Antares raķete
Foto: AFP/Scanpix/LETA
Par to varbūt nav nav pietiekami daudz runāts un tāpēc šis fakts palicis "SpaceX" un citu kosmosa nozares spēlētāju ēnā, tomēr – Ukrainā ir vērienīga kosmosa industrija. Un reiz to varēja nodēvēt arī par plaukstošu. Savulaik valstī, kas nu ar asinīm maksā par savu brīvību, gadā tika uzbūvēti vairāki desmiti kosmisko raķešu, kā arī daudz nozīmīgu detaļu citās valstīs ražotajām raķetēm. Pašlaik Ukrainas kosmosa industrija ir nospiesta uz ceļiem, un okupantu raidītās raķetes nav pats lielākais drauds.

"Ja godīgi, es redzu, ka Ukrainas kosmosa industrija vairāk cieš nevis no Krievijas gaisa triecieniem, bet no pārtrauktajām sadarbībām," vietnei "Space.com" klāsta uzņēmējs Volodimirs Usovs, kurš vadīja Ukrainas Kosmosa aģentūru 2020. un 2021. gadā. Šobrīd Ukrainā ir daži jaunuzņēmumi un entuziastu-inženieru grupas, kas cenšas ielauzties šajā augsto tehnoloģiju nozarē, taču Usova ieskatā tas nespēj aizpildīt caurumu, ko atstās lielo programmu pārtraukšana. Tajās bija nodarbināti tūkstošiem šīs jomas profesionāļu.

Viens no pēdējiem būtiskajiem notikumiem ir "Antares" programmas neskaidrā nākotne. "Antares" ir ASV uzņēmuma "Northrop Grumman" būvētā nesējraķete, kuras vienīgais uzdevums visus šos gadus bijis nogādāt līdz Starptautiskajai Kosmosa stacijai (SKS) kravas kuģi "Cygnus". Lielu daļu šīs raķetes komponentu būvēja tieši Ukrainā, tostarp "Antares" pirmā pakāpe tika montēta Dņipro pilsētā. Kas būtiski – izmantotie dzinēji bija Krievijā ražotie "RD-181". Pēdējais "Antares" 230. sērijas raķetes starts notika 1. augustā, un šobrīd izskatās, ka sadarbība ar Ukrainu neturpināsies. Proti, "Antares" 300. sērijas raķetēm pirmo pakāpi būvēs ASV kompānija "Firefly Aerospace".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!