Zemūdene "Titan"
Foto: AFP/Scanpix/LETA

Kā tas vispār bija iespējams, ka gan ļoti pieredzējis dziļūdens ekspedīciju veterāns, gan ļoti turīgi un labi informēti cilvēki bija ar mieru maksāt 250 tūkstošus dolāru, lai sēstos iekšā nesertificētā, neatkarīgu ekspertu nepārbaudītā, eksperimentālā zemūdens peldlīdzeklī un dotos okeāna dzīlēs? Vai var būt tā, ka NASA un "Boeing" vārdu piesaukšana kalpoja kā kvalitātes zīmogs un vairoja cilvēku uzticību uzņēmumam, kura organizētā tūrisma ekspedīcija līdz "Titānika" vrakam beidzās ar vienu no pēdējās desmitgadēs skaļākajiem skandāliem nozarē? Cik liela tad bija NASA un aviobūves giganta "Boeing" loma "Titan" aparāta konstruēšanā – to skaidrojam šajā rakstā.

Pagājis vairāk nekā gads, kopš zemūdens peldlīdzeklī "Titan" vairāku kilometru dziļumā sekundes daļas laikā izdzisa piecas dzīvības. Bojā gāja gan kompānijas "OceanGate" līdzdibinātājs, avantūristiskais Stoktons Rašs, gan trīs ļoti turīgi cilvēki – britu miljardieris Hamišs Hārdings un Pakistānas izcelsmes biznesmenis Šahzada Davūds ar dēlu Sulemanu. "Titan" avārijā bojā gāja arī francūzis Pols Anrī Narožolē, ļoti pieredzējis dziļūdens pētnieks, kas ne reizi vien apmeklējis "Titānika" vraku. Viņu dēvēja arī par Misteru Titāniku.

2023. gada vasarā, šķiet, nebija nevienas dienas, kad vadošie pasaules mediji nerakstītu par "Titan". Nu interese par šo avāriju atkal uzjundīta no jauna līdz ar septembra sākumā ASV Krasta apsardzes organizēto publisko liecību sniegšanu. Izmeklēšanas komisija uzklausīja gan bijušos "OceanGate" darbiniekus, gan neatkarīgus ekspertus, gan trauksmes cēlējus, kas par Raša vadības stilu un "Titan" apšaubāmajiem inženiertehniskajiem risinājumiem brīdināja jau pirms vairākiem gadiem.

Liecībās izskanēja arī vārdi, kas komentārus neprasa un bieži vien kalpo kā kvalitātes zīmols, – NASA un "Boeing". Tiesa, "Boeing" reputāciju pēdējos gados saļodzījušas vairākas "737 MAX 8" lidmašīnu avārijas un ne pārāk veiksmīgie kosmosa kuģa "Starliner" pirmie lidojumi, taču NASA gan aizvien saistās ar inženiertehnisko risinājumu augstāko pilotāžu. Ja to nevar izdarīt NASA, nevarēs neviens, vai ne?

Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.

Lūdzu, uzgaidi!

Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...

Loading...

Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv

Nosaki "Delfi" auditorijas mīlētākos autorus "Delfi autoru balsojumā 2024"!Iepazīsties ar visiem autoriem un viņu saturu ŠEIT