Priekšvārds…
90. gadu vidū, kad globālais kapitālisms vēl nebija pārņēmis visu savā varā un sociālajām struktūrām nebija nozīmes (pretstatā šodienai), pastāvēja tāda romantiska ticība alternatīvās telpas iespējamībai, kā vienā no tā laika kulta grāmatām, Aleksa Gārlenda "Pludmalē". Pāreja no sociālisma uz kapitālismu, pārsteiguma moments, dekadences periods, kurš retranslējās mākslā, mūzikā un kultūras dzīvē.
90. gados elektroniskā deju mūzika piedzīvoja savu pirmo un lielāko eksploziju, kad techno mūzika un reivu tēma kļuva par atslēgu jaunās kultūras ienākšanai cilvēku apziņā. Deviņdesmitajos līdz ar sociālisma sistēmu sabrukšanu parādījās kolektīvās prakses – domubiedru spēks, kad kopējās idejas rezultējas kopējā projektā. Nepārprotami reivu kultūra mūsdienu izpratnē Rīgā aizsākās ar Kaspara Vanaga leģendārajiem "Open" pasākumiem 1995. gadā, tomēr 90. gadu otrajā pusē šī kustība sāka asociēties vairāk ar veco Spilves lidostu (Iļģuciemā) un VEF Kultūras pili (Ropažu ielā 2).
"VEF is RAVE" kultūras pils: vēsture
Tā laika Rīgas reivi ar labāko Maskavas dīdžeju uzstāšanos bija 90. gadu reivu kultūras kvalitātes rādītājs visā Baltijas reģionā (tolaik Igaunijā un Lietuvā nekā tamlīdzīga nenotika). Par Kulminācijas periodu Rīgas reiviem var saukt tieši laiku ap 1995 līdz 1998. gadu, kad reivi pilnībā apdzīvoja veco Spilves lidostu un VEF Kultūras pili. Toreiz šīs milzīgās celtnes, kuras atradās pretējās Rīgas pilsētas malās, reivojošai sabiedŗībai kļuva par kulta vietām ar nepārprotamu pievilcības auru. Tieši šeit notika lielākie 90. gadu Rīgas reivi, kuri pulcēja uz katru pasākumu ap 1000 un vairāk cilvēku.
Pasākumos VEF kultūras pilī, kurus tolaik organizēja apvienība "Frosh" uzstājās aktuālākie tā brīža mākslinieki, kas bija redzami uz tobrīd jaunās kultūras skatuves. Ritmu pavēlnieki šeit bija dīdžejinga pionieris – pirmais plašu DJ padomjzemē Jānis Krauklis, Ivans Salmaksovs (Ptjuch), Compass-Vrubell (Maskava) u.c. Šeit pirmo reizi Rīgas publikas priekšā debitēja grupas "Underworld" dalībnieks – dīdžejs Darren Price.
90. gadu otrajā pusē reivus sāka rīkot citviet Rīgā un Latvijā. Tomēr Spilves lidostas un VEF kultūras pils atmosfēru neizdevās atkārtot nevienam. Padomju neoklasicisma stilā celtās ēkas ar milzīgām kolonām un augstajiem griestiem vizuāli bija un joprojām ir kā radītas tehno mūzikas un lāzeru gaismu eiforijai! Tomēr dīdžeji nebija šeit galvenie, primārā bija pasākuma ideja un notikumu atmosfēra – momenta neatkārtojamība, kas arī ļoti piesaistīja cilvēku masas.
Latvijas dīdžeju kultūras leģenda Jānis Krauklis
Par 19. marta "VEF is RAVE" notikuma centrālo mākslinieku kļūs dīdžeju kultūras leģenda Jānis Krauklis. Tā, kā viņa vārds ir labi pazīstams galvenokārt 70. un 80. gadu paaudzei, šeit būtu vērts pieminēt mūsu leģendārā dīdžeja nozīmi, ne tikai saistībā ar Latvijas elektroniskās mūzikas vēsturi. Tiem, kuri nezina, jāatgādina, ka Jānis ir iegājis dīdžeju kustības vēsturē, kā pirmais dīdžejs bijušās PSRS teritorijā, kurš sāka spēlēt uz vinila atskaņotājiem. Ilgi pirms tam viņš bija autoritāte Latvijā starp lenšu magnetafonu dīdžejiem, viņš bija pirmais, kurš tiem ierīkoja ietaisi, kas ļāva mainīt magnetafona lentes griešanās ātrumu, līdz ar to ļaujot spēlēt tādā pašā tehnikā kā uz vinila atskaņotājiem. Jāņa Kraukļa novatorisms vairāku desmitu gadu garumā (viņa dīdžeja karjeras sākums datējams ar 1982. gadu) ir atzīts vairāku paaudžu vidū.
Viņa biogrāfijā, skatoties no šodienas skatupunkta, atrodami daudzi patiešām unikāli fakti: pirmie pagrīdes reivi Sanktpēterburgā un Rīgā; Pirmais Krievijas reivs "Gagarin Party" 1991. gadā un leģendārās "Radiodejas". 1999. gadā Krauklis uzstājās festivālā "Love Parade" uz pirmās Krievijas – Vācijas platformas. Viņš muzikāli un profesionāli ir ietekmējies daudzus no Latvijas vadošajiem dīdžejiem, starp kuriem ir gan Bogdan Taran, AG & Raitis, Monsta u.c. Par savu skolotāju viņu dēvē vairums no Krievijas elites dīdžejiem. Šo sarakstu varētu vēl turpināt… 90. gados Jānis Krauklis bija pieprasītākais dīdžejs lielākajos reivos ne tikai Latvijā, bet arī visā PSRS teritorijā. Viņa ieguldījums mūsdienu elektroniskās deju mūzikas attīstībā tika novērtēts 1997. gadā Maskavā notiekošajā 'Funny House Awards'."
Jānis Krauklis būs redzams uz skatuves pēc ilgākas pauzes. Aktīvu dīdžejošanu Jānis pārtrauca pirms vairākiem gadiem un šobrīd ir vairāk pazīstams kā klubu skaņas speciālists. Lai gan šo gadu laikā Jānis noraidījis iespēju atgriezties pie pastāvīgas dīdžejošanas, katra viņa retā uzstāšanās reize ir NOTIKUMS!
Personiskais vēstures rats katram no mums sāka griezties savā laikā un telpā. Vieniem tie bija vēsturiskie "Open" pasākumi, citiem leģendārie reivi vecajā Spilves lidostā vai VEF kultūras pilī. Daudziem tā bija "Super FM" diskotēku apmeklēšana. Katrs no šiem pieturas punktiem atradās 90. gadu dekādē, kura noformēja un ielika pamatus šodienas scēnai ne tikai personībās, bet arī notikumos un lokācijās.
"VEF is RAVE" notikums kļūs par VEF Kultūras pils pēdējo pasākumu pirms rekonstrukcijas. Lēmumu par VEF Kultūras pils atjaunošanu Rīgas dome pieņēma jau 2010. gadā. Plānots pils rekonstrukcijas darbus pabeigt līdz 2017. gada pavasarim. Pasākuma iniciatori ir "Platz für Tanz" sadarbībā ar Rīgas pilsētas Domi (Riga Live).
Raksts un fotogrāfijas pārpublicēti ar "TheRoom.lv" atļauju, raksta oriģināls lasāms šeit!
"VEF is RAVE" 2016. gada 19. marta programma:
Jānis Krauklis
Ze Ivarzz
Moon Disco (Lietuva)
Ksenia Kamikaza
"Cyber Show Performence" no Alexandroid Malysh
Biļetes iepriekšpārdošanā nopērkamas šeit!
Plašāka informācija par pasākumu šeit!