Bungu un dūdu grupa "Auļi" pašmāju un ne tikai pašmāju etnomūzikas cienītājiem zināma jau gadus padsmit. Savukārt "Tautumeitas" mūsdienu tautas mūzikas lauciņā jau pāris gadus uzskatāmas par visādā ziņā košu jaunumu. Abu kolektīvu apvienošanās kopīgā projektā šķiet gandrīz vai pašsaprotama – "Auļiem" vajadzēja balsis, "Tautumeitām" – spēcīgu instrumentālo pamatu. Būtībā ir tapis pašmāju etnobigbends, kura sastāvā muzicē 17 ar folkloru aizrāvušies un muzikāli visnotaļ profesionāli ļaudis.
"Lai māsiņa rotājās!" augustā ir kā naglai uz galvas trāpīta muzikālā programma, jo veltīta kāzu tēmai. Kā reizi šogad vismaz manā paziņu un draugu lokā jūtama īpaša kāre uz precēšanos, un, domājams, tā ir arī plašāka mēroga stipri vien apsveicama tendence. Tikpat apsveicama ir arī "Auļu" un "Tautumeitu" kopideja par šādas muzikālās programmas radīšanu, jo, to klausoties, rodas sajūta, ka kādam šāda vēriena un jaudas projektu par tik gaišu tēmu gluži vienkārši vajadzēja uztapināt.
Tiesa, pirms gadiem desmit precību tēmai veltītu jaudīgu etnomūzikas albumu radīja arī pašmāju žanra vecmeistari "Iļģi", taču "Lai māsiņa rotājās!" ir krietni lielāka sastāva veidojums ar attiecīgi piesātinātāku skanējumu. Brīžiem gan tas šķiet jau pārāk pārsātināts, un rodas sajūta, ka "Auļi" ar "Tautumeitām" nedaudz pacīnās par savu vietu zem saules kopīgā muzicēšanā, taču kopumā disks atstāj ļoti patīkamu, gaišu un skanīgu iespaidu.
Grūti gan noticēt, ka šis albums varētu kļūt par masveidīgu mūsdienu kāzu muzikālo sastāvdaļu. Būsim jau nu godīgi un neliegsimies, ka pārsvarā šādos svētkos skan diezgan pabaiss muzikālais pavadījums. Taču ir cerība, ka šis albums itin labi noderēs jaunlaulāto medusmēnesī un pēcsvētku ikdienā kā labs atgādinājums par mūsu senčiem un viņu precību peripetijām.
Lai arī ieraksta process kultūras menedžmenta centra "Lauska" studijā pie "Auļu" dalībnieka un pašmāju labākā etnomūzikas producenta Kaspara Bārbala noritējis ļoti raiti, deviņvīru plus vienas dūdu meitenes un sešmeitiņu plus viena basa vīra kolektīvu apvienībai izdevies parādīt visas savas spilgtākās muzikālās šķautnes. Neiztrūkst nedz "Auļu" bungu un dūdu jaudas, nedz "Tautumeitu" daudzbalsīgās dziedāšanas, vijoļspēles un arī grūva, kas patiesībā ir svarīga šīs apvienības sastāvdaļa. "Tautumeitu" solokoncertos svarīga nianse ir jau pieminētā basa vīra Staņislava Judina un arī "Auļu" dalībnieka bundzinieka Mārtiņa Miļevska līdzdalība. Abi vīri tad nodrošina nesošu muzikālo pamatu, uz kura ērti nolaisties gaisīgajām un brīžiem arī nešpetnajām "Tautumeitām".
Tagad abi kolektīvi jauno projektu jau prezentējuši un vēl prezentēs kopkoncertos, ko noteikti vērts redzēt, jo tajos vismaz vajadzētu atklāties īstajai "Lai māsiņa rotājas!" jaudai, ko grūti simtprocentīgi atrādīt ierakstā. Īpaši labi šim kopdarbam vajadzētu skanēt 26. augustā labākajā Latvijas koncertzālē Latgales vēstniecībā "Gors" Rēzeknē, un gan jau jauda un pilnskanīgums nekur nepazudīs arī 29. septembrī Vidzemes koncertzālē "Cēsis", kā arī 13. oktobrī Jelgavas kultūras namā. Šie ir notikumi, par kuru apmeklēšanu īstam Latvijas patriotam un pilnasinīgas mūzikas mīlētājam nevajadzētu šaubīties ne mirkli.
Tikmēr mūzikas veikalu plauktos vērts sniegties pēc gluži svaigā albuma "Lai māsiņa rotājās!", kurā iekļauts arī īpaši izceļamais noslēguma skaņdarbs "Aulejas klezmers". "Tautumeitu" Laumas Bērzas un Asnātes Rancānes sacerēts velnu pamodināmais lecamgabals, kura tapšanā izmantots oriģināls no 1981. gadā Edmunda Gekiša uzņemtas video īsfilmas, kurā dzied Aulejas etnogrāfiskais ansamblis "Aulejas sievas". Maija beigās sanāca klātienē pieredzēt, kā "Tautumeitas" ar šo skaņdarbu uz virpuļojošu danci uzrāva kājās visus Kaņepes Kultūras centra pagalmā laiski sasēdušos koncerta apmeklētājus. Domājams, ka nekas nebūs citādi arī gaidāmajos kopkoncertos ar "Auļiem", kuri jau izsenis zināmi kā tautas izdancinātāji īstā rokstāru manierē.
Rezumējot – "Lai māsiņa rotājās!" noteikti ir viens no muzikāli spēcinošākajiem un arī lokālpatriotiski svarīgākajiem šā gada pašmāju mūzikas albumiem.