Puce

Stereotipiskais priekšstats par čellu kā tikai un vienīgi klasiskās mūzikas instrumentu tiek lauzts, līdzko uz skatuves parādās "DaGamba". Un pēkšņi klausītāju ausis apmīļo čella aristokrātiskās notis, kas bezbailīgi tiek apvienotas ar elektroniskās mūzikas bītiem un repa frīstailu.

Ko darīt pēc "videnes" beigšanas? Jāturpina izglītoties augstākās skolās. Tieši to dara "DaGamba", grupa, kuras sastāvā ietilpst divi kādreizējie apvienības "Melo-M" dalībnieki, kā arī vēl viens čella pārzinātājs, kurš, novirzoties no akadēmiskās takas, devies pa elektroniskās mūzikas ceļu. Valters Pūce, viens no grupas dalībniekiem, stāsta par to, cik čells ir universāls mūzikas instruments un kādām ambīcijām un eksperimentiem ļaujas dzīves "videni" pabeigušie mūziķi.

Kāpēc nolēmāt veidot jaunu apvienību, nevis mainīt "Melo-M" skanējumu?

Mēs mēģinājām iet mūsdienīgāku ceļu, centāmies radīt jaunu mūziku, izveidot citādu skanējumu, nevis atražot vienu un to pašu. Tomēr viena cilvēka dēļ grupā nebija iespējams vienoties, tāpēc nekas cits neatlika, kā iet prom un veidot jaunu grupu.

Cilvēki vienmēr domā, ka mēs visi trīs bijām baigie draugi. Tā nekad nav bijusi grupa, tas bija projekts, kurā ieguvējs bija viens cilvēks, bet pārējie vienkārši bija piekabes. Gadiem ilgi es mēģināju šo shēmu mainīt tā, lai tā tiešām būtu grupa, bet man neizdevās. Bija pagājuši septiņi gadi, un ironiski, ka pastāv arī tas likums, ka ik pēc septiņiem gadiem jāmaina darbs. Ja ilgi sēdi vienā vietā, tad sāk smacēt. "Melo-M" bija kā "videne," es pabeidzu to skolu un nemācīšos taču tajā vēlreiz. Neko nenožēloju, bet ir jāiet tālāk. "Melo-M" joprojām pastāv, ir paņemti divi jauni puikiņi, kas pilda savu funkciju. Tā vietā nodibinājām grupu "DaGamba". Tā ir grupa, kurā pastāv demokrātija.

Ko nozīmē "DaGamba"?

Nosaukums galvā jau man ir sen, kādus gadus piecus. Kondženē (Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā - L.S.) vienā no priekšmetiem mācījāmies par senajiem instrumentiem. Kādā nodarbībā mēs apskatījām instrumentu, ko sauca viola da gamba, un man tā iepatikās tas vārds da gamba, ka es sāku meklēt, ko tas nozīmē. Tulkojumā no itāļu valodas da gamba nozīmē - pie kājas. Latviešiem arī ir tas teiciens. Pie kājas - vairākās nozīmēs, arī tāpēc, ka vijole tiek turēta pie kājas - minētais instruments ir čella priekštecis, kuram vēl nebija izveidota kāja.

Kāds ir "DaGamba" formāts?

Lielākoties tas ir instrumentāls pasākums, un vajag ik pa brīdim arī kādu pazīstamāku melodiju, lai nav tā, ka viss ir pilnīgi jauns, bet pamatā mēs koncentrējamies uz oriģinālskaņdarbiem. Tagad mēs esam aizgājuši jau tik tālu, ka viens grupā dzied - [Mūzikas ierakstu kompāniju] gada balvā mēs prezentējām grupas jauno gabalu "The Future Is Now", kurā dzirdams arī vokāls. Un tas ir pilnīgi kaut kas cits nekā "Melo-M" - mēs esam devušies pavisam citā virzienā. Mēģinām izmantot dažādus mūsdienīgus elementus, piemēram, no dabstepa un hiphopa, un apvienojam tos ar čellu. Mēs tiecamies meklēt jaunu skanējumu gan grupā kopumā, gan tieši attiecībā uz čelliem.

Čella grupas pasaulē nav nekāds jaunums - "Melo-M" nav pirmie, pat "Apocalyptica" nav pirmie. Septiņdesmitajos gados bija tāda grupa "ELO" (Electric Light Orchestra), kurā divi čellisti jau spēlēja roku. "Melo-M" neko nav paši izdomājuši, tas viss jau sen ir bijis. Katrā valstī ir tāda veida grupa, kas klausītājiem liek saprast, ka čells ir līdzvērtīgs popmūzikas instruments ģitārai vai basģitārai - tas ir tas pats.

Tomēr jūs grasāties iet eksperimentālo ceļu?

Projekts arī radās eksperimentējot. Mēs radījām jaunu instrumentu - cello beat. Iebūvējot čellā īpašu elektronisku ierīci, atradām deviņdesmit vietas uz čella, kurās dzirdami dažādi sitienu toņi. Darījām to tāpēc, lai arī pats bīts, piemēram, perkusiju skaņas, arī tiktu spēlēts uz čella. Šo jaunradīto instrumentu spēlē Ričards Čerenkovs.

Tā nu lēnām esam nonākuši līdz savam skanējumam. Ja neeksperimentēs, viss stāvēs uz vietas. Mūsu jaunākais gabals ietver dabstepu, varētu arī ar Skrillex kaut ko kopā uztaisīt, zinu, ka viņš ar čelliem kopā neko nav darījis.

Gabals ar dabstepu tapa tāpēc, ka tas šobrīd ir aktuāli un dabsteps apvienojumā ar čellu nekur īsti nav dzirdēts. Tā bija Ričarda ideja, sākumā nevarēju saprast, vai piekrist, bet, saliekot visu kopā, tas dabsteps tur ļoti labi iederējās.

Pilnu interviju lasiet "Veto magazine" #22

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!