Foto: AP/Scanpix/Kadrs no video
Katra mūziķa dzīvē ir kāds iedvesmas avots – relikvija, kas raisa spilgtas atmiņas, vieta, pie kuras atgriezties, citu radītie darbi. Tomēr, iespējams, visbiežāk mākslinieka iztēli iekvēlina mūza – kāds konkrēts cilvēks, kas var būt gan nejauši satikts un nepazīstams, gan labi pazīstams un tuvs.

Šodien, 8. martā, kad daudzviet pasaulē svin Sieviešu dienu, piedāvājam ielūkoties mūzikas vēsturē un atklāt piecpadsmit personas, bez kurām nebūtu tapušas dažas no mūsdienās labi zināmajām dziesmām.

Ēriks Kleptons mīlas trijstūrī

Ēriks Kleptons dziesmu "Layla" sarakstīja dienās, kad spēlēja apvienībā "Derek And The Dominos". Skaņdarbs veltīts Patijai Boidai (Pattie Boyd), kas tolaik vēl bija "Bītlu" ģitārista Džordža Harisona sieva. Viņai veltītas arī slavenās Kleptona dziesmas "Wonderful Tonight" un "Bell Bottom Blues".Dziesmas nosaukums ņemts no Nizami Gandžavi grāmatas "The Story of Layla and Majnun", kas vēsta par jaunieti, kurš bezcerīgi iemīlas skaistā sievietē, kuru viņam nav iespējas apprecēt.Kleptons apprecējās ar Boidu 1979. gadā, laulībā pāris pavadīja desmit gadu.

'The Beatles' noslēpumainais kapakmens

Foto: AP/Scanpix

Par grupas "The Beatles" dziesmām, ko iedvesmojušas sievietes, kā arī tām, kas sievietēm veltītas, iespējams izveidot atsevišķu sarakstu.

"All My Loving" sers Pols Makartnijs sarakstīja savai tālaika draudzenei Džeinai Ašerai, Džons Lenons sacerēja "Don't Let Me Down", "I Want You (She's So Heavy)" un citas – Ono Joko. "I Need You" ir Džordža Harisona veltījums jau minētajai Patijai Boidai, ar kuru viņš bija precējies līdz 1977. gadam.

Foto: No filmas 'A Hard Days Night' (1964)

"Dear Prudence" sarakstīta par aktrises Mias Farovas māsu Prudenci, kas kopā ar "The Beatles" dalībniekiem sešdesmito gadu nogalē studēja meditāciju pie Mahariši Maheš Jogi. "Julia" daļēji vēsta par Džona Lenona māti. Savukārt "She's Leaving Home" no leģendārā albuma "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" iedvesmojusi Melānija Kou (Melanie Coe), kas 17 gadu vecumā aizbēga no mājām, nepaziņojot vecākiem par bēgšanas iemesliem. Makartnijs par Melānju esot uzzinājis, lasot ziņas.

"Delfi" sarakstam gan izvēlamies "Eleanor Rigby" no 1966. gada albuma "Revolver" – noslēpumainu un skumju skaņdarbu ar aizraujošu stāstu. Lai arī sākotnēji Makartnijs dziesmā iekļāvis izdomāto Deizijas Hokingsas vārdu, vēlāk tas tika nomainīts uz Eleanoru. Dziesmas autori sacījuši, ka Eleanoras vārds ņemts no aktrises Eleanoras Bronas, kura piedalījās grupas filmā "Help!", savukārt vārds "Rigby" aizgūts no kāda veikala izkārtnes.

Taču vairāki "Bītlu" pētnieki norādījuši, ka Liverpūlē, kur Džons un Pols tikās pirmo reizi, ir kapsēta ar kapakmeni kādai Eleanorai Rigbijai. Makartnijs vēlāk intervijās sacījis, ka šis vārds, iespējams, viņam iespiedies atmiņā un ietekmējis dziesmas rakstīšanu caur zemapziņu. 2008. gadā žurnālisti noskaidrojuši, ka īstās Eleanoras Rigbijas dzīvesstāsts patiešām bijis līdzīgs tam, kādu to dziesmā apraksta "The Beatles".

Leonards Koens – atklātā-intīmā dzīve

Foto: Vida Press

Izcilais kanādiešu rakstnieks un mūziķis Leonards Koens dažos koncertos atzinis, ka dziesma "Chelsea Hotel No. 2", kas satur arī sevišķi intīmas rindiņas, vēsta par viņa un dziedātājas Dženisas Džoplinas īsajām attiecībām 1968. gadā.

Kādā intervijā, ko Koens 1994. gadā sniedza BBC radio, mūziķis paudis nožēlu par to, ka atklājis, kam dziesma patiesībā sarakstīta, nosaucot to par savas "profesionālās dzīves vienīgo neapdomību".

Tāpat var pieminēt Koena 1966. gadā sarakstīto dziesmu "Suzanne", kurā aprakstīta tikšanās ar Suzennu Vijonkūru (Suzanne Vaillancourt) – mūzu vairākiem bītu paaudzes dzejniekiem – Monreālā. Suzenna bija kāda Koena drauga sieva.

'Coldplay' – dziesma par iemīlēšanos

Foto: Reuters/Scanpix

"Coldplay" līderis Kriss Mārtins un aktrise Gvineta Paltrova savu kopīgo bērnu nosaukuši par Mozu, jo tāds bijis nosaukums Mārtina sarakstītai dziesmai, ko viņš veltījis Paltrovai īsi pirms abu kāzām.

Kādā koncertā "Coldplay" līderis sķandarbu "Moses" pieteicis, sacīdams, ka tas vēsta "par iemīlēšanos pasaules skaistākajā sievietē".

Paltrova un Mārtins bija precējušies no 2003. gada līdz 2016. gadam.

Deivida Bovija salauztā sirds

Foto: Kadrs no video "Love You Till Tuesday"

Līdzās citām Deivida Bovija dziesmām, kas tieši vai netieši saistās ar kādu sievieti, izceļama "Life On Mars?".

"Life on Mars?" ir viena no slavenākajām kompozīcijām no Bovija 1971. gada albuma "Hunky Dory".

Kā norādījuši mūzikas apskatnieki, dziesmas vārdos atrodamas atsauces uz Bovija draudzeni – dejotāju Hermioni Fārtingeilu. Arī pats Bovijs mēdza koncertos dziesmu pieteikt kā "mīlas dziesmu".

Tāpat minama dziesma "Letter to Hermione", kas arī rakstīta pēc Hermiones un Deivida šķiršanās sešdesmito gadu beigās. Pirms Fārtingeila devās uz Norvēģiju, lai filmētos kādā kino lomā, viņa 1969. gadā piedalījās Bovija video "Love You Till Tiesday".

"The Guardian" raksta, ka vēl pērn iznākušajā albumā "Blackstar" atrodamas atsauces uz Hermioni. Albuma tituldziesmas pirmajās rindiņās fani saklausījuši vārdu "Ormen", kas ir nosaukums ciematam Norvēģijā – valsī, uz kuru Fārtingeila 1969. gadā devās filmēties kinolentē "Song of Norway", pamezdama Boviju. Filma balstīta Edvarda Grīga mūzikā, kā arī grāmatā, ko sarakstījis Miltons Lazaruss. Kā zināms, "Lazarus" ir vēl viens Bovija skaņdarbs no "Blackstar".

Jau 2013. gada video "Where We Are Now?" Bovijs redzams kreklā ar uzrakstu "Song of Norway".

'Guns N' Roses' pirmā pozitīvā mīlasdziesma

Foto: Vida Press

"Sweet Child O' Mine" sarakstījis "Guns N' Roses" vokālists Aksls Rouzs par savu tālaika draudzeni Erinu Everliju.

Dziesma nodēvēta par "pirmo pozitīvo mīlasdziesmu, ko Rouzs jelkad sarakstījis".

Rouza toreizējā draudzene ir Dona Everlija meita. Viņš bija viens no dalībniekiem slavenajā rokenrola-kantrī apvienībā "The Everly Brothers".

Skaņdarba videoklipā redzamas visu grupas dalībnieku draudzenes, tostarp – Aksla Rouza dzīvesbiedrene.

'Oasis' slavenā 'Brīnumsiena'

Foto: AFP/Scanpix

Populārākā britu grupas "Oasis" dziesma nenoliedzami ir 1995. gadā izdotā "Wonderwall".

Gadu pēc dziesmas publicēšanas grupas dalībnieks Noels Galahers pavēstīja NME, ka skaņdarbs veltīts viņa tālaika draudzenei Megai Metjūsai.

Taču neilgi pēc Galahera un Metjūsas šķiršanās kultūras presē izskanēja cita versija. "Dziesmas vēstījumu man atņēma mediji," pēc šķiršanās atklājis Galahers. "Kā tu vari savai sievietei pateikt, ka dziesma nav par viņu, ja viņa jau ir izlasījusi, ka ir?" viņš piebildis.

'The Velvet Underground' liktenīgā sieviete

Lū Rīda dziesma "Femme Fatale" sarakstīta par Īdiju Sedžviku (Edie Sedgwick) – augstāko aprindu sievieti sešdesmitajos. Sedžvika bija viena no ievērojamā mākslinieka Endija Vorhola "superzvaigznēm" – kopienas, kas pulcējās ap Vorholu un viņa studiju "The Factory". Turpat regulāri viesojās arī Rīda grupa "The Velvet Underground".Kādā intervijā Lū Rīds atklājis, ka Vorhols pats esot ierosinājis, lai "Velvet Underground" par Sedžviku uzraksta dziesmu, sacīdams, ka viņa ir "femme fatale" jeb "liktenīgā sieviete".Mūzikas žurnālisti izteikuši pieņēmumus, ka par Sedžviku rakstījis arī Bobs Dilans, proti, dziesmās – "Just Like a Woman", "Leopard-Skin Pill-Box Hat" un slavenajā "Like a Rolling Stone".

'Toto' – vairākas sievietes zem viena vārda

Grupas "Toto" dziesma "Rosanna" bieži tiek saistīta ar aktrisi Rozannu Arketu, kura pēc savas pirmās laulības izjukšanas bija sākusi attiecības ar ansambļa taustiņinstrumentālistu Stīvu Porkaro.

Viņa bijusi līdzās grupai, kad tika ierakstīts albums "Toto IV" – ap to pašu laiku, kad otrs grupas taustiņu spēlētājs – Deivids Paičs – sacerēja dziesmu "Rosanna".

Paičs gan atzinis, ka dziesmu iedvesmojušas vairākas sievietes, tomēr vārds "Rosanna" aizgūts tieši no Stīva dzīvesbiedrenes.

'Rolling Stones' un Amanda Džounsa

Leģendārā rokgrupa "Rolling Stones" radījusi variākas dziesmas, kurās uzrunā sievietes, taču "Miss Amanda Jones" ir viena no nedaudzajām, par kuru zināms – tā rakstīta konkrētai personai.

Kompozīcija vēsta par vienu no grupas pielūdzējām, kas sešdesmito gadu vidū "iefiltrējusies" rokgrupas draugu pulkā.

Amanda Džounsa bijusi dižciltīga, kā arī īslaicīgi bijusi attiecībās ar vienu no grupas dibinātājiem – Braienu Džounsu (1942-1969).

'Nirvanas' pirmā dziesma

Foto: Tracy Marander (Nirvana, Bleach, 1989)

Kurts Kobeins sarakstīja "About a Girl" savai tā laika draudzenei Treisijai Maranderei. "Nirvanas" debijas albumu "Bleach" (1989) rotā Treisijas fotogrāfija.

Ārzemju mediji vēsta, ka Marandere neesot zinājusi, ka dziesma veltīta viņai. Viņa to izlasījusi 1993. gada grāmatā "Come as You Are: The Story of Nirvana".

"About a Girl" bija viena no "Nirvanas" pašām pirmajām dziesmām.

'Babyshambles' Keitija un 'The Libertines' Keitija

Dziedātājs Pīts Dohertijs kopā ar grupu "Babyshambles" uzrakstīja dziesmu "What Katy Did Next" par savām attiecībām ar labi zināmo britu modeli Keitu Mosu (Kate Moss). Skaņdarbs iekļauts 2005. gada albumā "Down in Albion".Savukārt pirms tam, 2004. gadā, kad Dohertijs vēl spēlēja grupā "The Libertines", viņš izdeva dziesmu "What Katie Did". Taču tā nebija rakstīta par Keitu Mosu, bet gan – par viņa iepriekšējo draudzeni, Keitiju Luisu.

Džimijs Hendrikss un saplēstie šķīvji

Foto: Arhīva foto

Rokmūzikas celmlauzis Džimijs Hendrikss sarakstīja dziesmu "The Wind Cries Mary" 1967. gadā. Skaņdarbs tika iekļauts tā paša gada albumā "Are You Experienced?", ko mūsdienās uzskata par vienu no būtiskākajiem ierakstiem rokmūzikas vēsturē.

Dziesmu Džimijs sarakstījis savai tālaika draudzenei Katijai Mērijai Ečingamai. Abi mīlnieki esot sastrīdējušies par ēdienu, Mērija sadusmojusies, mētājusi traukus un devusies prom, lai pa nakti paliktu pie kāda tuvinieka. Kad viņa atgriezusies, Hendrikss jau bija sacerējis "The Wind Cries Mary".

"Džimijam nepatika kartupeļu biezputra. Tika mētāti šķīvji, un es aizlaidos. Nākamajā dienā, kad pārnācu atpakaļ, viņš bija man veltījis dziesmu. Tas bija ārkārtīgi glaimojoši," Ečingama stāstīja intervijā žurnālam "Q".

Hendrikss dziesmu radīja vienatnē savā dzīvoklī un kādu laiku saviem grupas biedriem to nemaz nerādīja. Kā atklāj Hendriksa biogrāfi, dziesmu leģendārais ģitārists nospēlējis kolēģiem studijā vien 20 minūtes pirms viņiem atvēlētā ierakstu sesijas laika beigām. Tomēr ansamblis paspējis skaņdarbu gan samēģināt, gan ierakstīt.

Džeimsa Bleika telefonsaruna

Foto: Publicitātes attēli

Dziesma "Retrograde" ir pirmais singls no mūsdienu mākslinieka Džeimsa Bleika otrā studijas albuma "Overgrown".

Dziesmu esot iedvesmojušas Bleika attiecības ar Terēzi Veimani (Theresa Wayman), ģitāristi un vokālisti grupā "Warpaint".

Kā vēsta NME, Bleiks dziesmu radījis agrā rītā pēc nelāgas telefonsarunas ar draudzeni. Dziesma veidota kā viņu sarunas turpinājums.

'The Sound Poets' veltījums meitiņai

Foto: Paulius Mielinis

Arī latviešu mūzikā ir vairāki skaņdarbi, kuru tapšana cieši saistīta ar sievietēm – ir mīlas balādes, liriskas kompozīcijas par grūtībām attiecībās, taču īpašs gadījums ir "The Sound Poets" 2011. gada sirsnīgākā dziesma "Emīlija".

"Emīlija" ir grupas mākslinieciskā vadītāja Jāņa Aišpura veltījums meitiņai, turklāt tas ir ansambļa pirmais darbs latviešu valodā.

The Sound Poets – Emīlija

$sound_file = "http://www.delfi.lv/temp/audio/TheSoundPoets_Emilija.mp3"; include "$includes_dir/articleincludes/audioplayer.inc"; ?>

"Meitiņas piedzimšana ir daudz mainījusi manā dzīvē un tās uztverē," pirms sešiem gadiem stāstīja Aišpurs. "Nav noslēpums, ka šis notikums palīdzēja ieraudzīt dzīvi ar citu skatījumu, piešķīra tai lielāku nozīmi un prieku. Šīs izjūtas cenšoties ielikt mūzikā, emocionāli bija skaidrs, ka beidzot esmu gatavs uzrunāt klausītāju arī dzimtajā valodā. Vēl jo vairāk tamdēļ, ka šis tomēr ir ļoti personisks veltījums," viņš piebilda.

Dziesma "Emīlija" ierakstīta "The Sound Poets" un "Sound Division" studijās, sadarbojoties ar mūzikas producentu un inženieri Gati Zaķi. Kā ierasts, ieguldījumu dziesmas tapšanā deva visi grupas mūziķi – basģitārists Ingars Viļums, ģitārists Normunds Lukša un bundzinieks Andžejs Grauds.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!