Šoziem Adventes svētdienās, kā arī Ziemassvētku dienā, 25. decembrī, pulksten 14 un 16 uz Rīgas rātsnama balkona uzstāsies Rīgas sakbutu konsorts – mūziķi, kuri spēlē seno instrumentu sakbutu. Viņi spēlēs programmu, kāda Rīgā skanēja, ieskandinot 1901. gada Ziemassvētkus.
Kā raksta viens no koncertu iniciatoriem, mūziķis un Rīgas sakbutu kvarteta izveidotājs Vairis Nartišs, Rīgā šāda regulāru koncertu tradīcija pastāvēja līdz apmēram 19. gadsimtam. Muzicēšana notika lielos svinību gadījumos – piemēram, Ziemassvētkos, Lieldienās, Vasarsvētkos, u.c. Rīgas pilsētas noteikumos bija paredzēts, ka mūziķiem svētkos ir jāuzstājas un nereti šie koncerti tika atskaņoti ne tikai no baznīcu torņiem, bet arī rātsnama balkona. Protams, torņu mūzikai viduslaikos bija arī funkcionāla nozīme – speciāli algoti sargi dežūrēja baznīcu torņos un informēja vai brīdināja pilsētniekus par esošo situāciju vai aktualitātēm pilsētā. Katrai dzīves situācijai bija īpašs signāls un iedzīvotāji pēc signāla zināja, kāds notikums pilsētā ir noticis.
1998. gadā Rīgas pilsētā Vecrīgas Torņu mūzika ir atjaunota kā vienreizējs koncerts gadā no vairākiem Rīgas torņiem. Pateicoties Vaira Nartiša neatlaidīgam darbam šī troņu mūzikas tradīcija paliek aizvien regulārāka.
"Rīgas sakbutu konsorts šobrīd veic lielu vēsturisko pētījumu par Torņu mūziku Latvijā. Mums ir prieks, ka šogad Adventes koncertos atskaņosim tieši tādu pašu koncertprogrammu, kāda ir skanējusi Sv.Pētera baznīcas tornī, ieskandinot Ziemassvētkus 1901. gadā. Šo koncertprogrammu mēs esam atraduši savos meklējumos Rīgas Vēstures un Kuģniecības muzeja arhīvos. Šis būs Rīgas sakbutu konsorta veltījums Rīgas vēsturei, Rīgas tradīcijām, lielajai Reformācijas nozīmei Rīgas attīstībā," stāsta Nartišs.
Sakbuts ir trombona priekštecis, kas plaši tika izmantots baroka un renesanses laika komponistu opusos. Sakbuts radies 15. gadsimtā, iespējams, Burgundijas reģionā. Instruments radies no trompetes, pievienojot tai slīdni – kulisi, kas sakbutu, atšķirībā no ierastajām trompetēm vai mežragiem, padarīja par pirmo hromatisko metāla pūšaminstrumentu. Šie instrumenti plaši tika izmantoti sakrālajos darbos, jo sakbutu šaurais zvans un ne tik spožā skaņa, salīdzinot ar mūsdienu tromboniem, padarīja tos par piemērotiem skanēšanai orķestros, koru pavadījumos un ansambļos ar dziedātājiem. Sakbuti pastāvēja līdz 19. gadsimta otrajai pusei, kad orķestru sastāvos pamazām sāka parādīties mūsdienu tromboni. Šodien sakbuti pamatā tiek izmantoti tikai senās mūzikas projektos. Tomēr pēdējā laikā pasaulē ir atjaunojusies interese baroka, renesanses un klasicisma laikmeta opusus atskaņot ar tā laika autentisko instrumentāriju.
Rīgas sakbutu konsorts ir: Vairis Nartišs (sakbuts, alpu rags), Kaspars Majors (sakbuts) Artūrs Hrustaļovs (sakbuts), Pēteris Vaickovskis (sakbuts).