Džeza mūzikas izdevniecības "Jersika Records" paspārnē izdota saksofonistu Ļuda Mockūna un Arvīda Kazlauska dubultā skaņu plate "Purvs".
Ļuds Mockūns (Liudas Mockūnas) ir viens no mūsdienu vadošajiem lietuviešu frīdžeza mūziķiem Eiropā, komponists un Lietuvas Mūzikas un teātra akadēmijas Džeza katedras mācībspēks. Muzicējis ar tādiem šī žanra lielmeistariem kā Berijs Gajs (Barry Guy), Viljams Hukers (William Hooker), Vladimirs Tarasovs (Vladimir Tarasov) un Agusti Fernandess (Agustí Fernández). Arvīds Kazlausks (Arvydas Kazlauskas) ir Latvijā dzīvojošs lietuviešu saksofonists, kas uzskatāms par ievērojamu Latvijas laikmetīgās mūzikas scēnas personību. Kā solists A. Kazlausks ir uzstājies ar Latvijas Nacionālo Simfonisko orķestri, Lietuvas Valsts simfonisko orķestri, valsts kamerorķestri Sinfonietta Rīga un Profesionālo pūtēju orķestri Rīga. Brīvās improvizācijas un džeza trio Endless Roar dalībnieks un docents Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā.
Albuma “Purvs” ierakstu sesija norisinājās divu dienu garumā Drabiņu kūdras purvā, Jelgavas novadā. Pirmajā platē ir notverta lietuviešu mūziķu brīvās improvizācijas saspēle rudenīgajā Latvijas purvā, bet otrajā platē ir koncerta ieraksts, kurš notika mākslinieka Jāņa Gutāna- Graša radītajā kūdras amfiteātrī “Saulgrieži”, kas ir veidots kā meditatīvs labirints ar ieeju uz austrumiem un izeju uz rietumiem. Kompozīciju nosaukumi norādīti trīs valodās - latviešu, lietuviešu un senprūšu valodā, tā cenšoties lingvistiski uztaustīt baltu tautu vienojošo pasaules izjūtu.
“Jau sen vēlējos veikt ierakstu brīvā dabā ar dabisko akustiku. Jersika Records aicinājums nāca tieši īstajā laikā, un vieta, kur mēs veicām ierakstu, bija cik dabiska, tikpat sirreāla. Ar savu auru, skaņu un mistiku vienkārši ideāla diviem pūtējiem, lai aizmirstos un ļautos brīvās improvizācijas plūsmai!” stāsta Ļuds Mockūns.
“Lai arī ar Ļudu esam pazīstami daudzus gadus, šī ir pirmā reize, kad muzicējam kopā, šajā īpašajā vietā. Tāpat kā katrs dabas apmeklējums, arī šī pieredze bija iedvesmojoša, bet tajā pašā laikā patīkami dīvaina. Es ceru, ka klausītājiem patiks šis muzikālais ceļojums, tāpat kā, veicot ierakstu, to izbaudījām mēs,” stāsta Arvīds Kazlausks.
“Izmantojot dažāda veida saksofonus, abi mūziķi spēlē kopā, dažreiz klusi, it kā rūpējoties viens par otru, dažreiz jaudīgi un drosmīgi, it kā apseglojot zirgus un jājot purvainajā vējā kosmosā. Šīs skaņas klausītājiem atgādina par mūžīgo laika plūsmu, kas savieno pagātni, tagadni un nākotni.” par albumu raksta mūzikas apskatnieks Takeši Goda (Takeshi Goda) Japānas džeza medijā JazzToyko.
“Frīdžezā mūziķu tehniskā virtuozitāte un muzikālo citātu struktūra nav atrauta no mākslinieku personības. Radītā skaņa un mūziķi ir nedalāmi, arī klausītāji un apkārtējā vide muzicēšanas laikā kļūst vienota. Ne velti par šī ieraksta muzicēšanas vietu ir izvēlēts kūdras purvs. Vieta, kur nedzīvā daba satiekas ar dzīvo. Trausla robeža starp cilvēku un dabu. Ieraksts “Purvs” uz brīdi ir iemūžinājis šo skaņas plūsmu, kurā viss tiek pakārtots vienam mērķim - atgriezties pie skaņas pirmavota. Tā ir nonākšana mītiskajā pirmsākumā - dzīvā, svārstīgā, neizdibināmā. Ļuda un Arvīda saspēlē radītā mūzika it kā iegremdējas purvā nevis kā slazdā, bet kā dzīvības devējā. Kūdra ir mirusi daba, lai dotu dzīvību. Ja grauds krīt zemē un mirst, tas nes daudz augļu.” skaņu plates ievadvārdos raksta mūzikas apskatnieks Mikus Solovejs.
Albums “Purvs” ierakstīts 2020.gada 15. un 16. septembrī. Skaņu režisors ir Mārtiņš Krastiņš, bet plates vāka dizainā izmantotas fotogrāfu Oskara Upenieka, Annas Ceipes un Vila Muhametšina fotogrāfijas.