Vudū mitoloģija ir koša, noslēpumaina un mūsu izpratnē ļoti eksotiska. Būdami vienlaicīgi pārliecināti kristieši, Haiti salu iedzīvotāji ticībā ievijuši visu savu senču garīgo un mistisko mantojumu, radot unikālu reliģiju ar neparastu dievību un garu plejādi. Viens no tādiem ir Barons Sestdiena, kuru reizēm mēdz dēvēt arī par "haitiešu Drakulu".
Šis neparastais reliģiskais konstrukts radies, katoļticībai saplūstot ar vietējo cilšu ticību un Rietumāfrikas vudū reliģiju, ko sev līdz atveda dahomeju, jorubas un citu etnisko grupu pēcteči, kas 16. un 17. gadsimtā tika paverdzināti un atvesti uz koloniālo Sendomingu, kā toreiz sauca Haiti, un daļēji pievērsti kristietībai. Vārds "vodou" nozīmē "gars", "dievība" Āfrikas Dahomejas karalistes (tagadējā Benina) fonu valodā. Vudū var šķist tumša, ķecerīga lieta, taču tā paverdzinātajiem, no dzimtenes ar varu aizvestajiem cilvēkiem deva to, kas viņiem visvairāk nepieciešams, – saprotamu mierinājumu.
Haitiešu ticība ir decentralizēta un tiek praktizēta radoši, nevis atbilstoši stingriem priekšrakstiem. Haitieši ir monoteisti – viņi tic vienam – galvenajam – Dievam, ko dēvē par "Bondye" (no franču valodas "Bon Dieu" jeb "labais dievs"), taču šis augstākais spēks ir pārāk tālu un nekādi neiejaucas dzīvo lietās, par visu atbild "labā dieva" kalpi jeb "loa".
Viens no slavenākajiem vudū reliģijas “loa" ir Barons Sestdiena (angļu valodā "Baron Saturday" vai franču valodā "Baron Samedi", arī "Bawon Samdi"). Lai arī mūsdienās pats Barons Sestdiena daudziem nav zināms, viņa tēls ir iecienīts dažādās fantāzijas filmās, mūzikā un jo īpaši videospēlēs. Kas īsti bija šis mītiskais tēls?
Barons Sestdiena nav dievs, bet viņš ir tas, kurš nolemj, kam dzīvot un kam mirt, un viņš uzmana, lai neviens nepārkāptu dzīves un nāves robežu pretējā virzienā.
Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.
Lūdzu, uzgaidi!
Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...
Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv