Latviešu mākslinieks un komponists Voldemārs Johansons uzsācis darbu pie jaunas kompozīcijas, kas tiks radīta sadarbībā ar norvēģu brīvās improvizācijas veterānu Frūdi Jerstādu (Frode Gjerstad). Šis darbs ir daļa no projekta ''Eksperimentālās mūzikas bākas: Rīga – Trumse", kurā nepieradinātās mūzikas festivāls Skaņu mežs sadarbojas ar Norvēģu elektroniskās mūzikas festivālu Insomnia. Kompozīcijas pirmatskaņojums notiks oktobrī, "Skaņu meža" trīspadsmitajā izlaidumā, portālu "Delfi" informē festivāla rīkotāji.
Jaunā kompozīcija tiks rakstīta basa saksofonam, kura radītās skaņas tiks elektroniski apstrādātas izpildījuma laikā. Par skaņdarba izpildītāju un Johansona sadarbības partneri izvēlēts 66 gadus vecais saksofonists un klarnetists Frūde Jerstāds, kas uzskatāms par Norvēģijas brīvās improvizācijas "vecmeistaru" un autoritāti kustībā, kas skandināvu improvizēto mūziku virzījusi avangarda virzienā, un attālinājusi to no šim reģionam raksturīgās džeza tradīcijas. Abu mūziķu kopdarbs tiks prezentēts Rīgā –nepieradinātās mūzikas festivālā Skaņu mežs'2015 (2., 9. un 10. oktobris) -, un tam sekojoši arī Norvēģijā – elektroniskās mūzikas festivālā Insomnia (22. – 24. oktobris).
Arī pats Johansons, iespējams, Latvijas auditorijai labāk pazīstams kā vizuālais mākslinieks, taču viņš ir saņēmis bakalaura grādu Hāgas Karaliskās konservatorijas Sonoloģijas institūtā un maģistra grādu Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā, kā arī komponējis mūziku teātrim un kino, muzikālus projektus uzskatīdams par savas daiļrades šķautni, kas ir paralēla un vienlīdz nozīmīga vizuālajai mākslai. Vaicāts, vai nebīstas no sadarbības ar Jerstādu, kas acīmredzami nāk no citas muzikālās vides, Johansons atbild sekojoši: "Man ir interesanti sadarboties ar personībām. Radošais process jau tikai iegūst no tā, ja cilvēki, ar ko es sastrādājos, ir atšķirīgi no manis, taču radoši spēcīgi un neatkārtojami savā laukā." Tā kā Johansons šajā projektā darbosies kā komponists, bet Jerstāds – kā instrumentālists-improvizētājs, šo ieceri var nosaukt par savdabīgu eksperimentu, kas tiecas spontānas mūzikas radīšanas metodes satuvināt ar paredzamām un kontrolētām.
Aprīļa vidū Johansons dosies uz rezidenci Lofotu salās, lai sāktu darbu pie kompozīcijas un iepazītos ar Jerstādu. Darbs ieplānots ar okeānisku tematiku gan simboliskā, gan tiešā izpratnē: par pamatu kompozīcijas struktūru veidošanai tiks izmantoti iepriekš ievākti dati par vēja un ūdens plūsmām. Tas saskan ar Johansona interesi piesaukt izteikti ziemeļnieciskas asociācijas: "Kaut kā sanācis, ka tieši pēdējā gada laikā ļoti izteikti esmu sācis ievērot latviešu piederību ziemeļu pasaulei, ko izjūtu caur zināmām kultūras izpausmēm un mums raksturīgo pasaules skatījumu," saka Johansons. "Dodoties uz Norvēģijas ziemeļu pusi ceru tās skaudrajā dabā smelties ļoti spēcīgus iespaidus, kas stiprinātu manu aizrautību attīstīt šo tēmu."
Vasarā notiks abu mūziķu otrā tikšanās – Jerstāds apmeklēs Rīgu, lai kopā ar Johansonu pabeigtu darbu pie kompozīcijas un pilnveidotu tās izpildījuma nianses.
Voldemārs Johansons (1980) ir latviešu mākslinieks un komponists, kas tiecas savos darbos apvienot vizualitāti, skaņu un izpēti. Viņa instalācijas un skaņdarbus apvieno interese no zinātniska viedokļa analizēt vides fenomenus, un rezultējošos datus izmantot par pamatu skaņām vai attēliem – savā ziņā var teikt, ka Johansons no akustiskām vai vizuālām struktūrām veido mākslīgas vides, kas spoguļojas ar dabu, proti, reālo pasauli. Šajos darbos zūd robežas starp redzamo, neredzamo un sadzirdamo. "Mākslas priekšrocība ir spēja runāt par vēl neizzināto un neatpazīto, tātad paplašināt mūsu domāšanas robežas," viņš komentē.
Frūde Jerstāds (1948) tiek uzskatīts par nozīmīgāko brīvās improvizācijas tradīcijas kultivētāju Norvēģijā – tā kā vērā ņemamu šīs mūzikas entuziastu šajā valstī nebija, viņš savu karjeru uzsāka, spēlējot kopā ar citu valstu mūziķiem un organizējot meistarklases jaunu norvēģu improvizētāju skološanai. Pagājušā gadsimta 80. gados viņš dibināja grupu Detail kopā ar bundzinieku Džonu Stīvensu (John Stevens), kas pazīstams kā leģendārā angļu kolektīva Spontaneous Music Ensemble dibinātājs. Sekojoši Stīvensa nāvei, Jerstāds turpināja savas muzikālās gaitas, spēlējot ar tādām Eiropas improvizētās mūzikas autoritātēm kā Pēters Brocmans (Peter Broetzmann), Dereks Beilijs (Derek Bailey) un Hans Beninks (Han Bennink), kā arī labākajām ritma sekcijām šajā žanrā: Viljamu Pārkera un Hamida Dreika (William Parker, Hamid Drake) tandēmu, kā arī pērno "Skaņu meža" viesu Džona Edvardsa un Marka Sandersa (John Edwards, Mark Sanders) savienību.
Amerikāņu džeza un improvizācijas žurnāls Cadence par Jerstādu raksta sekojoši: "Frūde Jerstāds ir, iespējams, "smagākais" norvēģu saksofonists, ko jūs jebkad būsiet dzirdējuši. [..] Viņš spēlē ar prasmi un izlēmību – kā nobriedis mūziķis, kas atradis savu unikālo balsi – tomēr allaž turpina virzīt savu mūziku vēl neizzinātos virzienos."
Voldemāra Johansona un Frūdes Jerstāda sadarbība ir daļa no projekta "Eksperimentālās mūzikas bākas: Rīga – Trumse" (projekta nr. EEZLV04/GSKA/2013/10). Projekta galvenais mērķis ir īstenot festivālu "Skaņu mežs" un "Insomnia" sadarbību četros slāņos, kas sevī ietver kopīga latviešu-norvēģu skaņdarba producēšanu, latviešu-norvēģu mūziķu apmaiņu starp festivālu programmām, kopīgas programmas izstrādi un individuālu skaņu mākslas jaundarbu apmaiņu starp Rīgu un Trumsi ar rezidenču palīdzību, visos četros slāņos uzsverot abu pilsētu unikālās skaņu vides un to iespējamo simbiozi. Projekta plānotais budžets ir 114 729.00 eiro. 86,38% no projekta izmaksām tiek līdzfinansēti no Eiropas Ekonomiskās Zonas finanšu instrumenta programmas LV04 "Kultūras un dabas mantojuma saglabāšana un atjaunināšana" neliela apjoma grantu shēmas "Kultūras apmaiņa" finanšu līdzekļiem.