8. augustā Cēsu Mākslas festivāls demonstrēs Bastera Kītona mēmo filmu "Šerloks jaunākais". Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris spēlēs pavadījumu – Šostakoviča mūzikas izlasi, ko veidojuši diriģents Andris Poga un komponists Arturs Maskats. Pianists Reinis Zariņš un trompetists Jānis Porietis būs solisti Šostakoviča Pirmajā klavierkoncertā.
Atceros mēmās filmas kinoseansu, kad Ainārs Rubiķis diriģēja LNSO, spēlējot mūziku Edgara Po stāstam "Ašeru nama gals". Ja nemaldos, mūzika lielākoties bija 20. gs. franču komponistu rakstīta. Pagāja kāds laiks, kamēr pieradu pie tā, ka uzmanība jākoncentrē gan uz mūziku, gan attēlu, gan abu mijiedarbi. Laikam pat uz brīdi aizvēru acis, lai paklausītos tikai mūziku.
Šajā Bastera Kītona 1924. gada filmā ir tik asprātīgi izveidota dramaturģija un sižets, ka tiek rādīta filma filmā, jo galvenais varonis ir kinomehāniķis. Ciezdams mīlas nedienas un dvēseles sāpes, viņš ierodas darbavietā un aizmieg pie sava projektora. Un tur var redzēt, tapieris kā lejā spēlē klavieres, ir arī vijolnieks. Varam redzēt, kā tajā laikā tas ir noticis.
Mēs ar Andri Pogu, domādami par šāda veida seansu, paklausījāmies vairākas versijas, ko komponisti radījuši īpaši šai filmai, taču neviena no tām nelikās tā īsti precīza, asprātīga, dzīva, negaidīta un paradoksāla. Nebija tā, ka mūzika radītu to iespaidu, ko rada filma. Filma tā vai tā stāv visam pāri. Vēlējāmies atrast mūziku, kas būtu līdzvērtīga savā ģenialitātē. Tāpēc izvēlējāmies Šostakoviča mūziku, kas rakstīta vairāk vai mazāk tajos pašos gados, kad tapusi filma. Tas ir pavisam jauns Šostakovičs, viņam ir mazliet pāri divdesmit.