Ieceri par Liepājas koncertu ciklu Liepājas Simfoniskais orķestris (LSO) sāka realizēt pirms astoņiem gadiem. Pirms nepilna gada klajā nāca pirmais Liepājas koncertu dubultalbums ar piecu latviešu komponistu jaundarbiem. Tagad pienākusi kārta nākamajiem pieciem.
"Ideja par Liepājas koncertiem dzima laikā, kad Latviju nomāca ekonomiskā krīze, cilvēki slīga depresijā, bet mums gribējās radīt kaut ko jaunu, gaišu. Vēl tagad atceros katra koncerta tapšanu, sarunas ar komponistiem, tauriņus vēderā, pirmoreiz atverot jaunu partitūru," saka diriģents Atvars Lakstīgala, kurš diriģējis visu 12 Liepājas koncertu pirmatskaņojumus.
Jaunajā dubultalbumā iekļauti Kristapa Pētersona Otrais Liepājas koncerts čellam un orķestrim (soliste Kristīne Blaumane), Andra Dzenīša Pirmais Liepājas koncerts klavierēm un orķestrim (solists Vestards Šimkus), Artura Maskata Divpadsmitais Liepājas koncerts klavierēm un orķestrim (solists Reinis Zariņš), Andra Vecumnieka Piektais Liepājas koncerts "Concertino Art-i-Shok" (trio "Art-i-Shok": Guna Šnē/čells, Agnese Egliņa/klavieres, Elīna Endzele/sitaminstrumenti) un Platona Buravicka Vienpadsmitais Liepājas koncerts balsij un orķestrim (soliste Julianna Bavarska). Tie visi ir pirmatskaņojumu ieraksti, un, kā uzsver Atvars Lakstīgala, tā ir šī albuma īpašā vērtība.
"Iespējams, ka klausītājs pat sajutīs tos patīkami satrauktos sirdspukstus, kādus iespējams sajust vienīgi pirmatskaņojuma reizē. Ar katru no koncertiem ir bijis kaut kas savādāks, bet visos klātesošs ir maģiskais mīlestības pilnais mirklis. Runājot par pašu pirmo – Andra Dzenīša – koncertu: pirmatskaņojuma dienā bija jādzimst manai meitai, bet Andris manai sievai teica – tikai ne mana klavierkoncerta laikā, lūdzu! Un meitiņa pagaidīja dažas dienas," smaidot atceras diriģents.
Pirmā Liepājas koncerta solists pianists Vestards Šimkus atzina, ka viņam bijis liels gods kā izpildītājmāksliniekam atklāt Liepājas koncertu ciklu. "Lai cik šokējošs un negaidīts daudziem klausītājiem varbūt likās Andra Dzenīša darbs, es pats biju ļoti gandarīts par šo mūziku un to, kā mēs ar Atvaru Lakstīgalu un Liepājas Simfonisko orķestri pārvarējām šīs mūzikas piedāvātos izaicinājumu. Andris Dzenītis partitūrā ir ierakstījis, ka tas ir veltījums man, un tas nav tikai formāls ieraksts. Viņš komponējot ir lieliski apzinājies, kāda tipa mūziķim viņš raksta solo. Arī es esmu galējību cilvēks, gluži kā šis Pirmais Liepājas koncerts – mūzika var būt gan ārkārtīgi mežonīga, gan pilnībā sastingusi," sacīja pianists.
Arī LSO valdes loceklis Uldis Lipskis Liepājas koncertu cikla pirmsākumus ar Andra Dzenīša jaundarba pirmatskaņojumu atceras kā īpašu notikumu. "Tas bija ļoti liels notikums, kas atvēra jaunus vārtus, ļaujot Liepājā ieplūst mūsdienīgām skaņām. Tika atrauti vārti uz pasauli. Ilgi sapņots, ilgi gaidīts, jau beigās ar gandrīz zaudētu ticību gaidīts bija Artura Maskata klavierkoncerts, noslēdzot šo ciklu. Arī šis ieraksts dzirdams mūsu jaunajā albumā. Toreiz ar komponistu mēs runājām vairākus gadus, bet līdz rezultātam nācās apbruņoties ar pacietību. Toties iznākums bija lielisks," uzsver orķestra vadītājs.
Divos dubultalbumos izdoti 10 no 12 Liepājas koncertiem, savu kārtu vēl gaida Riharda Zaļupes un Santas Ratnieces koncerti, bet Uldis Lipskis norāda, ka iecere vēl turpinās. "Ēriks Ešenvalds vēl raksta saksofonu koncertu, ir vēl citas idejas. Likās, ka sasniegta gala pietura, bet mēs joprojām vēl braucam. Tas ir saviļņojoši."
Jaunajā albuma iekļauto piecu Liepājas koncertu pirmatskaņojumu ierakstus veicis Normunds Slava, ceļavārdus bukletā rakstījis Orests Silabriedis, albuma noformējumā izmantotas Jāņa Vecbrāļa fotogrāfijas.