Foto: Kristīne Madjare / Roberts Blaubuks / Kristaps Anškens
Lielās mūzikas balvas 2020 žūrija šogad pieteica jaunu kategoriju – "Par radošu, dosmīgu un inovatīvu māksliniecisko darbību Covid-19 krīzes apstākļos", savukārt šogad nebūs kategorijas "Gada uzvedums". Jaunajā kategorijā ir nominēti - koncerts "Mālera Piektā un RIXC", kas notika 13. martā Lielajā ģildē; koncerts - performance "Viens", kas notika 24. jūlijā koncertzālē "Latvija" un muzikāli performatīvs piedzīvojums "Kamēr… upē", kuru varāja vērot Gaujas krastā 25. jūlijā.

"Šajā jaunajā kategorijā mēs vēlamies izcelt patiesi radošu, drosmīgu un inovatīvu pieeju, to – kā mūzikas ideja šajā laikā ir nodota klausītājiem neparastās formās, saglabājot augstāko kvalitāti," saka LMB 2020 žūrijas locekle, muzikoloģe, Latvijas Televīzijas Kultūras raidījumu redakcijas vadītāja – Ieva Rozentāle. "Šajā kategorijā žūrija izvirza pašu pirmo tiešraides koncertu "Mālera Piektā un RIXC", kurš satricināja mūsu prātus un sirdis pirmajā dienā, kad tika slēgtas koncertzāles un atcelti koncerti. Tas bija brīdis, kad neviens nezināja, kā attīstīsies situācija. Tas bija vakars, kad daļa sabiedrības skrēja uz veikaliem pirkt griķus un pirmās nepieciešamības preces. Tajā vakarā Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris spēlēja emocionāli šokējošu koncertu tukšā zālē. Noskaņa bija īpaša arī izvēlētās mūzikas dēļ – Mālera piektā simfonija ar savu vēsturiski daudznozīmīgo Adagio un mums mazzināmais, spriegi traģiskais franču komponista Olivjē Greifa Četrkāršais koncerts "Nāves deja", ko izcili atskaņoja klavieru kvartets RIXC un LNSO Andra Pogas vadībā. Tas bija dzīvs un pārsteidzoši patiess atskaņojums, kur visa mūsu dzīves neskaidrība atspoguļojās mūziķu acīs un īstenojās viņu tonī un pieskārienā savam instrumentam."

Koncerts - performance "Viens" notika 24. jūlijā Ventspils koncertzāles "Latvija" pirmajai jubilejai par godu. Ieva Rozentāle: "Pati ideja, šī izcili īstenotā koncepcija – viens, būt vienam – atspoguļo, reflektē šo laiku, kad vienatne ir nozīmīgāka nekā jelkad agrāk, kad nošķiršanās, nodalīšanās ir svarīga varbūt pat mūsu dzīvībai. Mūziķi atskaņoja Dāriusa Mijo Sešas mazās simfonijas, spēlējot katrs savu instrumenta partiju citā koncertzāles vietā, tā apgūstot visu jauno celtni, dažādas telpas, bet diriģents mūziķu spēli vadīja attālināti caur ekrānu, diriģējot viens tukšā Lielajā zālē. Skatītāji ierobežotā skaitā sadalījās pa visām telpām un sekoja atsevišķu instrumentu partijām, savukārt, vēlāk viņiem bija iespēja doties uz lielo zāli, lai noklausītos skaņdarbus pilnā orķestra skanējumā. Šīs idejas īstenotāji bija mākslinieki Krista un Reinis Dzudzillo un diriģents Aigars Meri, bet iedvesmotājs – koncertzāles vadītājs Miks Magone."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!