Mākslinieku dueta performance tiks piemērota Rīgas kulturālajam kontekstam, netieši atgādinot par Āgenskalna vēsturisko tematiku - vācu Apgaismības darboņu gaitas Pārdaugavā un Rīgā. Precīzāk, atgādinot faktu, ka Botāniskā dārza apkārtnē reiz mita brīvmūrnieka un Apgaismības darbonis Johans Kristofs Bērenss un filozofs Johans Georgs Hāmanis.
Viņu idejas iezīmēja tam laikmetam aktuāli intelektuāli konflikti: Bērenss bijis pragmatisks un uz produktīvu racionālismu orientēts brīvmūrnieks un tirgonis, kas ap sevi pulcēja Apgaismības laikmeta intelektuāļus, savukārt Hāmanis bija Apgaismības literāts un filozofs, kas, piedzīvojot personīgu krīzi, pievērsās savām aprindām neraksturīgai iracionalitātei un kristīgam misticismam.
Šāds konflikts starp racionālo un mākslinieciski untumaino, īpaši ņemot vērā tā vēsturisko kontekstu, sasaucas ar tēmām, kas interesē abus zviedru avangarda mūzikas un mākslas vecmeistarus. Proti, mākslinieki savā darbā allaž ir pauduši interesi par okultā un racionālā konfliktu, kas iemiesojās Apgaismības laika personības un Hāmaņa un Bērensa laikabiedra, zinātnieka un vēlākā mistiķa Emanuela Svēdenborga tēlā.
Performance noritēs pie LU Botāniskā dārza sūkņu mājas. To papildinās vēl viens informatīvs slānis - performanci ievadīs muzikologa Borisa Avrameca lekcija.
Lekcija kalpos gan kā atskats uz padomju laika kontrkultūras pasākumiem un mēģinājums noteikt to lomu Rīgas kultūras dzīves reabilitēšanā pēc Padomju Savienības sabrukuma, gan kā aicinājums apsvērt šobrīd notiekošos eksperimentālās mūzikas koncertus par tolaik avangarda mākslai un mūzikai veltīto pasākumu tradīcijas turpinājumu. Priekšlasījums rosinās saskatīt arī paralēles un atšķirības starp Rīgas kultūras dzīvi tolaik un mūsdienās.
Stokholmā dzīvojošais Leifs Elgrēns ir mākslinieks, mākslas grāmatu publicētājs, performanču mākslinieks un komponists jau kopš pagājušā gadsimta 1970. gadu beigām. Viņa daudzveidīgie darbi parasti saistīti ar sapņiem, smalku absurdu un apvērstu sociālo hierarhiju. Viņa ieraksti bieži vien sastāv no skaņu celiņa, kas domāts kādai mākslas instalācijai vai performancei.
1988. gadā viņš kopā ar Kentu Tankrēdu (Kent Tankred) izveidoja duetu „The Sons of God”, kas bija veltījums Elgrēna nelaiķa tēvam. Tajā pašā gadā viņš laida klajā savu debijas solo albumu „LP, Flown Over by an Old King”. Kopā ar Karlu Mihaelu fon Hausvolfu viņi ir pašu izdomātās Elgalandes – Varjalandes karalistu pārvaldītāji.
Savukārt Karls Mihaels fon Hausvolfs kopš pagājušā gadsimta 70. gadu beigām darbojas kā komponists, par galvenajiem instrumentiem izmantojot skaņu ierakstītājus un sīnusa viļņus. Viņa koncerti bieži vien ir dinamiskas konstrukcijas, izmantojot konkrētās vietas akustiku. Savukārt ieraksti ir konceptuāli, jo komponētās skaņas svārstās starp skaņu mākslas instalāciju dokumentāciju un mūziku.
Konceptuālajā vizuālajā mākslā Hausvolfs strādā performances žanrā, kā arī ar gaismas un skaņas instalācijām, foto un video. Mākslinieka darbu būtību diezgan labi raksturo viņa darbu sērija „Sarkans”, izmantojot sarkanu apgaismojumu dažādās arhitektoniski šķietami nepiemērotās vidēs.
Hausvolfa interese par arhitektūru un topogrāfiju izpaudusies arī vairākās filmās, kas uzņemtas kopā ar kinorežisoru Tomasu Nordanstadu .
Hausvolfa un Elgrēna instalācija “LEJUP LEJUP LEJUP LEJUP” no 1. jūlija būs apskatāma LU Botāniskajā dārzā notiekošajā "Rīga 2014" skaņu mākslas izstādē “SKAN II”.
Botāniskā dārza ieejas maksa – 3 eiro.