Pirmais mēģinājums izgāžas
Pēdējo būtiskāko atjauninājumu Baltā nama helikopteru flote piedzīvoja 70. un 80. gados, kad attiecīgi ekspluatācijā tika pieņemts uzlabots vecā "VH-3A" modelis "VH-3D" un arī "VH-60N", kas ir prezidenta vajadzībām pielāgota slavenā militārā helikoptera "UH-60 Black Hawk" versija. Uzticamie darba zirgi kalpojuši ilgi, bet drīz pēc 2001. gadā notikušajiem uzbrukumiem Dvīņu torņiem iedarbināti plāni floti atjaunot. Bažās par valsts augstāko amatpersonu drošību sākotnēji bija iecerēts lidaparātus aprīkot ar jaunām sakaru un drošības sistēmām, bet traucēja ierobežotā celtspēja. Tāpēc 2002. gadā ASV Aizsardzības departaments uzsāka VXX programmu, uzdodot flotei izstrādāt jaunus helikopterus prezidenta pārvadāšanas vajadzībām.
Savus piedāvājumus iesniedza tikai "Sikorsky Aircraft" un "Lockheed Martin". Pirmie piedāvāja modificēt "Sikorsky S-92", bet otri – "AgustaWestland AW101" helikopteru. Konkursā uzvarēja "Lockheed Martin", noslēdzot līgumu par 28 helikopteru būvniecību. Pirmie pieci no tiem bija jāpiegādā 2010. gadā, taču atlikušie 23 – līdz 2015. gadam. Tā kā Baidens šobrīd aizvien vēl lido ar 60. gadu dizaina helikopteru, secinājumi ir skaidri.
Projekts ne tikai ievilkās, bet arī sadārdzinājās gandrīz divtik – iepriekš plānoto sešu miljardu vietā nu flotes atjaunošana izmaksātu vairāk nekā 11 miljardus. Tādējādi katrs no jaunajiem helikopteriem maksātu pat vairāk nekā prezidenta milzīgais "Boeing VC-25" aviolaineris. "Lockheed Martin" vainoja ASV floti, kura pēc līguma slēgšanas esot izvirzījusi gandrīz divtūkstoš jaunu parametru un prasību jaunajiem helikopteriem, bet flote šos pārmetumus noliedza.
Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.
Lūdzu, uzgaidi!
Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...
Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv