Foto: Adobe Stock
Bezpilota lidaparāti ir daļa no civilās aviācijas, un tas nozīmē, ka dronu lidojumi var apdraudēt cilvēku, īpašuma un vides drošību, kā arī pārkāpt cilvēku tiesības uz privātumu. Turklāt katrā valstī, arī Latvijā, ir teritorijas, virs kurām bezpilota lidaparātiem ir aizliegts lidot: lidostu, lidlauku, cietumu, militāro un citu objektu tuvumā. Katram drona pilotam šīs lietas jāapzinās, kā arī jābūt apmācītam un licencētam bezpilota gaisa kuģa (BGK) vadīšanai.

Šobrīd par to, vai ir nepieciešams iziet apmācību, var uzzināt Civilās aviācijas aģentūras (CAA) mājaslapā, kur pieejams palīgrīks prasību noskaidrošanai. Paturi prātā, ka no 2024. gada 1. janvāra visi droni, kas tiks tirgoti Eiropas Savienībā (ES), tiks pakļauti sertifikācijai un sadalīti klasēs no C0 līdz C6. Visiem neklasificētajiem vai pašbūvētajiem droniem tiks piemērots stingrāks regulējums.

Vispārējie principi ir tādi, ka tiesības BGK vadīšanai nav nepieciešamas, ja tavs drons sver līdz 249 gramiem un spēj lidot ne ātrāk par 19 metriem sekundē. Pietiek uzmanīgi izlasīt instrukciju. Šī pieeja saglabāsies arī pēc pārejas perioda. Ja vēlies lidot ar dronu, kura masa ir no 250 gramiem līdz 25 kilogramiem, būs jākārto eksāmens. Apmācības sarežģītība un eksāmena veids ir atkarīgs no BGK īpašībām un vēlamā lietošanas veida. Tevis saņemtais pilota zināšanu un iemaņu apliecinājums būs derīgs piecus gadus visā ES.

ES Aviācijas drošības aģentūra (EASA) ir definējusi trīs bezpilota lidaparātu izmantošanas kategorijas pēc riska palielināšanas pakāpes: atvērtā, specifiskā un sertificētā kategorija. Teiksim uzreiz, ka, ja tev ir jāiegūst tālvadības pilota licence, tad, visticamāk, tā ietilps atvērtajā kategorijā.

Dronu lietošanas atvērtā kategorija


Lai lidotu atvērtajā (open) kategorijā, daudzos gadījumos drona pilotam ir nepieciešama licence, taču nav nepieciešamas atļaujas katram atsevišķam lidojumam. Ja zini un ievēro noteikumus, seko līdzi aktuālai informācijai par lidojumiem slēgtām zonām un ieguvi pilota apliecību – droši lido! Dronu izmantošana vaļaspriekam noteikti ietilpst šajā kategorijā.

Lidojot atvērtajā kategorijā, drons:

  • vienmēr paliek tālvadības pilota tiešās redzamības zonā;
  • nelido augstāk par 120 metriem no zemes vai ūdens virsmas;
  • nelido pāri cilvēku pulcēšanas vietām;
  • nepārvadā bīstamas kravas un neizmet kravas;
  • lido tikai vietās, kur atļauti BGK brīvi lidojumi, saskaņā ar VAS "Latvijas gaisa satiksme" piedāvāto karti


Lidojumu tiesībatļaujas atvērtajā kategorijā ir sadalītas trīs apakškategorijās: A1, A2 un A3.

Tālvadības pilota apliecība: A1/A3 apakškategorija


Šīs ir pamata drona vadīšanas tiesības, ar kurām visi sāk. "Vienkārši sakot, A1/A3 apakškategorijas licence ļauj lidot ar mazu dronu pilsētā un dronu, kas sver līdz 25 kilogramiem, laukos, t.i. tur, kur noteikti var lidot, neapdraudot cilvēkus un to mantu," skaidro Igors Sevastjanovs, Transporta un sakaru institūta (TSI) Tālvadības gaisa kuģu apmācības nodaļas un Dronu skolas vadītājs. Tu vari apgūt teoriju un nokārtot eksāmenu tiešsaistē CAA tīmekļvietnē, turklāt tas ir bez maksas. Pēc Igora Sevastjanova vārdiem, eksāmenam patstāvīgi var sagatavoties apmēram divu trīs vakaru laikā.

Šobrīd A1 apakškategorijas licence dod tiesības pilsētā lidot ar jebkuru dronu, kas sver mazāk par 500 gramiem. A3 apakškategorija nozīmē, ka līdz 25 kilogramus smagu dronu var vadīt vismaz 150 metru attālumā no cilvēkiem, ēkām un atpūtas vietām.

No 2024. gada 1. janvāra stāsies spēkā regulējums attiecībā pret C0–C4 klašu droniem. Kas attiecas uz neklasificētajiem (t.i. agrāk iegādātajiem un paštaisītajiem) bezpilota lidaparātiem, tad pilsētā, tuvu cilvēkiem, varēs lidināt tikai modeļus, kas ir vieglāki par 250 gramiem. Visi neklasificētie un paštaisītie droni no 250 gramiem līdz 25 kilogramiem "pārcelsies" uz A3 apakškategoriju un ārpus pilsētas. Vairāk par to vari uzzināt šeit. Īsāk sakot, ja vēl neesi iegādājies dronu un plāno lidot pilsētas robežās, iespējams, ir jēga iegādāties C0 vai C1 klasificētu BGK. A1/A3 licence ļaus pilsētā lidot ar C1 klases dronu – ar svaru līdz 900 gramiem (tagad limits ir 500 grami). C3 un C4 klases droni, kas sver līdz 25 kilogramiem, savukārt ietilps A3 apakškategorijā.

Foto: Adobe Stock

Tālvadības pilota apliecība: A2 apakškategorija


Šobrīd šī licence dod tiesības apdzīvotās vietās lidot ar jebkuru dronu, kas sver līdz diviem kilogramiem. Pilotam būs nepieciešamas nopietnākas apmācības: sākumā iegūt tiešsaistē A1/A3 kategoriju, apstiprināt praktiskās iemaņas lidot ar dronu un tad nokārtot papildu klātienes eksāmenu CAA (tas maksā 15 eiro).

No 2024. gada 1. janvāra pilsētā A2 apakškategorijas ietvaros būs atļauts lidināt tikai C0, C1 un C2 klases dronus – tie sver līdz četriem kilogramiem.

Šim eksāmenam arī ir atļauts gatavoties patstāvīgi, taču būs jāizpēta daudzi avoti – instrukcijas, mācību grāmatas, video materiāli. Kā arī ir jāveic praktiskie lidojumi, krājot prasmes un pieredzi. Dažas privātas organizācijas piedāvā apmācīt pilotus A2 apakškategorijas licences iegūšanai. TSI Akadēmiskā un profesionālā aviācijas centra (APAC) speciālisti ir izstrādājuši apmācību kursus, kurā nedēļas laikā var apgūt nepieciešamās zināšanas un praktiskās iemaņas.

Dronu izmantošana specifiskajā un sertificētajā kategorijās


Parasti specifiskajā (specific) kategorijā ietilpst lidojumi profesionāliem mērķiem. Tie ir gadījumi, kas neiekļaujas atvērtajā kategorijā: jālido zonā, kur ir aizliegti nesankcionēti lidojumi, drons lido ārpus pilota tiešās redzamības, paceļas augstāk par 120 metriem, nomet kravu, veic smidzināšanu (piemēram, lauksaimniecības BGK vai droni, kas dzēš ugunsgrēkus). Tādu uzdevumu veikšanai, kur risks apkārtējiem ir lielāks, ir jāsaņem lidošanas atļauja no atbildīgajām iestādēm. Savukārt tālvadības pilotam ir jānokārto CAA klātienes teorijas eksāmens, apliecinot zināšanas saskaņā ar standartscenāriem (STS).

"EASA riska analītiķi nāca klajā ar dažiem standarta scenārijiem, kuri varētu būt bieži pieprasīti no dronu lietotāju puses. Piemēram, lidojumi pāri būvlaukumam, gāzes vadam vai elektropārvades līnijai," skaidro TSI Dronu skolas vadītājs. "Tas ir vajadzīgs celtniekiem, projektētājiem, mērniekiem un citām organizācijām, kas apseko objektus un teritorijas, kā arī veic glābšanas darbus. Apmācības standarta scenārijos parasti ir nepieciešamas privāto uzņēmumu un valsts organizāciju pārstāvjiem, un katram ir savs konkrēts pieprasījums."

Turklāt visiem BGK, kas tiek izmantoti specifiskajā kategorijā, no nākamā gada 1. janvāra jābūt aprīkotiem ar attālinātās identifikācijas tehnoloģiju. Ja drons sākotnēji ar to nebija aprīkots, īpašniekam ir pienākums to papildus uzstādīt.

Visbeidzot, sertificētā (certified) kategorija attiecas uz lidojumiem ar vēl augstāku riska līmeni: ja drons lido "pilotējamas aviācijas teritorijā" vai ir iesaistīts pasažieru vai bīstamo kravu pārvadāšanā. Šajā kategorijā tiek piemērots regulējums, kas ir salīdzināms ar "lielo" aviāciju. Pašam bezpilota lidaparātam, ekspluatantam un pilotam ir jāiziet sertifikācijas procedūra. Lielā ziņā šī kategorija ir paredzēta nākotnei, piemēram, bezpilota gaisa taksometru izmantošanai.

Cerams, ka par tiesībatļaujām viss kļuva skaidrs. Ja vēlies vairāk uzzināt par dronu reģistrāciju, marķēšanu un apdrošināšanu, kā arī par dronu satiksmes kontroli Latvijā, ieteicams izlasīt šo rakstu:

Svarīgākās lietas, kas jāzina drona pilotam, lai neiekultos nepatikšanās

Foto: Adobe Stock


Cilvēkus, kas vada bezpilota lidaparātus jeb dronus, sauc par pilotiem. Tas neizklausās ļoti loģiski, bet tomēr skaisti un atbildīgi. Vai zini, kādi noteikumi jāievēro drona pilotam? Ja neesi pārliecināts, lasi tālāk – visu pastāstīsim.

Lasīt vairāk

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!