Frenkijs Nakls (Frankie Knuckles)
Uz šīs planētas 'house' mūzika ieradās pagājušā gadsimta 80-to gadu vidū. Tobrīd visā pasaulē diskžokeji eksperimentēja jaunu skaņu un ritmu meklējumos, lai liktu kustēties cilvēkiem klubos un diskotēkās. Un šis jaunais ritms piedzima Čikāgā, vienā no ASV lielpilsētām, kura, starp citu, bija bagāta arī ar mūzikas tradīcijām.
Miksējot plates, programmējot bungu mašīnas, spēlējot klavieres un sintezatorus, melnādainie dīdžeji bija radījuši neparastu muzikālu sakausējumu: Amerikas nēģeru 'soul', 'funk' un 'disco' no vienas puses; Eiropas baltādaino 'new wave' un robotisko "Kraftwerk" elektropopu no otras - vienkārši jautra ballīte un futūristiskas koncepcijas. Viņi deva tam arī vārdu: HOUSE.

Ir 2 populāri skaidrojumi šim it kā tik dīvainajam nosaukumam 'mājas mūzika':
1)to tā nosauca tāpēc, ka šo mūziku pārsvarā ierakstīja mazās mājas studijās,
2)hausam vārdu "aizdevis" leģendārais Čikāgas klubs "The Warehouse", kurš tiek uzskatīts arī par tā dzimšanas vietu.

Taču ir vēl viena versija: vārds 'house' aprakstīja īpašo noskaņu, kāda valdīja pārtijās, kurās spēlēja šo mūziku - uz klubu varēja atnākt pilnīgi sveši un absolūti dažādi cilvēki, taču ritms vienoja viņus dejā, tādejādi nojaucot visas sociālās, psiholoģiskās un visas pārējās barjeras, kas ikdienā traucē saprasties. - visi bija draugi un jutās kā mājās, jo viņus vienoja HAUSE.

Daudzos agrīnā 'house' skaņdarbos tiek dziedāts vai rečetatīvā stāstīts par sajūtām, ko šī mūzika spēj sniegt, ja ļaujas tās hipnotiskajiem ritmiem. Ir pat īpašs dejas veids: 'Jack' - ar to Čikāgā apzīmēja pilnīgu atdošanos mūzikai, sava veida 'pazušanu' ritmā, būtībā šis stāvoklis ir kaut kas līdzīgs meditācijai kustībā. 1985.gadā pār Čikāgu sāka velties īsts hausa vilnis - iznāca pirmās plates, jaunie ritmi tika spēlēti visos klubos, daudzās radiostacijās gan dienu, gan nakti dīdžeji ‘non-stopā’ miksēja plates, nesakot ne vārda. Kā atceras kāds no to dienu aculieciniekiem:" Likās, ka pilsētā nav ne džeza, ne blūza, ne soul, ne hip hop - visur skanēja tikai 'house'."

Čikāgas hausa lielmeistari bija Mr.Fingers, Marshall Jefferson, Farley 'Jackmaster' Funk, Chip E, Adonis, Steve 'Silk' Hurley un daudzi citi.

Ap 1987. gadu visu 'house' DJ "krustēvs" Frankie Knuckles pārcēlās no Čikāgas uz Ņujorku, un pēc neilga laika bija gatava arī turienes hausa versija - pirmie bija tagadējie "house karaļi" Masters At Work (jeb Kenny 'Dope' Gonzalez un Little 'Louie' Vega), Todd Terry un David Morales.

Kaut kas līdzīgs notika arī Detroitā, turienes elektroniskie futūristi Juan Atkins, Kevin Saunderson, Derrick May un Eddie 'Flashin' Fowlkes (starp citu 2 pēdējie pirms nepilna gada viesojās arī Rīgā) radīja 'techno house'.

Taču 80-to nogalē hauss savā dzimtenē Amerikā eksistēja būtībā tikai šajās 3 lielpilsētās, atrasdamies lokāla fenomena statusā - tā uzvaras gājiens sākās Atlantijas okeāna otrā krastā: 1986. gadā daži britu dīdžeji sāka griezt pirmās 'Čikago house' plates. Bet jau 1987. gadā Steve 'Silk' Hurley skaņdarbs "Jack Your Body", nākot no nekurienes (to tobrīd spēlēja tikai deju klubos un pirātiskajās radiostacijās), iekļuva UK Top 1.vietā. Turpinājums nebija ilgi jāgaida: ‘hause’ sāka skanēt visā Anglijā, un 1988. gada nogalē, pateicoties 'acid house' drudzim, nonāca pārējā Eiropā.

Kopš tā laika hauss ir kļuvis internacionāls, to spēlē un sacer visos kontinentos, šķiet, izņemot vienīgi Antarktīdu. Ir radušies neskaitāmi šīs mūzikas formas novirzieni: deep house, hip house (house+rap), garage house, jazzy house, tribal house... un tā līdz pat bezgalībai. Tieši hausmūzika ir kļuvusi par pamatu mūsdienu klubu kultūrai, arī visa elektroniskā deju mūzika savā ziņā ir radusies no hausa, kas pirmais sapludināja vienā veselā pilnīgi dažādas kultūras un muzikālās tradīcijas, kas iepriekš nebija iedomājamas kopā.

Īsta hausmūzika savā būtībā ir ļoti vienkārša, tajā nav nekādu koncepciju vai noteikumu, 'house' ir brīvība - sajūti to, ļaujies ritmam un atbrīvo savu prātu. 2000.gadā ar deju mūziku ir pilni visi ‘čārti’, un katra kaut cik progresīva popmūzikas zvaigzne savos videoklipos rāda dīdžejus, taču neskatoties uz mūzikas biznesa "haizivju likumiem", arī 'īsts' hauss mēdz nonākt topu augšgalos - vai tad kāds nav dzirdējis Daft Punk "Around The World" vai Stardust "Music Sounds Better With You".

Taču joprojām svaigākie un interesantākie 'groove' nāk no mājas studijām un nelieliem klubiem - daži no šā brīža "karstākajiem" 'underground house' vārdiem: DJ Q no Glāsgovas, Moodymann no Detroitas, Derrick Carter no Čikāgas, Nick Holder no Toronto, Ian Pooley no Berlīnes, DJ Deep np Parīzes, Herbert Mathew no Londonas ...

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!