Bovijs Glāss Šipkēvics
Foto: Vida Press/AFP/Publicitātes foto/DELFI
Otrdien, 31. janvārī, izcilais amerikāņu komponists Filips Glāss svin astoņdesmit gadu jubileju.

Glāss ir viens no 20. gadsimta nozīmīgākajiem komponistiem, kurš ir sadarbojies ar bītu paaudzes dzejnieku Alenu Ginsbergu, kinorežisoriem Vudiju Allenu, Martinu Skorsēzi, Stīvenu Daldriju, Godfriju Redžio, teātra režisoru Robertu Vilsonu, mūziķiem Deividu Boviju, Polu Saimonu, Miku Džegeru, Leonardu Koenu, Deividu Bērnu, Natāliju Merčantu, Aphex Twin un citiem.

Lai arī Glāsu mēdz dēvēt par minimālistu, viņš pats savu mūziku raksturojos kā "mūziku ar repetitīvām struktūrām", turklāt sevi – kā klasicistu, proti, komponistu, kurš studējis Šūbertu, Bahu un Mocartu. Tomēr līdzās Rietumu klasiskās mūzikas ietekmei Glāsa mūzikā izpaužas arī ambientās un elektroniskās mūzikas eksperimenti, pasaules tautu mūzika un rokmūzika.

Filips Glāss ir viens no retajiem komponistiem, kurš ir iekarojis skatītāju simpātijas gan operu namos ("Einstein on the Beach"), koncertzālēs ("Music in Twelve Parts", "Symphony No 9"), teātros (Semjuela Beketa darbi), gan filmu ("Koyaanisqatsi", "The Hours") un populārās mūzikas pasaulē ("Glassworks").

Mākslinieki, kuri apzināti vai neapzināti ietekmējušies no Glāsa, ir neskaitāmi – no grupas "Talking Heads" līdz pianistam Ļubomiram Meļņikam. Glāsa mūzika mainījusi un iedvesmojusi daudzus māksliniekus un viņu skanējumu – piedāvājam iepazīt dažus būtiskākos.

Braiens Īno un Deivids Bovijs

Sešdesmitajos un septiņdesmitajos Glāsa mūzika īpaši uzrunāja Braienu Īno un Deividu Boviju – mūziķus, kuri 20. gadsimta otrās puses mūzikā uzskatāmi tikpat nozīmīgi, cik Glāss."Tas bija viens no neparastākajiem muzikālajiem pārdzīvojumiem manā dzīvē," par Glāsa un Roberta Vilsona 1976. gada operu "Einstein on the Beach" ("Einšteins pludmalē") sacījis Braiens Īno. "Skaņa tika padarīta pilnīgi fiziska un blīva kā betons, pateicoties skaļumam un atkārtojumam. Man tas bija kā peldēties tīrā un biezā enerģijā. Lai arī tolaik viņš tika raksturots kā minimālists, viņš patiesībā ir viens no detalizētākajiem mūziķiem, kādus esmu dzirdējis. Tās visas bija sarežģītas un eksotiskas harmonijas."Arī pats Glāss augstu novērtējis Bovija un Īno darbību, iesaistot viņu abu mūzikas motīvus savos skaņdarbos.Deviņdesmitajos gados Glāss komponēja simfonijas "Low" (1992) un "Heroes" (1996), kas balstītas Braiena Īno un Deivida Bovija sadarbībā tapušajos albumos, attiecīgi – 1977. gadā izdotajos "Low" un "Heroes".

Hanss Cimmers

Viens no mūsdienās zināmākajiem kino mūzikas komponistiem ir vācu mūziķis Hanss Cimmers (Hans Zimmer), kurš sacerējis mūziku vairāk nekā 150 filmām un saņēmis desmitiem dažādu apbalvojumu par savu darbu.Lai arī abi komponisti ir atšķirīgi muzikālā rokraksta ziņā, nav šaubu, ka komponists, kurš radījis mūziku filmām "The Lion King" ("Karalis Lauva"), "Gladiator" ("Gladiators"), un "Pirates of the Caribbean" ("Karību jūras pirāti"), Glāsu sauktu par vienu no sev nozīmīgākajiem māksliniekiem.Vairāki kino un mūzikas apskatnieki norādījuši, ka 2014. gada filmas "Interstellar" skaņu celiņš, ko komponējis Cimmers, ir līdzīgs Glāsa slavenākajam ekrāna mūzikas sacerējumam – 1982. gada "Koyaanisqatsi". Daži spekulējuši, ka Cimmers rīkojies apzināti un iekļāvis filmā muzikālas atsauces uz Glāsa mūziku, lai tādējādi izrādītu cieņu Glāsam.

'Tangerine Dream'

1967. gadā dibinātais elektroniskās mūzikas kolektīvs "Tangerine Dream", kas darbojas arī mūsdienās, savas karjeras laikā piedzīvojis daudz izmaiņu, tomēr Filipa Glāsa un minimālistu ietekme dzirdama vairākos ansambļa albumos."Tangerine Dream" ir viena no ražīgākajām apvienībām elektroniskās mūzikas vēsturē, jo tā izdevusi vairāk nekā 100 albumu. Tomēr daudzi mūzikas cienītāji grupu pazīst skaņu celiņu dēļ – "Tangerine Dream" sakomponējusi vairākus skaņdarbus dažādām astoņdesmito gadu filmām, kā arī mūsdienu datorspēlēm.Muzikāli grupas dalībniekus iedvesmojuši gan sešdesmito gadu klasiskās rokmūzikas grandi, piemēram, Džimijs Hendrikss, gan eksperimentējoši komponisti, tostarp – Stīvs Reihs un Filips Glāss. Grupas dalībnieks Pīters Baumans ir īpašs Glāsa mūzikas cienītājs un 1990. gadā palīdzējis izdot Glāsa un Ravi Šankara (Ravi Shankar) kopīgo albumu "Passages".

Maiks Oldfīlds

Foto: AFP/Scanpix

Spēcīgu ietekmi Glāss atstājis arī uz 1953. gadā dzimušo angļu multiinstrumentālistu un komponistu Maiku Oldfīldu.

Oldfīlda mūzika ir daudzveidīga, viņš komponējis ambiento mūziku, tā dēvēto "New Age", elektroniku, progresīvo roku, folkmūziku un akadēmisko mūziku.

Tomēr viens no pazīstamākajiem Oldfīlda darbiem ir viņa 1973. gada debijas albums "Tubular Bells", kas bijis pirmais izdevniecības "Virgin Records" publicētais ieraksts un vēlāk ticis izmantots filmas "The Exorcist" ("Eksorcists") skaņu celiņā. Albums, kurā jūtama arī Filipa Glāsa ietekme, savulaik ticis atzīts par visu laiku pārdotāko instrumentālās mūzikas labumu.

Savā 1979. gada albumā "Platinum" Oldfīlds iekļāva arī fragmentus no Glāsa skaņdarbiem.

Niko Muli

Viens no jaunākajiem pasaulē pazīstamajiem Glāsa adeptiem ir amerikāņu laikmetīgās mūzikas komponists Niko Muli (Nico Muhly, 1981).Muli, kurš darbojas gan kā aranžētājs, gan taustiņinstrumentālists, gan diriģents, strādājis ar vairākiem pazīstamiem mūsdienu popmūzikas māksliniekiem un rokzvaigznēm, piemēram, Bjorku un grupu "Grizzly Bear". Viņš sadarbojies arī ar Filipu Glāsu, kura muzikālo paņēmienu transformācijas saklausāmas Muli darbos.Muli sastrādājies ar Glāsu teju astoņus gadus, būdams Glāsa palīgs filmu skaņu celiņu veidošanā. Viņš strādājis arī pie "The Hours" skaņu celiņa, kas nu kļuvis par vienu no atpazīstamākajiem muzikālajiem pavadījumiem kino, taču Muli oriģinālkompozīcijas dzirdamas izcilajā 2008. gada kinolentē "The Reader" ("Lasītājs"), kas saņēma "Oskara" balvu par Keitas Vinsletas aktierspēli.

Jānis Ozoliņš un Shipsea

Foto: Publicitātes foto

Lai arī nav šaubu, ka Glāsa mūziku klausījies Hardijs Lediņš, Ingus Baušķenieks un teju visi latviešu akadēmiskās mūzikas komponisti, kā īpašs Filipa Glāsa mūzikas cienītājs minams literatūrzinātnieks un pianists Jānis Ozoliņš.

Būdams grupas "Sigma" līderis un dziesmu autors, Ozoliņš ne vien ierakstījis oriģināldziesmu albumu "Sazaroto taku dārzs", kas saņēmis Mūzikas ierakstu Gada balvu, bet arī regulāri veidojis "Dzejas koncertus", kuru ietvaros spēlējis kompozīcijas, kas aranžētas mūsdienu latviešu dzejnieku tekstiem.

Tomēr Ozoliņš izpilda arī citu komponistu mūziku, un viens no māksliniekam tuvākajiem meistariem ir šodienas jubilārs Glāss. "Ar Filipa Glāsa mūziku esmu veidojis personiskas attiecības turpat divpadsmit gadu garumā. Viss sākās ar interesi par 20. gadsimta mūzikas vēsturi, kurā nozīmīga loma atvēlēta arī amerikāņu minimālismam. Vērīgi ieklausoties īpaši Glāsa vēlīnajā klaviermūzikā, saklausām gan baroka, gan klasicisma, gan romantisma mūzikas uzplaiksnījumus. No minimālismam raksturīgajiem eksperimentiem ar cikliskajiem atkārtojumiem, kas klausītājus ieved transā, Glāss laika gaitā ir devies liriskas mūzikas meklējumos, dēvējot to par citu skatījumu uz harmoniju," stāsta Jānis Ozoliņš.

Turklāt, lai svinētu izcilā amerikāņu komponista dzimšanas dienu, 31. janvārī un 1. februārī Ozoliņš Zirgu ielas koncertzālē sniegs audiovizuālus koncertus "Astoņdesmit", kuros tiks atskaņoti pazīstami, kā arī līdz šim Latvijā neiepazīti Glāsa skaņdarbi klavierēm. Biļetes uz abiem koncertiem gan esot iztirgotas, taču pianists solījis Glāsa mūziku spēlēt arī pēc komponista astoņdesmitās jubilejas.

Bet, kā jau minēts, Ozoliņš nav vienīgā latviešu radošā personība, kas atzinusu Filipu Glāsu par sev svarīgu figūru mūzikā.

Tīmeklī publicēts arī mūziķa Jāņa Šipkēvica jeb Shipsea ierakstīts Glāsa skaņdarbs "Mad Rush", ko filmējis Matīss Spaile un apstrādājis producents Gatis Zaķis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!