Foto: Shutterstock
Jau sensenos laikos vēderainas baržas, slaiki burinieki un laivas ceļoja uz citām pilsētām, valstīm un kontinentiem, pārvadājot vērtīgas kravas un nogādājot ar atklājēja garu apveltītos tāltālās zemēs. Arī mūsdienās Pasaules okeānā ar straumēm un vētrām spēkiem mērojas lielāki un mazāki kuģi. Viens no jūrnieku lielākajiem biediem ir ledus, te neviļus prātā iezogas stāsts par "Titāniku". Taču jābīstas ne tikai no sadursmes ar ledus blāķi un noiešanas pa burbuli – ledus var kuģi iesprostot savās skavās pat uz vairākiem mēnešiem, tādēļ šis ir stāsts par kādu īpašu viļņu šķēlēju grupu. Nē, runa nav par luksusa jahtām, kur sānus sauļo miljonāri, šis ir stāsts par metāla milžiem – ledlaužiem, kas ganās pa ledus laukiem, un viņu darbiņš šķiet gluži vienkāršs – izlauzt ceļu ledus kārtā. Cik gan grūti tas varētu būt?

Ledlaužu pirmsākumi meklējami jau 11. gadsimtā, protams, tolaik tās bija koka laivas un nemaz nelīdzinājās mūsdienu kuģiem. Ziemeļu Ledus okeāna krasta apdzīvotāji uzbūvēja viena vai divu mastu koka kuģi, ko nosauca par "Kochi", tas uzskatāms par pirmo arktisko ledlauzi, kas ceļojis pa Sibīrijas upēm un arktiskajām jūrām. Vēstīts, ka "Kochi" korpuss veidots ieapaļš, lai ledus blāķi to nevarētu iespiest gūstā, arī mūsdienās ledlauži tiek veidoti pēc līdzīga principa. 19. gadsimtā ledlaužus jau darbināja ar tvaiku, bet par ledlaužu tēviem uzskata 1870. gadā ūdenī nolaisto "Pilot", kas ceļoja starp Kronštati Somu līcī un Sanktpēterburgu, kā arī Krievijas vajadzībām Anglijā būvēto "Yermak", kas 1899. gadā kļuva par pirmo kuģi, kas spējis salauzt ledu Ziemeļu Ledus okeānā netālu no Svalbāras.

Jau pirmajiem ledlaužiem korpusa dēļus lika divās kārtās, īpaši nostiprināja šķērskokus kuģa iekšpusē, bet korpusu vēl apvilka ar dzelzs stīpām. Šāda konstrukcija ne tikai palīdzēja lauzt ledu, bet pasargāja no iespiešanas ledū. Ja kuģis iesalst, ledus spiediens ir tik liels, ka kuģi var saspiest tik viegli kā sērkociņu kastīti. Leģendārs ir stāsts par Antarktīdas pētnieka Ernesta Šekltona un viņa kuģa "Endurance" ledus gūstu, par to sarakstītas grāmatas, uzņemtas filmas un seriāli. Bet īsais stāsts ir tāds – Šekltona mērķis bija šķērsot Antarktīdu kājām, tādēļ viņš 1914. gadā devās ekspedīcijā. Tomēr kuģis iesala ledū un desmit mēnešus dreifēja ar visu komandu uz tā klāja. Ledus spēks tomēr salauza kuģa apšuvumu, un pēc vairākām diennaktīm, ko apkalpe aizvadīja, atsūknējot ūdeni un labojot korpusu, kuģis tomēr nogrima. Vēl šobaltdien Šekltona jūrā nogrimušais kuģis nav atrasts.

Plānu ledu un irdenus sanesumus mūsdienās ledlauzis uzveic visai viegli, īstā jautrība sākas ar biezāku ledu, tādēļ vēl viena svarīga lieta ir ledlauža jauda. Senāk tos darbināja ar oglēm vai naftu, vēlāk dīzeļdegvielu, bet mūsdienās ir pat tādi, ko darbina kodolenerģija.

Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.

Lūdzu, uzgaidi!

Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...

Loading...

Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv

Nosaki "Delfi" auditorijas mīlētākos autorus "Delfi autoru balsojumā 2024"!Iepazīsties ar visiem autoriem un viņu saturu ŠEIT