Raidījuma "Zinātne vai muļķības" jaunākajā epizodē, kur apspriedām mirušā interneta teoriju un drošību tīmeklī, viesiem jautājām – kādi ir tie tīmekļa meklētāji, kurus ieteicams izmantot?
Tie, kas jau sen izmanto, piemēram, "Google" meklētāju, būs pamanījuši – tas vairs nav tāds kā pirms 10 un 15 gadiem. Ir joks, ka meklētāja rezultātos tālāk par pirmo vai varbūt otro lapu tāpat neviens netiek. Ja tu neesi pirmajās divās lapās, tu neeksistē. Un tādējādi nu pirmās lapas lielā mērā aizpilda sponsorēts saturs. Vai ir kāda jēdzīga alternatīva?
"Pirmkārt, reklāmas vajag bloķēt arī drošības dēļ," uzskata Kirils Solovjovs, "Possible Security" vadītājs. Kaut vai tāpēc, ka korporatīvā vidē reklāmu atļaušana noved pie lielāka drošības incidentu skaita, kā rāda pētījumi.
Viņš uzskata, ka "Google" ir attīstījies kā rīks ne tajā virzienā, kur gribējuši "tehniskie" cilvēki, bet acīmredzami tajā virzienā, kur to gribēja sabiedrība. "Esam pazaudējuši rīku, kas spēj precīzi izpildīt komandas. Esam pazaudējuši verga līmeņa rīku, bet ieguvuši partneri, kas runā tev pretī un saka: "Nē, varbūt tu tomēr gribēji meklēt šo?" Tad tev ar to jāstrīdas. Tas nav tas, ko es gribu no datora. Man ir darbinieki!" pajoko eksperts.
Viņš saka, ka var izmantot "DuckDuckGo", taču tāpat ieteicams lietot vairākus servisus, ja gribi atrast meklēto. "Ir lietas, kuras vienā vai otrā neparādīsies algoritmu specifikas dēļ. Ir lietas, kuras tiek bloķētas speciāli un tāpēc neparādīsies."
Ieteikumam izmantot vairākus resursus piebalso Aiga Andrijanova, mākslīgā intelekta risinājumu izstrādātāja uzņēmumā "Apply". "DuckDuckGo ir bāzēts uz "Bing" vaicājumiem un apstrādā šos vaicājumus tālāk. Un "Bing" jau arī ir milzīga meklēšanas programma."
Vai abi raidījuma viesi lieto sociālos tīklus? Vai datoram jāaizklāj vebkamera un vai telefons tevi nemitīgi noklausās un tā vāc informāciju reklāmdevējiem? Vai drīz policija varēs ielūkoties arī privātās sarakstēs starp diviem cilvēkiem saziņas lietotnēs? Varbūt tie būs speciāli izveidoti policijas boti? Atbildes uz šiem jautājumiem meklē raidījuma "Zinātne vai muļķības" epizodē, kuru vari klausīties "Spotify", "Apple Podcasts", kā arī skatīties "YouTube".
Projektu līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par podkāsta un rakstu sērijas "Zinātne vai muļķības" saturu atbild AS "Delfi".