Uzreiz pēc stāšanās amatā ASV prezidents Donalds Tramps nekavējoties atcēla veselu lērumu Džo Baidena administrācijas laikā pieņemto lēmumu. Tostarp arī ieviestās atlaides elektrodzinēju automašīnām. Tramps parakstījis dekrētu, saskaņā ar kuru netiks "uzspiests" uz 50% elektrodzinēju automašīnu īpatsvaru jauno auto tirgū līdz 2030. gadam. Vai tas var ietekmēt pasaules transporta "zaļināšanu" – to raidījumā "Zinātne vai muļķības" komentēja divi satiksmes un mobilitātes zinātāji.

Satiksmes kritiķis un raidījuma "Zebra" vadītājs Pauls Timrots uzskata, ka šī Trampa lēmuma ietekme globāli nebūs būtiska. Viņš norāda uz citu veidu, kā ASV autobraucēji varētu palīdzēt planētai, vienkārši izvēloties mazākus iekšdedzes dzinēja auto. "Ja esat bijuši ASV, vienkārši jāsaķer galva, ar cik bezjēdzīgi milzīgām mašīnām viņi brauc. Tur ir pilns ar pikapiem, kuros neviens nekad nav ielicis kravu. Tās mašīnas ir tik vājprātīgi lielas un smagas. Tur ir bruņošanās sacensības – kam ir cietāks rāmis un kas taranēšanas gadījumā varēs izdzīvot."

Timrots norāda, ka Zemei pamatīgi varētu palīdzēt, ja katrs amerikānis nopirktu sev divreiz mazāku mašīnu. "Vai [Trampa lēmuma dēļ] ķīnieši, kuri to visu ražo – gan baterijas, gan mašīnas – kaut ko mainīs savā uzvedībā? Domāju, ka nē. ASV vairāk "ponto", bet dara to visu otrā pusē Zemei – Ķīnā," uzskata satiksmes eksperts.

Arī dati apliecina, ka Ķīna ar milzīgu atrāvienu ir pasaules līderis jaunu elektroauto un uzlādējamo hibrīdu ražošanā.

Par to, ka klimata pārmaiņas ir realitāte un to veicināšanā būtiska loma ir cilvēku darbībai, zinātniskajā kopienā ir vienprātība – nospiedošs vairākums pētījumu, kas par šo tematu publicēti recenzētos akadēmiskajos izdevumos, piekrīt cilvēka veicinātu klimata pārmaiņu realitātei. Taču nepareizi būtu uzskatīt, ka tikai elektroautomašīnas būs tas, kas izglābs planētu. "Elektrum" mobilitātes eksperts Edgars Korsaks-Mills norāda, ka nepieciešams komplekss risinājums. "Elektroauto ir tikai viens no risinājumiem, kā "zaļināt" transportu." Paralēli jāmainās mobilitātes paradumiem kopumā, uzsvaru pilsētās liekot uz sabiedriskā transporta attīstību. "Skaidrs, ka ar elektroautomašīnām pilns pilsētas centrs arī nav nākotnes scenārijs," spriež eksperts un min piemērus Eiropā, kur pilsētās arvien vairāk parādās zonas, kas privātajam transportam ir slēgtas.

Timrots vēl piebilst, ka "elektroauto ir kā austeru nazis – brīnišķīgs un noderīgs kaut kādos apstākļos. Bet teikt, ka austeru naža dēļ nu jāatceļ dakšiņas un sviesta naži? Tā nebūs."

Kādus auto eksperti paši pirktu dažādos cenu segmentos no pieciem līdz pat 100 tūkstošiem eiro? Un ko eksperti domā par "Tesla" rokturiem? Vai ir sociāli pieņemami lādēt savu elektroauto, no daudzstāvenes nama septītā stāva pa logu izkarinot pagarinātāju? Kāpēc Timrots ir vilcienu fans? To visu uzzināsi, klausoties "Zinātne vai muļķības" jaunāko epizodi. Tā pieejama podkāstu platformās "Spotify", "Apple Podcasts" un citās, kā arī skatāma "YouTube".

Projektu līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par podkāsta un rakstu sērijas "Zinātne vai muļķības" saturu atbild AS "Delfi".

Timrots: ASV ar elektroauto pārejas atcelšanu tikai "ponto" – reālā darīšana notiek Ķīnā
Foto: Mediju atbalsta fonds

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!