Foto: Publicitātes foto/Arhīva foto
Ja lidot – tad ar šiku! Pagājušā gadsimta pirmajā pusē, kad ceļošana ar lidmašīnu bija pieejama lielākoties tikai turīgiem ļaudīm, viņi gaisā gribēja baudīt tās pašas ērtības, ko uz zemes. Tā tapa elegantās lidlaivas "Boeing 314 Clipper", ko dēvēja par lidojošajām viesnīcām. Atsevišķas divvietīgas kabīnes, pilnizmēra gultasvietas, sešu kārtu maltīte un kristāla glāzes! Un kāds skats pa logu!

Atceraties – pirms kāda laika "Delfi" pētīja ikoniskā kokteiļa – "īru kafijas" – stāstu un tajā zināma loma bija Foinas gaisa bāzei Īrijā un kādam neparastam lidaparātam, lidlaivai "Boeing 314 Clipper". Tik neparastam, ka nolēmām šo ierīci papētīt plašāk un apskatīt tuvāk.

Lidojošu aparātu ar laivas korpusu pirmais patentēja franču aviācijas pionieris inženieris Alfonss Peno 1876. gadā. Viņam gan neizdevās savu patentu realizēt, jo dažādu, pārsvarā finansiālu un emocionālu, sarežģījumu dēļ Peno1880. gadā izdarīja pašnāvību, būdams vien 30 gadus vecs. Taču viņa pētījumi, īpaši helikopteru propelleru jomā, lai arī netieši, tomēr būtiski ietekmēja aviācijas tālāko attīstību. Bet tas jau ir cits stāsts.

Aviācijas rītausmā ūdens klajs tika uzskatīts par visai parocīgu segumu lidmašīnu pacelšanai gaisā un dabūšanai lejā, jo īpašu lidlauku tad vēl nebija. Lai atceramies senās filmas ar pirmo lidaparātu neveiklo kratīšanos pa pļavām, kas bija puslīdz līdzenas šim nolūkam. Hidroplānus entuziasti būvēja vienlaikus vairākās valstīs – Lielbritānijā, Austrālijā, Francijā, ASV, un, kā jau tas notiek, tiklīdz kaut kas uzbūvēts, tam nekavējoties ir jāpiedalās sacensībās, tāda nu ir cilvēka daba. Zināms, ka 1912. gada martā Monako notika pirmās hidroplānu sacensības. Tiem uzmanību pievērsa arī pasažieru pārvadātāji, un tā paša gada augustā Francijā, Savojā, notika pirmais regulārais pasažieru reiss ar piecvietīgu "Sanchez-Besa" hidroplānu. Taču arī šis, par čīliešu pirmo aviokonstruktoru Hosē Luisu Sančesu Besu, ir cits stāsts.

Tātad – avioindustrija bija dzimusi un sāka strauji attīstīties. 1916. gadā kokrūpnieks Viljams Boings Sietlā nodibināja kompāniju "Aero Products Company", kurai bija lemts kļūt par vienu no ietekmīgākajām aviokorporācijām pasaulē un padarīt nemirstīgu dibinātāja vārdu – jau 1917. gadā to pārdēvēja par "Boeing Airplane Company".

Pirmā pasaules kara laikā "Boeing" apgādāja ar lidlaivām ASV jūras karaspēku un braši papildināja savu ražošanu ar visdažādākajiem lidaparātiem un iekārtām – trenažieriem, izlūklidmašīnām, torpēdu lidmašīnām un patruļbumbvedējiem. Līdzās daudz un dažādiem lidmašīnu modeļiem, ko būvēja "Boeing", bija arī "314 Clipper" – elegantā un milzīgā lidlaiva, ar ko tika veikti transokeāna lidojumi, un par to gan būs mūsu stāsts!

"Boeing 314 Clipper" tika ražots no 1938. līdz 1941. gadam, un šajā laikā kompānija paguva uzbūvēt 12 lidaparātus.

Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.

Lūdzu, uzgaidi!

Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...

Loading...

Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv

Nosaki "Delfi" auditorijas mīlētākos autorus "Delfi autoru balsojumā 2024"!Iepazīsties ar visiem autoriem un viņu saturu ŠEIT