Latvijas Nacionālās bibliotēkas Ziedoņa zālē 10. jūlijā plkst. 20.00, introvertās mākslas festivāls "Ad Lucem" aicina uz Armēņu etnodžeza grupas "Naghash Ensemble", kurā tiks atskaņoti senās Armēnijas priestera un dzejnieka Mkrtiča Nagaša (Mkrtich Naghash) garīgie teksti komponista un ansambļa vadītāja Džona Hodiana (John Hodian, ASV) oriģinālmūzikas programmā, portālu "Delfi" informē festivāla rīkotāji.
"The Naghash Ensemble" izveidoja diriģents, pianists un komponists Džons Hodians, lai atskaņotu mūziku, kas rakstīta ar armēņu priestera un viduslaiku misticisma dzejnieka Mkrtiča Nagaša tekstiem. Džona Hodiana mūzikā apvienojas viņa Armēnijas saknes ar klasiskajām kompozīcijas tehnikām un brīvo improvizāciju.
Viņš saka: "Tāpat kā daudziem mūsdienu komponistiem, man ir grūti raksturot "The Naghash Ensemble" mūziku. Tradicionāla vai klasiska? Etniska vai kosmopolītiska? Sena vai moderna? Galu galā, tas ir dabisks rezultāts komponistam, kurš uzaudzis, mājās klausoties tikai armēņu mūziku, jaunībā studējis Eiropas klasisko mūziku, iztiku pelnījis kā džeza improvizators, bet kuru, kā mūs visus, ikdienā pastāvīgi ieskauj modernā rokmūzika."
Mkrtičs Nagašs bija senās Armēnijas priesteris, un viņa dzeja ir viņa sprediķu augļi. Viņa vārdi ir dziļi un vienkārši, uzrunājoši un dzejiski. Džonu Hodianu īpaši saistīja teksti par trimdinieku bēdīgo likteni – kā armēnim pēc izcelsmes, kurš uzaudzis Filadelfijā un Ņujorkā, un šobrīd dzīvo Berlīnē un dažbrīd Erevānā, tēma par skumjām trimdā īpaši atbalsojas viņa sirdī.
Komponists stāsta: "Ideja par ansambli radās, kad es pirmo reizi dzirdēju vokālo kvintetu "Luys" dziedam Garni templī netālu no Erevānas, Armēnijā. Viņi dziedāja viduslaiku armēņu garīgo mūziku Garni tempļa apbrīnojamajā akustikā. Skaņa palika manā prātā vēl ilgi un lika man uzrakstīt kaut ko, kas iedzīvinātu šo skaņu jaunā veidā. Pagāja gadi, līdz atklāju pareizo tekstu. Es pavadīju daudzus mēnešus, meklējot Erevānas, Ņujorkas un Berlīnes bibliotēkās. Kad es beidzot uzdūros armēņu viduslaiku dzejnieka Mkrtiča Nagaša dzejas nelielam fragmentam, vārdi burtiski pameta lapu un ieplūda manā dvēselē, un es zināju, ka esmu atradis savu tekstu. Tajā laikā atrados Erevānā, un man bija iespēja atrast pārējos 17 dzejoļus. Pēc ilgām pārdomām par to, kurus tekstus izmantot, es nolēmu, ka rakstīšu mūziku visiem dzejoļiem. Es ļāvu tekstiem diktēt, kādai jābūt mūzikai. Ansambļa instrumenti tika izvēlēti intuitīvi, bet, atskatoties varu teikt, ka tieši duduka, ūda un dola tembri ir brīnišķīgākais papildinājums tekstiem."
Kopā ar ansambļa sieviešu balsu dziedājumu tie rada dziļi aizkustinošu mūziku, kurā armēņu tradicionālās mūzikas iezīmes saplūst ar viduslaiku mistiskajām noskaņām un mūsdienu mūzikas elpu.
Jau ziņots, ka "Ad Lucem" šogad tika atklāts 13. jūnijā. Festivāla programmā skanēs izcilā itāļu vijolnieka Lukas Čarla (Luca Ciarla) mūsdienīgās interpretācijas par Baha mūziku, Džona Keidža muzikālās meditācijas pianista Jura Žvikova un režisora Roberta Rubīna lasījumā, postfolkloras grupas "Daba San" jaunā programma, Salamana Augstā dziesma vokālās grupas "Ars Antiqua Riga" atskaņojumā, kā arī tradicionālās festivāla radošās darbnīcas, lekcijas un meditācijas.
Biļetes uz šo un citiem festivāla "Ad Lucem" koncertiem pieejamas "Biļešu servisa" tirdzniecības vietās un internetā.