"Heirēka!" teica senie ļaudis un piejūdza ratiem priekšā zirgu. Industrializācijas laikmets nāca ar savu "dzelzs zirgu" – lokomotīvi, kurai varēja piestiprināt lielu daudzumu "vezumu", taču te atkal ķibele – ceļu ir vairāk nekā sliežu... Tā pagājušā gadsimta vidū Amerikā, kur tie mežonīgie plašumi, parādījās tā sauktais zemes vilciens (overland train), kam nevajag sliedes, jo garo sastāvu pa ceļiem (un bezceļiem) vilka iespaidīgu izmēru un jaudas vilcējs.
Amerikāņu izgudrotāja Roberta Gilmora Letorno (1898–1969) 1929. gadā izveidotā kompānija "LeTourneau Technologies" ir sinonīms dažādai smagajai tehnikai. Tā atradās Teksasā un tur ne tikai ražoja, bet arī izgudroja un ieviesa iekārtas, bez kurām šodien nav iedomājama naftas rūpniecība, piemēram, virs ūdens paceļamās naftas platformas. Kompānija strādāja arī pie lielizmēra un lieljaudas dīzeļa transportlīdzekļu izveides, kas paredzēti smagiem darbiem, – Otrā pasaules kara laikā "LeTourneau Technologies" nodrošināja sabiedroto spēkus 70% apmērā ar buldozeriem, ekskavatoriem un citu līdzīgu tehniku zemes darbu veikšanai. Starp citu, vairāk nekā puse no 2232 kilometrus garās neticami skaistās Aļaskas šosejas Kanādā ir uzbūvēta ar "LeTourneau" iekārtu palīdzību.
Arī pēc kara šīs zināšanas tika liktas lietā – "LeTourneau Inc." izgudroja ikonisko bezceļu vilcienu. 1950. gadu sākumā kompānija attīstīja ideju par dīzeļelektriskiem daudzriteņu transportlīdzekļiem.
Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.
Lūdzu, uzgaidi!
Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...
Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv