Starliner
Foto: AFP/Scanpix/LETA

2014. gadā, kad NASA slēdza līgumus ar divām kompānijām par jaunas paaudzes kosmosa kuģiem, kas piemēroti cilvēku lidojumiem, daudzi prognozēja nozares giganta "Boeing" triumfu un jaunpienācēja "SpaceX" palikšanu pastarīša lomā. Nepilnus 10 gadus vēlāk situācija ir pilnīgi pretēja, vēsta vietne "Popular Science".

Pēc tam, kad 2011. gadā pēdējos lidojumus aizvadīja ASV kosmoplāni jeb šatli, Savienotās Valstis palika bez sava "taksometra" ceļojumos līdz Starptautiskajai kosmosa stacijai (SKS). Nācās izmantot Krievijas "Sojuz" pakalpojumus. Kaut kosmosa joma allaž daudzināta kā paraugs, ka spēj sadarboties arī ģeopolitiski pretinieki, ASV bija skaidrs, ka ilgtspējīgs šāds risinājums nebūtu. Krievijas pilna mēroga iebrukums Ukrainā tikai vēlreiz apstiprināja, ka uz šādu sadarbību paļauties var tikai līdz X stundai. 2014. gadā gan "Boeing", gan "SpaceX" tika pie līgumiem ar NASA par kosmosa kuģu izstrādi.

Analītiķi prognozēja, ka "Boeing" pieredze un resursi ļaus ātri vien izrauties priekšā. Taču nu redzams, ka NASA stratēģija slēgt līgumus ar diviem uzņēmumiem par līdzīga tipa kuģu izstrādi bija pareiza – tīri rezervei. Ja aģentūra būtu paļāvusies, ka "Boeing" ar visu tiks galā, tad vēl šobrīd ASV astronautiem nāktos izmantot citu valstu pakalpojumus nokļūšanai kosmosā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!