11. janvārī pasauli satrieca ziņa par leģendārā angļu mūziķa Deivida Bovija nāvi. Ģeniālais mākslinieks devās mūžībā pēc 18 mēnešus ilgas cīņas ar vēzi. Pieminot izcilo dziesmu autoru, dziedātāju un personību, "Delfi Kultūra" piedāvā 11 viņa dziesmu izlasi no dažādiem darbības periodiem.
8. janvārī, viņa 69. dzimšanas dienā, klajā nāca Bovija 25. studijas albums "Blackstar", taču pirmais viņa pilnmetrāžas solo ieraksts tika izdots 1967. gadā.
No liriska folka līdz elektronikai, no glemroka līdz hārdrokam - Bovijs savas 50 gadus ilgās karjeras laikā izzinājis un izmainījis lielu daļu populārās mūzikas žanru. Drosmīgs, sarežģīts un asprātīgs dziesmu tekstu autors, multiinstrumentālists, kulta personība, modes ikona, aktieris, glezontājs, ierakstu producents, inovators - Bovijs divu gadsimtu garumā bija viena no nozīmīgākajām personām ne tikai mūzikā, bet arī kultūras pasaulē kopumā.
Pēc viņa nāves līdzjūtību tuviniekiem un skumjas pauduši neskaitāmi cilvēki internetā un fani pulcējušies ielās, lai izvietotu svecītes un ziedus.
'Sell Me A Coat'
Bovija debijas ieraksts "David Bowie" ir stipri atšķirīgs no turpmākās viņa daiļrades. Tā neparastajā skanējumā iespējams saklausīt gan barokālā popa, gan angļu "Music Hall" (britu vodeviļas līdziniece) ietekmes. Albuma otrā dziesma "Sell Me A Coat" jau tad iezīmē tobrīd 20 gadus vecā mūziķa talantu dziesmu tekstu veidošanā.
'Space Oddity'
1969. gadā klausītājiem tiek nodots otrais Bovija studijas albums, kuru sākotnēji Apvienotajā Karalistē izdeva ar nosaukumu "David Bowie", bet Amerikā ar nosaukumu "Man of Words/Man of Music", taču 1972. gadā to pārizdod ar nosaukumu "Space Oddity" - par godu tā zināmākajai dziesmai, kas Bovijam atnesa pirmo slavas vilni.
"Space Oddity" turpina apliecināt dziedātāja spēju veidot unikālus dziesmu tekstus - dažādi simboli, šifri un neparasti tēli laika gaitā kļuvuši par vienu no viņa firmas zīmēm. Tāpat tā ir pirmā dziesma pasaulē, kuras kaverversija ierakstīta kosmosā - to pirms diviem gadiem ierakstīja kanādiešu astronauts Kriss Hedfīlds.
'Life On Mars'
Ceturtais Bovija albums "Hunky Dory" tika izdots 1971. gada decembrī. Tajā iekļautas vairākas no joprojām zināmākajām dziesmām - "Changes", "Oh! You Pretty Things" un "Life On Mars". Muzikāli šajā posmā Bovijs no folka un psihedēliskās mūzikas elementiem pārorientējās uz glemroka ēru, kas ir aktuāla turpmākajos albumos.
'Five Years'
1972. gadā Bovijs izmaina rokmūzikas pasauli ar savu albumu "The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars". Turpmāko gadu ekscentriskais mūziķis pavada Zigija Zvaigžņuputekļa tēlā - uz skatuvēm viņš kāpj ar sarkaniem, spurainiem matiem, spilgtu kosmētiku un neiedomājamiem tērpiem, kas viena koncerta laikā tiek vairākkārt mainīti. "Delfi Kultūra" piedāvā sirdi plosošo dziesmu "Five Years", kas atklāj minēto albumu.
'Wild Is The Wind'
Septiņdesmito gadu otrajā pusē Bovijs turpina muzikālos atklājumus un sāk miksēt krautroka, fanka, soula un citu žanru skanējumus. Albums "Station To Station" tiek laists klajā 1976. gadā un šajā posmā Bovijs iemiesojas "Thin White Duke" jeb "Baltā hercoga" tēlā - šis ir arī pēdējais ievērojamais viņa "alter ego".
'Warszawa'
1977. gada sākumā klausītājiem tiek nodots albums "Low", kas kopā ar albumiem "Heroes" un "Lodger" veido tā saukto Bovija "Berlīnes triloģiju". Šajā posmā Bovijs sadarbojās ar Braienu Īno un Toniju Viskonti, albumos eksperimentējot ar elektroniskās, ambientās un eksperimentālās mūzikas virzieniem. "Low" nereti tiek uzskatīts par vienu no visietekmīgākajiem Bovija ierakstiem.
'Heroes'
1977. gada beigās tiek izdots otrais "Berlīnes triloģijas" albums "Heroes", kura tituldziesma joprojām regulāri tiek atskaņota radio visā pasaulē. Tā vēsta par kāda pāra mīlesstāstu Berlīnes mūra tuvumā. Albuma ierakstā piedalījies arī leģendārais ģitārists Roberts Frips, kas arī turpmāk sadarbojās ar Boviju.
'Ashes To Ashes'
"Berlīnes triloģijais" seko avangardiski dzīvespriecīgais albums "Scary Monsters . . . . . and Super Creeps" - 14. Bovija studijas albums, kas slaveno mūziķi atkal nogādāja topu virsotnēs. Tajā spēcīgi jūtama Fripa ietekme - astoņdesmito gadu pirmās puses popmūzikas toņus bagātina neparastas ritma un melodiju izmaiņas. "Delfi Kultūra" piedāvā albuma dziesmas "Ashes To Ashes" koncerta versiju, kas ierakstīta 2002. gadā Parīzē.
'Modern Love'
Astoņdesmito gadu gaisotnē kā nākamais tiek izdots albums "Let's Dance" - tā tituldziesma joprojām ir netaņemama diskotēku sastāvdaļa. Šajā albumā ģitāru iespēlējis viens no blūza milžiem - Stīvijs Rejs Voans. Hitiem bagātais albums Bovijam atnesa vēl vienu slavas vilni, kas pašu dziedātāju pārsteidza nesagatavotu - vairāki nākamie viņa albuma bija jūtami vājāki, taču "Let's Dance" joprojām tiek atzīts par vienu no labākajiem astoņdesmito gadu albumiem.
'Under Pressure'
1981. gadā Bovijs kopā ar grupu "Queen" ierakstīja dziesmu "Under Pressure", kas iekļauta grupas albumā "Hot Space". Aizkustinošajā ierakstā apvienojas divas no rokmūzikas spēcīgākajām balsīm. "Queen" šo dziesmu bieži izpildīja koncertos, taču nevienā no tiem Bovijs viņiem nepievienojās. "Delfi Kultūra" piedāvā Bovija un Ennijas Lenoksas izpildīto versiju, kas izskanēja Fredija Merkūrija piemiņas koncertā 1992. gadā.
'Slow Burn'
Kā pēdējo šajā izlasē "Delfi Kultūra" piedāvā dziesmu "Slow Burn" no Bovija 22. albuma "Heathen", kas izdots 2002. gadā. Deviņdesmito gadu laikā Bovijas eksperimentēja ar vairākiem mūzikas stiliem - gan hārdroku apvienībā "Tin Machine", gan ar "drum'n'base" un industriālo roku, taču šis periods kritiķu acīs nav gluži veiksmīgākais. Ar "Heathen" leģendārais mūziķis atkal izpelnījās gan kritiķu, gan klausītāju atzinību, kas kopš tā brīža nav rimusi - arī pēdējais Bovija albums "Blackstar", kas tika izdots tikai divas dienas pirms viņa nāves, visā pasaulē tiek vērtēts atzinīgi.