Jāņi ir klāt un līdz ar svētkiem arī "Jauno Jāņu orķestra" (JJO) ceturtais albums "Deju dziesmas". Tā nosaukums runā pats par sevi – šis tik tiešām ir aicinājums uz tautisko deju. Tiesa, ne to vienkāršāko, jo lielākā daļa albuma dziesmu radīta ciešā sakabē ar mūsdienu tautas deju horeogrāfiem un paredzēta kolektīvi skatuviskiem priekšnesumiem.
Tas gan nekādi netraucē uztvert "Deju dziesmas" kā vienkārši svaigu "Jauno Jāņu orķestra" albumu, ko ugunskurīgā mierā paklausīties ar alus kausu rokās. Arī albuma kopnoskaņa nav nemaz tik nepārejoši jestra, kā varētu iedomāties. Šis ir itin nopietns jaunfolks ar gana piesātinātu instrumentāciju un Jurim Kaukulim raksturīgām tautiskās ievirzes melodijām vai atsevišķos gadījumos arī tautasdziesmu aranžējumiem.
Neticami, bet "Jauno Jāņu orķestris" (un nevis "Jaunais Jāņu orķestris") nav vairs nekāda jaunā grupa, jo pārkāpis jau dekādes slieksnim. To, ka JJO uzskatāms par pastāvīgu grupu, tas pierādīja jau ar savu pirmo albumu "Kālabad" 2013. gadā un jo īpaši tam sekojušo "Ieviņa" piecus gadus vēlāk. Atminēsimies, ka tajā pašā 2018. gadā Juris ar kolēģiem radīja arī mūziku mūsu animācijas krustmātes Rozes Stiebras vizuālajai poēmai "Saule brauca debesīs", tādēļ "Deju dziesmas" ierindojas JJO diskogrāfijā ar numuru četri.
Un tajā arī atrodami četriem deju uzvedumiem vai koncertiem rakstīti skaņdarbi. Šeit pārstāvēts gan 2022. gadā notikušais Kurzemes kultūrvēsturiskā novada jaundeju koncerts "Zelta zemes vidiņā", kam grupa veidoja trīs tautasdziesmu aranžējumus, un deju uzvedums "Malienas mantojums", gan no Mālpils nākušajam izbijušajam tautiņdejotājam Kaukulim īpaši tuvais deju cikls "Mālpils kadriļa", protams, arī XXVII Vispārējo latviešu Dziesmu un XVII Deju svētku latviešu skatuviskās dejas lielkoncerts "Balts", kurā pērn tika izdejotas trīs Jura rakstītās melodijas ar tautasdziesmu vārdiem: "Visapkārt gaisma ausa", "To pie rokas dancināju" un "Spēka elpa".
Taču visi trīs albuma singli gan tapuši bez horeogrāfu virsuzraudzības. JJO faniem jau pāris gadu labi zināms melanholiskais skaņdarbs "Div’ svecītes". Šo pašu tautasdziesmu gandrīz pirms dekādes savā albumā "Rodi" uz Valta Pūces sakomponētās melodijas bāzes krietni liriskāk bija apspēlējuši "Laimas muzykanti". Šoreiz mēs dzirdam izteiktu "Jauno Jāņu orķestra" skanējumu ar neiztrūkstošu mandolīnas un akordeona skanējumu, vijoles iespēlēm, nezūdošu ritmiku un nu jau klasisku Jura solo vokālu, ko piedziedājumos papildina spēcinoši kopdziedājumi.
Albuma kopnoskaņa nav nemaz tik nepārejoši jestra, kā varētu iedomāties. Šis ir itin nopietns jaunfolks ar gana piesātinātu instrumentāciju un Jurim Kaukulim raksturīgām tautiskās ievirzes melodijām vai atsevišķos gadījumos arī tautasdziesmu aranžējumiem.
Alus cienītājiem noteikti sirdī iekritusi lieliski sarakstītā galda dziesma "Kur tu biji, alutiņ", ko vēl šā gadsimta sākumā "a cappella" vīru dziedājumā varēja dzirdēt arī vienā no jaukākajiem "Latviešu tautas mūzikas kolekcijas" diskiem "Alus dziesmas". "Deju dziesmās" izmantots mazāks tautasdziesmas teksta fragments, toties iekļautais ir izdziedāts no sirds un noteikti uz palikšanu kļūs par īstenu Jāņu svētku pie galda līgošanās hitu.
Savukārt jaunākais singls "Ko tu raudi, līgaviņa" ir pārsteidzoši nopietns attiecību drāmas skaņdarbs no pavisam cita rakursa, nekā savulaik uz šo pašu tautasdziesmu bija ironiski paskatījies "umpapā" meistars Aldis Drēģeris. Arī jaunā singla klips ieturēts liegas Antona Korbīna stilistikas melnbaltumā, kas pārsteidzošā kārtā esot gluži vienkārši grupas menedžeres Aijas Kaukules "video fiksācija". Noteikti jāfiksē tik tālāk!
Pateicoties lībiešu folkloristes Julgī Staltes vokālajai klātbūtnei, īpaši neparasts padevies jau minētais Kurzemes koncerta cikls, kurā netrūkst nedz īstena piejūras kurzemnieku spīta, nedz "vir vir bams" jautrības. Tautasdziesmai "Ar laiviņu ielaidos" dzirdētas daudzas versijas, tostarp Rancānu ģimenes grupas "Lata Donga" albumā "Variācijas" un Daces Prūses un Laimas Jansones apvienības "Zaļa zāle" izpildījumā mūsdienu tautas mūzikas izlasē "Sviests 6", piedaloties arī Oskaram Patjanko, taču JJO piedāvātā izklausās īpaši Kurzemes skarbo jūras vēju svētīta.
Labi zināma šī cikla tautasdziesma ir arī "Saulīt’ vēlu vakarā", ko sieviešu koru izpildījumā pērn dzirdējām arī XXVII Vispārējo latviešu Dziesmu un XVII Deju svētku lielkoncertā "Tīrums", kur tā tika izpildīta Andra Sējāna apdarē, bet gluži nesen savu izjusti liego versiju ierakstīja arī viņa cīņubiedrs vēl grupas "Cosmos" laikos Jānis Šipkēvics jeb Shipsea. JJO piedāvā krietni jestrāku redzējumu, ko abstrahējoties pat varētu nodēvēt par tādu kā deju mūzikas remiksu ierasti līganajam variantam.
No lielkoncerta "Balts" cikla savukārt visāķīgākā šķiet lecamdziesma "To pie rokas dancināju" ar īpaši lipīgu piedziedājumu un Sprīdīša velndancināšanas cienīgu stabules motīvu. Sprīdīša un Vēja mātes dotās stabules vietā šoreiz gan dzirdam grupas dalībnieci Ievu Mūrnieci ar blokflautu. Starp citu, runā, ka viņas vadītie danču pasākumi mēdzot izcelties ar īpaši ugunīgu jestrumu. Burvestība? Kurš to lai zina, bet albumā dzirdamais solo mierā nosēdēt tik tiešām neļauj.
Jaunākais singls "Ko tu raudi, līgaviņa" ir pārsteidzoši nopietns attiecību drāmas skaņdarbs no pavisam cita rakursa, nekā savulaik uz šo pašu tautasdziesmu bija ironiski paskatījies "umpapā" meistars Aldis Drēģeris.
Īpašs dauzonīgas jautrības kāpinājums "Deju dziesmās" jūtams Mālpils dejotājiem veltītajā četru dziesmu ciklā "Mālpils kadriļa". "Kur palika muzikanti" jau kļuvis par JJO jauno koncerthitu, bet "Kic, kaķi, peļot" ir zaļumbaļļu lecamziņģe ar vienu no atbilstošākajiem solo jancīgā pūšaminstrumenta kazū vēsturē, ko romantiskāku padara sekojoši koķets vijoles solo. Abi minētie atkal jau Ievas Mūrnieces pārziņā. Vēl ciklā atrodama tirgoņu nedienu polka par tupenīšiem un kāpostiņiem, kā arī "Uijā, uijā, nikni vilki" attālais radinieks "Vilks, neēd jēru".
Visneparastākais skaņdarbs "Hoiram" saprotami atstāts albuma noslēgumam, ļaujot vienoties kopdziesmā un dejā ikvienam. Arī latviešu valodu nesaprotošam klausītājam. Skaņdarbs gan no tautas nācis, bet iedvesma jauna aranžējuma radīšanai Jurim un Ievai nākusi no horeogrāfa Reiņa Rešetina, kurš radīja jaunu deju uzvedumam un Alūksnes puses balles deju krājumam "Malienas mantojums".
Starp citu, grupa nav piemirsusi arī par cieto audio formātu. Vinila plate gan šoreiz izpaliks, toties dienasgaismu ieraudzīs nekur nezūdošais kompaktdisks, kura bukletā turklāt būs atrodami kvadrātkodi dziesmu nošu iegūšanai. Lai labi spēlējas, dejojas un galu galā jāņojas!