Irina Jackiva
Foto: Publicitātes foto
STEM joma (science, technology, engineering, and mathematics – zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes un matemātika) ir ļoti plaša, taču tajā joprojām dominē vīrieši. Esmu pārliecināta, ka transporta jomā, gluži tāpat kā jebkurā citā STEM nozarē, ir būtiski palielināt profesionāļu – sieviešu klātbūtni, un tas nāks par labu visiem.

Kā tas izskatās skaitļos? Piemēram, transporta nozarē pašlaik ir izteikta vīriešu dominance. Eiropā sievietes ir 22% no darbaspēka transporta nozarē, neskatoties uz to, ka viņas veido 46% no visa darbaspēka Eiropā. Savukārt, Āzijas un Klusā okeāna reģionā, apskatot 21 APEC valsti, sievietes ieņem mazāk nekā 20% no darba vietām transporta nozarē. Šī atšķirība kļūst vēl nozīmīgāka, ja runa ir par augstākā līmeņa amatiem – transporta un loģistikas nozarē Amerikas Savienotajās Valstīs sievietes ieņem tikai 14% vadošo amatu. Ja skatāmies pasaules mērogā, 2018. gadā infrastruktūras ministrijās (enerģētikas, transporta un sakaru) sievietes bija tikai 18% no visiem darbiniekiem, salīdzinot ar 38% sociālo un kultūras lietu ministrijās. Sievietes ir nepietiekami pārstāvētas visos transporta veidos un visos lēmumu pieņemšanas līmeņos: 2018. gadā no 59 valstīm, kas piedalījās Starptautiskajā transporta forumā, tikai deviņas valstis pārstāvēja sievietes – transporta ministres.

Manā skatījumā šī statistika ir pietiekama, lai saprastu, ka STEM jomā ir steidzami nepieciešamas speciālistes sievietes. Kāds varētu jautāt: vai nav pietiekami daudz vīriešu, lai ar STEM veidotu mūsu nākotni? Kāpēc gan nepieciešamas sievietes? Mana atbilde ir – nē, nepietiek. Minēšu dažus iemeslus, kāpēc sieviešu dalība STEM ir nepieciešama.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!