No šā gada 13. līdz 16. oktobrim, kā arī 12. novembrī jau četrpadsmito reizi atgriežas nepieradinātās mūzikas festivāls "Skaņu mežs", kas, kā raksta rīkotāji, meklē drosmīgus eksperimentus un pārmaiņas visdažādākajās mūsdienu mūzikas formās.
Vācu medijs "Electronic Beats" jau otro gadu pēc kārtas "Skaņu mežu" nodēvējis par vienu no nozīmīgākajiem rudens festivāliem Eiropā, savukārt britu mūzikas kritikas medijs "The Quietus" pērn atzinis, ka festivāla rīkotāji "viennozīmīgi dzīvo līdzi jaunākajām pārmaiņām mūzikā".
Festivāla programma kā allaž ir apjomīga un robežojas no dažādu mūzikas subkultūru autoritātēm līdz salīdzinoši mazpazīstamiem, taču kolorītiem pārsteigumiem, tāpēc piedāvājam septiņus spilgtākos pieturpunktus, kurus festivālā nevajadzētu palaist garām.
Ar pilnu festivāla programmu savukārt iespējams iepazīties festivāla "Skaņu mežs" mājas lapā.
Eksperimentālais hip-hops – Zebra Katz
Performanču mākslinieka un repera Zebra Katz uzstāšanās iezīmēs pirmo reizi pēc vairāku gadu pārtraukuma, kad "Skaņu meža" programmā iekļauts eksperimentālais hip-hops.
Lai gan Oudžejs Morgans nāk no laikmetīgās mākslas fona un hip-hopam pieiet ar šim laukam raksturīgo konceptualizēto distanci, lēš, ka viņa priekšnesumi stundas laikā mainās no estētiski atturīgiem uz tikpat lēkāšanas, roku vicināšanas un pūlī lēkšanas pilniem, cik tas ierasts "gangsta repā".
Zebra Katz savas iesvētības pieredzēja modes pasaulē – mūziķa skaņdarbs "Ima Read" kļuva par interneta mediju hitu pēc tam, kā to savā skatē izmantoja dizaineris Riks Ouenss. Būdams atklāti homoseksuāls, Zebra Katz tiek pieskaitīts šobrīd aktuālajam "queer rap" vilnim, taču viņš pats apgalvo, ka to neuzskata par īstu muzikālu kustību.
Radikāli skaļi – 'King Midas Sound' + Fennesz
Gan eksperimentālās basu mūzikas producenta The Bug ansamblis "King Midas Sound", gan austriešu "glitch" elektronikas meistars Fennesz jau iepriekš ir uzstājušies "Skaņu mežā", taču, apvienojoties īstā eksperimentālās mūzikas supergrupā, šoreiz sniegs priekšnesumu kopā. Lielākā daļa koncerta materiāla nāks no "Edition 1" – četrotnes kopīgi ierakstītā albuma, ko britu žurnāls "The Wire" pērn nosauca par vienu no gada labākajiem mūzikas ierakstiem. Albums lielākoties sastāv no tumši melanholiskām ambientās mūzikas ainavām, kurās par pietupunktiem kalpo Trinidadā dzimušā dzejnieka Rodžera Robinsona pelēka pirmdienas rīta intonācijā lasītie teksti un vokālistes Kiki Hitomi spocīgi atbalsotās elektroniskās balādes.
Savā dzīvajā priekšnesumā grupa gan piedāvā kontrastējošu risinājumu albuma materiāla izpildīšanai – saskaņā ar "King Midas Sound" uzticību radikāli skaļiem priekšnesumiem, "Edition 1" romantiski grūtsirdīgās noskaņas tiks līdzsvarotas ar fiziski sajūtamiem zemo frekvenču viļņiem, kas var arī neatstāt jūs kājās stāvam – iespējams, kāds atceras, kā 2011. gadā grupas uzstāšanās laikā Tabakas Fabrikā no skaļuma izsprāga logs.
Ikoniska grupa – 'Autechre'
Droši minēt, ka liela daļa "Skaņu meža" apmeklētāju eksperimentālo mūziku sāka klausīties, pateicoties gadsimtu mijas sākumā notikušajai "elektroniskās mūzikas eksplozijai" – IDM duets "Autechre" un tā pārstāvētā izdevniecība WARP bija tā priekšgalā, un var labi saprast, kāpēc "Skaņu meža" rīkotāji atzinuši, ka cerēja šo koncertu organizēt jau kopš festivāla pirmsākumiem. Attiecīgi jau par tradīciju kļuvušai mūziķu vēlmei, šis festivālu noslēdzošais koncerts noritēs pilnīgā tumsā, ar to saprotot, ka izslēgtas tiks pat bāra gaismas un, iespējams, arī daļa apgaismojuma mūzikas nama "Daile" vestibilā.
Gaidāmā uzstāšanās ir daļa no dueta jaunajam, aptuveni četras stundas ilgajam albumam "elseq 1-5" veltītās tūres. Medijs "Resident Advisor" par albumu rakstīja sekojoši, ka "Autechre ir ikoniska grupa, kuras fani ar entuziasmu pieņem jebkuru tās lēmumu. Četras stundas saspringtas, mulsinošas un brīžiem izklaidējošas elektroniskās mūzikas – šis albums ir cienīgs divu pionieru solis tālāk nezināmajā."
Avangarda džeza titāns – Čārlzs Geils
Atskaitot līdz tirpām vaimanājošā tembrā izspēlētas, ar mīlestību kropļotas melodijas un intensīvu, trokšņainu frīdžeza izrūkšanos, ir grūti paredzēt, ko tieši jāsagaida no saksofonista Čārlza Geila uzstāšanās.
Vairāk kā divdesmit gadus pavadīdams kā bezpajumtnieks Ņujorkas ielās, Geils nelabprāt atklāj detaļas par savu pagātni, taču var nojaust, ka pilsētdzīves mežonīgajā pusē pavadītais laiks mūziķī atstājis ekscentriskus nospiedumus – viņš mēdz neparedzami kāpt uz skatuves klauna tērpā un papildināt savu spēlēšanu ar absurdu pantomīmu, un lēš, ka viņš tikai dažus gadus atpakaļ atmetis kaitīgu paradumu no skatuves klausītājiem veltīt kristīgus sprediķus, kas ne vienmēr ietilpa politkorektuma rāmjos. Mūziķa talants gan allaž kalpojis par iemeslu piedot viņa neviennozīmīgo uzvedību, un viņš izpelnījies tādas uzslavas kā "avangarda džeza titāns" ("The Village Voice") un "karalis starp Ņujorkas tumšādainajiem frīdžeza spēlētājiem" ("The Wire").
Geils "Skaņu mežā" uzstāsies kopā ar britu improvizētājiem, bundzinieku Rodžeru Tērneru un nu jau trīskārtējo pasākuma viesi, kontrabasistu Džonu Edvardsu. Arī šajā sakarā ir kāda interesanta bauma no rīkotāju puses – tā kā starp bundzinieku un saksofonistu attīstījušās saspringtas personīgas attiecības, šis koncerts visdrīzāk ir pēdējā reize, kad trijotne spēlē kopā.
Hipnotiski, saviļņojoši – Klāra Lūisa
1993. gadā dzimusī zviedriete Klāra Lūisa ir, iespējams, jaunākais cilvēks, kura mūziku jebkad publicējusi leģendārā austriešu eksperimentālās elektroniskās mūzikas izdevniecība "Editions Mego". Lūisa viennozīmīgi ir daudz ko aizguvusi no "Mego" proponētajiem skaņu mākslas, noiza un ekstrēmās datormūzikas paraugiem, taču viņas skaņējums ir krietni pieejamāks un mūziķe ne tikai atzinusi, ka tikpat lielā mērā iespaidojusies no popmūzikas, bet arī apgalvo, ka, viņasprāt, trokšņainu un provokatīvu mūziku radīt ir nesalīdzināmi vienkāršāk kā klausītājam caur neierastiem skaniskiem līdzekļiem piedāvāt ko emocionāli saviļņojošu un pat pacilājošu.
Lūisa pārstāv "Skaņu meža" līdzibināto novatoriskās mūzikas platformu "SHAPE", un viņas priekšnesums ir daļa no festivāla audiovizuālās programmas – koncerta vizualizācijas sastāv no pašas Lūisas (kā arī viņas dzīvesbiedra Hampusa Hogberga) ar telefonu uzņemtiem ikdienas dzīves kadriem, kas, pārstrukturēti un palielināti līdz graudainumam, iegūst hipnotisku efektu.
Ir dzirdētas baumas, ka Lūisas tēvs ir Greiems Lūiss, leģendārās angļu rokgrupas "The Wire" vokālists.
Ar saknēm tumšajā tehno – 'Tropic of Cancer'
Atšķirībā, piemēram, no dueta "Autechre", psihedēliskā drīmpopa projekts "Tropic of Cancer" Losandželosu ir pametis, nevis dodoties tūrē, bet gan tikai lai apciemotu Rīgu.
"Tropic of Cancer" debijas albumu laida klajā izdevniecība "BlackestEverBlack", un ansamblis ir iezīmējies kā viens no pēdējo gadu muzikāli pilnvērtīgākajiem darkwave kustības produktiem. Lepojoties ar emocionāli ambivalentu, romantiski draudīgu skanējumu un saknēm tumšajā tehno (projekta ierakstus producējuši Regis un Silent Servant), šis koncets varētu izrādīties par pludināti sapņainu, taču nudien attaisnojamu "Skaņu meža" ekskursiju popmūzikā.
Jaunā sarežģītība – Maikls Finisijs
Komponistu Maiklu Finisiju dēvē par vienu no diviem nozīmīgākajiem cilvēkiem tā saucamajā "jaunās sarežģītības" viļna tapšanā.
Viņa kompozīcijas bieži tiek atzītas par teju neizpildāmām, un tikai salīdzinoši šaurs loks starptautiski atzītu virtuozu regulāri apliecina pretējo. Lieki piebilst, viņa darbu apgūšana prasa daudz ilgāku laiku nekā parasti pieejams laikmetīgās mūzikas interpretiem, un, iespējams, šī iemesla dēļ Baltijas valstu laikmetīgās mūzikas koncertdzīvē Finisija mūzika ir sadzirdama visai reti. Būdams pieprasīts arī kā laikmetīgās mūzikas interprets, Finisijs "Skaņu mežā" izpildīs pats savu klaviermūziku.
Mēdz uzskatīt, ka sekojoši meistarklases apmeklējumam Čehijā, par vienu no saviem iedvesmas avotiem Finisiju savulaik nodēvējis pazīstamais Latviešu komponists Ēriks Ešenvalds.