Abi raidījuma "Zinātne vai muļķības" vadītāji ir no Cēsīm, tāpēc visai regulāri izmanto sabiedrisko transportu maršrutā Rīga-Cēsis-Rīga. Tostarp arī vilcienus. Ļoti gribas domāt zaļi un lieki nenoslogot satiksmi ar vieglo automašīnu, ja uz Cēsīm jāved tikai sevi pašu bez pasažieriem un kravas. Taču katra reize vilcienā nāk ar zināmu diskomfortu. Arī raidījuma "Zebra" veidotājs Pauls Timrots esot liels vilcienu fans, taču piekrīt – stāvēšana tamburā, lai galapunktā drēbes ostu pēc dīzeļa, nudien var atturēt un attur daļu cilvēku no sabiedriskā transporta izmantošanas. Kā to mainīt?

Pie mums vilcieni, kuru maršruti ved ārpus Rīgas reģiona, nav elektrificēti. Tie aizvien ir pusgadsimtu veci vagoni un lokomotīves. Paveicas, ja sanāk tikt modernizētajos vagonos. Kāpēc tik bēdīga aina? Timrots norāda – neviens te nelobē un nebalsta vilcienu attīstību, bet lobē privāto transportu. Viņaprāt, vilciens ir brīnišķīgs pārvietošanās veids tieši mūsdienās, kad ir pieejami koplietošanas auto pakalpojumi. "Vilciens ir ģeniāls, varētu pat Tallinas šoseju neremontēt, ja uz Tallinu ietu vilciens. Galā paņem koplietošanas auto vai elektroskūteri, un ar to pietiek!"

Tieši tas pats Latvijas ietvaros. Ja cilvēkam nav jāved piecpadsmit marinētu gurķu burkas un kartupeļu maiss no laukiem, kāpēc uz Rīgu braukt ar automašīnu? "Iekāp vilcienā un Rīgā paņem atkal mazam gabaliņam koplietošanas auto. Tas, ka šodien ir iespējama dalīšanās ar transportu, ļoti labi ļautu attīstīt vilcienus un tramvajus, kas arī brauc ar elektrību. Bet neviens kaut kā nefano par tramvaju attīstību – būvēsim tramvaju līnijas, elektrība ir baigi zaļā! Vienu līniju uz Ķengaragu laikam nedaudz pagarināja, un tas ir viss. Bet tur iekāpj 80-100 cilvēki, un tas jau nozīmētu 80-100 mašīnu mazāk tajā ielā," spriež Timrots.

Viņš pats brauca ar vilcienu uz Liepāju. "Bija ļoti jauki. Biļete maksāja kaut kādu sātanisku summu – 6,66 eiro. Pa ceļam noskatījos divas filmas, viss bija brīnišķīgi. Tuvojoties Liepājai, lietotnē jau "aizsitu" braucamo, un tieku ļoti labi uz priekšu. Kāpēc man aizņemt Liepājas šoseju ar vieglo automašīnu, ja ļoti līdzīgā laikā ar vilcienu varu aizbraukt?" par savu pieredzi stāsta Timrots. Viņš uzskata, ka sabiedriskā transporta prestiža atjaunošanai, lai veicinātu cilvēkus pārsēsties no vieglā auto vilcienā, jāievieš divas klases. Savulaik vilcienos bija komforta vagoni, kur biļete maksāja nedaudz dārgāk, bet tie bija tīri un ar papildu ērtībām.

"Smirdīgais" un tīrais vagons – vilcienos derētu ieviest divas klases, spriež Timrots
Foto: DELFI

"Teiks jau – kā tad tā, demokrātijā teiksim, ka smirdīgais vagons bomžiem, bet pārējiem tīrais? Bet lidmašīnās taču ir vairākas klases," un par to nekādu traci neviens neceļot, spriež satiksmes eksperts. Viņaprāt, vajag ieviest atkal komforta vagonus. "Ja to sakārtotu, un viens būtu drusku dārgāks, otrs drusku lētāks un šmucīgāks, mēs ļoti labi varētu attīstīt gan vilcienu, gan tramvaju satiksmi."

Uzreiz šo nozari sakārtot nevar. Pietiek vien atcerēties nebūšanas ar vilcienu iepirkumiem, kas kādā brīdī jau sāka šķist komiski bezcerīgas – sak’, kamēr kaimiņos būs nomainīta jau otra jaunu vilcienu paaudze, te vēl ar muzeja eksponātiem brauksim.

"Smirdīgais" un tīrais vagons – vilcienos derētu ieviest divas klases, spriež Timrots
Foto: DELFI

Taču Timrots saka – sākam pamazām, vismaz ieliekam attīstības vektoru. "Sakārtojam tīrāku vilcienu uz Cēsīm. Tie nav nekādi "zvaigžņu kari", tas ir kaut kas ļoti vienkāršs. Varbūt vajag sestdienas vilcienu tīrīšanas talku? Visi atnāk ar linoleju, pārskrūvē vilcienu, pāršuj beņķus! Vilcieni ir brīnišķīgs transporta veids, kas ir sačakarēts ar to, ka nevienam nerūp. Ar to tiešām mēs varētu izglābt pasauli. Esmu pilnīgs vilcienu fans un gribu, lai tie ir tīri, kārtīgi un brauc regulāri!"

Kādus auto eksperti paši pirktu dažādos cenu segmentos no pieciem līdz pat 100 tūkstošiem eiro? Un ko eksperti domā par "Tesla" rokturiem? Vai ir sociāli pieņemami lādēt savu elektroauto, no daudzstāvenes nama septītā stāva, pa logu izkarinot pagarinātāju? To visu uzzināsi, klausoties "Zinātne vai muļķības" jaunāko epizodi. Tā pieejama podkāstu platformās "Spotify", "Apple Podcasts" un citās, kā arī skatāma "YouTube".

Projektu līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par podkāsta un rakstu sērijas "Zinātne vai muļķības" saturu atbild AS "Delfi".

"Smirdīgais" un tīrais vagons – vilcienos derētu ieviest divas klases, spriež Timrots
Foto: Mediju atbalsta fonds

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!