Viena no lielākajām 20. gadsimta mistērijām varētu būt atrisināta – pētnieki uzskata, ka atrasta slavenās amerikāņu pilotes Amēlijas Ērhartas avarējusī lidmašīna, vēsta ārzemju mediji.
Izpētes kompānija “Deep Sea Vision”, ko izveidojis bijušais ASV gaisa spēku pilots un nekustamo īpašumu investors Tonijs Romeo, pagājušā gada septembrī uzsāka plašu sonogrāfisko izpēti Klusā okeāna centrālajā daļā, kur varētu būt avarējusi Ērhartas lidmašīna. Janvāra beigās, kad bija izpētīta vairāk nekā 13 tūkstošus kvadrātkilometru liela platība, kompānija nāca klajā ar sensacionālu paziņojumu un attēliem no dzelmes 4,8 kilometru dziļumā, kas izskatās pēc lidaparāta.
“”Deep Sea Vision” atraduši to, kas izskatās pēc Ērhartas “Lockheed 10-E Electra”,” teikts parakstā pie sociālajos tīklos ievietotajiem uzņēmumiem.
“Šis mums patiešām bija sirreāls brīdis,” Romeo citē “National Geographic”. Viņš pārdevis visus savus īpašumus, lai iegādātos specializētu dziļūdens izpētes tehniku, kas aprīkota ar vismodernākajām sonārajām iekārtām, un devies meklēt pazudušo lidmašīnu, ko apvij dažādas konspirācijas teorijas. Viena no tām – Ērhārta nav gājusi bojā avārijā, bet viņas lidmašīnu pārtvēruši japāņi un saņēmuši ekipāžu gūstā.
Amēlijas Ērhartas pilotētā lidmašīna pazuda 1937. gada 2. jūlijā, kad viņa kopā ar navigatoru Fredu Nūnenu bija uzsākusi lidojumu apkārt pasaulei. Iespējamā avārija notika Klusajā okeānā, vienā no sarežģītākajiem lidojuma posmiem.
Tonija Romeo atklājums pagaidām gan nav oficiāli apstiprināms, jo ir daži sarežģījumi, uz ko norāda jomas speciālisti.
Vispirms jau tas, ka hidrolokatoru attēli, īpaši tik lielā dziļumā, ir neprecīzi. “Skaņas viļņi nespēj uztvert sīkas detaļas,” izdevumam “National Geographic” norāda inženieris Deivids Džordans, kura kompānija “Nauticos” aizvadījusi jau trīs ekspedīcijas, meklējot Ērhārtas lidmašīnu. “Attēlu var izkropļot atspulgi, līdzīgi kā fotografējot spogulī.” Bieži vien daudzsološi attēli otrreizējā pārbaudē izrādās esam kāds ģeoloģisks veidojums.
Aviācijas eksperti savukārt norāda, ka neskaidrais objekts vizuāli neatbilst Ērhārtas lidmašīnas parametriem. “Lai “Electra” spārni salocītos uz aizmuguri, kā sonāra attēlā, ir jāsabojā visa centrālā daļa spārnu/fizelāžas savienojumos,” teikts Starptautiskās vēsturisko gaisa kuģu atjaunošanas grupas (TIGHAR) skaidrojumā “National Geographic”. “Tas vienkārši nav iespējams.” Šī organizācija pieturas pie teorijas, ka Ērharta mirusi uz salas, kas atrodas uz austrumiem no sonāra attēla vietas.
Šo kritiku Romeo atspēko – lidmašīnas spārni deformējušies, kad lidaparāts ietriecies ūdenī un grimis. Bijušais pilots arī norāda uz dubultajiem spārniem lidmašīnas aizmugurē, kas nepārprotami norāda uz “Lockheed 10-E Electra”. “Tā ir ļoti raksturīga detaļa viņas lidmašīnai,” norāda Romeo. “Ir uzbūvētas tikai dažas tādas lidmašīnas.”
Arī paši “Deep Sea Vision” norāda uz to, ka atradumu pagaidām nav iespējams pārbaudīt, jo šo bildi viņi atklājuši pēc tam, kad jau bija pametuši konkrēto vietu, izskatot visus sonāra iegūtos attēlus. Sākotnēji viņi uzskatīja, ka dati no iepriekšējām sesijām ir bojāti, bet, kad atklāja, ka ar failiem viss kārtībā un tie satur sensacionālu atradumu, bijis par vēlu atgriezties.
“Mums vairs nebija laika, mēs bijām iztērējuši visus līdzekļus,” saka Romeo. “Un mums vairs nebija kameras, tā salūza jau ekspedīcijas sākumā.”
Ekspedīcijas dalībnieki nolēma, ka atgriezties šajā vietā tikai ar sonāru nav lietderīgi, jo tas izmaksātu vairākus simtus tūkstošus dolāru, tāpēc šogad tiks noorganizēta vēl viena ekspedīcija, jau ar atbilstošu aprīkojumu, lai apstiprinātu vai noliegtu atklājumu.