keith-fullerton-whitman-23
Foto: Publicitātes foto

Nepieradinātās mūzikas un saistītās mākslas festivāla "Skaņu Mežs" ietvaros 10. oktobrī koncertēs amerikāņu elektroniskās mūzikas komponists un improvizētājs Kīts Fulertons Vitmens (Keith Fullerton Whitman), kas jaunās elektroniskās mūzikas ausmas periodā bija pazīstams ar ietekmīgo IDM projektu Hrvatski, taču pēdējā desmitgadē zem sava īstā vārda pievērsies analogo elektroniskās mūzikas instrumentu apzināšanai un to skanisko iespēju attīstīšanai. Fulertona Vitmena mūziku publicējušas tādas izdevniecības kā "PAN", "Editions Mego" un "Kranky". Koncerts notiks mūzikas namā "Daile".

Kā portālu "Delfi" informē festivāla rīkotāji, Kīts Fulertons Vitmens irmācījies datormūziku Bērklija mūzikas koledžā Bostonā un dzīvo Kembridžā, ASV. Sākotnēji ieguvis popularitāti ar savu projektu Hrvatski, kas darbojās tādā IDM ("intelligent dance music") apakšžanrā kā "drill'n'bass" un ambientajā mūzikā, Vitmens vairākkārt izmainīja savu radošās darbības trajektoriju, un nesenākajos gados ir pievērsies īstenas "dzīvās elektroniskās mūzikas" attīstīšanai, strādājot pamatā ar analogiem sintezatoriem, lai padziļināti izpētītu to skaniskās iespējas un attīstītu tās līdzvērtīgi tai skanējumu dažādībai, ko šobrīd piedāvā digitālas mūzikas radīšanas ierīces.

Šo viņa daiļrades posmu uzskatāmi dokumentē prestižajā avangarda mūzikas izdevniecībā "Editions Mego" publicētie albumi "Occlusions" un "Generators", kuros abos izmantoti vieni un tie paši tehniskie līdzekļi, taču ar tiem panākti krasi atšķirīgi skanējumi. Plašu atzinību ieguvis arī Vitmena albums "Disingenuity B/W Disingenuousness", ko 2010. gadā laida klajā izdevniecība PAN – pēc izdevniecības šefa Bila Kuligas vārdiem, šis ieraksts ir viens no pirmajiem, kas jaunā gadsimta pirmās desmitgades beigās veicināja abstraktas avangarda mūzikas pietuvināšanos mūsdienu klubu kultūrai.

Vitmena pievēršanās analogajiem elektroniskās mūzikas instrumentiem ir padarījusi viņa mūziku intuitīvu un plūstošu, savukārt viņa priekšnesumus – par meditatīviem un iracionāliem, piedāvājot klausīšanās pieredzes, kas noskaņās robežojas no holēriskām līdz radikāli introvertām. Koncertos Vitmens izmanto dažādas pieejas mūzikas radīšanai: dažreiz tā ir brīva jau esošas kompozīcijas interpretācija, bet dažreiz – tīra improvizācija.

2013. gada beigās Vitmens nāca klajā ar savdabīgu projektu – darbu "Greatest Hits" , ko viņš publicēja interneta mūzikas vietnē "Soundcloud". Šī projekta ietvaros Vitmens pārstrādājis aptuveni 100 savas jaunības popmūzikas hitus, tostarp Maikla Džeksona (Michael Jackson), Bon Jovi , U2 un Fila Kolinsa (Phil Collins) dziesmas, palēninot tās uz pusi un sekojoši "atkailinot" tās no, pēc Vitmena domām, liekiem skaņu slāņiem. Projekts īstenots ar mērķi kontrastēt pagātnes popmūzikas nostalģisko vērtību ar šī brīža realitāti, un atkailināt šajās dziesmās klātesošas skaņas, kuras cilvēki visdrīzāk nekad nav ievērojuši. "Greatest Hits" nemitīgi tiek papildināts, un nākotnē gaidāms, ka projektā būs iekļauts aptuveni 200 dziesmu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!