CS300 dzinējs
Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI
Aviopārvadājumi, kas ir viens no būtiskiem siltumnīcas efektu veicinošo gāzu emisijas avotiem, ir starp diviem dzirnakmeņiem. No vienas puses paredzams, ka tuvāko desmitgažu laikā pieprasījums pēc aviopārvadājumu pakalpojumiem tikai pieaugs, no otras – arvien plašākā mērā tiek un tiks ieviesti pasākumi, lai samazinātu fosilās degvielas izmantošanu visās dzīves jomās, arī gaisa satiksmē. Autoindustrijai ir risinājums – jau esam pārejas procesā uz elektrodzinēju spēkratiem. Avionozarē pagaidām gan šis risinājums vēl "nespīd" – praktiski un tāliem lidojumiem derīgi elektrolidaparāti vēl tālu aiz apvāršņa. Tāpēc viens no variantiem ir dabai draudzīgāka degviela, un grupa zinātnieku nākuši klajā ar risinājumu, kā lēti ražot lidaparātiem derīgu degvielu no pārtikas atkritumiem, vēsta britu raidsabiedrība BBC.

Šobrīd, piemēram, tikai ASV ik gadu tiek patērēts 21 miljards galonu jeb teju 80 miljardi litru aviodegvielas, un sagaidāms, ka šis patēriņš līdz šī gadsimta vidum būs dubultojies. No otras puses – aviolīnijas apņēmušās par aptuveni pusi samazināt to radītos CO2 izmešus. Pašreiz šāda apņemšanās nav īstenojama, tāpēc arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta video draudzīgāku alternatīvo degvielas veidu izstrādei.

ASV pētnieku grupa publikācijā akadēmiskajā izdevumā "Proceedings of the National Academy of Sciences" izklāsta, ka viņu piedāvātais risinājums paver iespējas efektīvi ražot reaktīvo dzinēju darbināšanai derīgu degvielu no pārtikas atkritumiem tā, lai siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisija potenciāli varētu sarukt pat par 165%.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!