Pirms palūkojamies, ko ietver pats albums, novērtēsim Kurta parādīšanos kā solo māksliniekam. Pēdējo reizi tas notika 2006. gadā, izdodot iepriekšējo solo albumu "Pilsētas leģendas", kas tapa ciešā sadarbībā ar DJ Krii. Šodien tas iekļauts latviešu repa UNESCO mantojumā līdzās 2001. gada "S'T'A" albumam un kopējam ieguldījumam latviešu repa rašanās posmā, divtūkstošo sākumā.
Kopš "Pilsētas leģendām" pagājuši 15 gadi. To laikā Kurtam bijuši dažādi skanējumi un sadarbības. Visražīgāk apvienībā "SEKKTA" ietvaros. Kā viesmākslinieks viņš bijis dzirdams Ozola un "Kreisā Krasta" albumos. Daži singli, dažas uzstāšanās. Klātesošs, tomēr Kurts bijis drīzāk pusslodzes reperis.
Taču nav svarīgi, pilna vai pusslodze, Kurts repa mākslu vienmēr pārvaldījis itin labi un pats bijis tavu mīļāko latviešu reperu mīļākais reperis. Tāpēc albums pēc garas pauzes, ar 11 dziesmās un diviem skitiem, ir ievērības cienīgs notikums.
Nosaukums "Laikā". Saproti kā gribi. Šādi plaši un stiepjami jēdzieni kā "Laikā", "Tagad", "Visumā", "Dzīve, mana dzīvīte", dod atļauju darba autoram lēkāt pa dažādiem motīviem, īpaši neuzsēžoties uz vienas tēmas apceres. Tas šeit jūtams. Darbā ir vēstījumi gan tiem, kas ar Kurtu pazīstami 20 gadu, gan tiem, kam viņš ir jaunums. Šī brīvība, ko sniedz albuma nosaukums ļauj satikties sentimentam un "kačkai".
Vecā "staffa" cienītājiem būs prieks saklausīt vairākas atsauces uz divtūkstošo sākumu. Arī abi albuma skiti veltīti lapas pusēm no šī perioda. Nebrīnies, ja rodas vēlme uz brīdi uzlikt "Dziesma manai pilsētai" vai "Labais puika" un pakavēties pagātnē. Tāpat neizpalikt bez asiem izteikumiem un veselīgas pontošanas, kas ir žanra klasika.
Kurta firmas triks vienmēr bijis "storytelling" stils, kad tiek repots no trešās personas skata punkta, it kā stāvot blakus notikumiem. Kurts jau agrīnajās dziesmās spēja prasmīgi rakstīt un repot šajā manierē, dramatiski attainojot pilsētvides skarbākās šķautnes. Tā teikt, īsts reps par nopietnām lietām. Dziesmā "Parāds" Kurts nodemonstrē šo paņēmienu, uzburot efektīvas ainas klausītāja galvā un atgādina par "storytelling" šarmu.
Savukārt, jaunāko tendenču cienītāji novērtēs albuma skanējumu par kuru parūpējies producents Fakts, kura studijā un vadībā tapis šis ieraksts. Viņš arī dzirdams albuma noslēdzošajā dziesmā "O, jā!".
Bīti salasīti dažādās pasaules malās - Krievijā, Vācijā, Kazahstānā un ASV. Dzirdami arī latviešu bītmeikeru veikumi no Mark1 un Sakura 808.
Tipiskās laika zīmes kā efekti, kas maina balss skanējumu, anglicismi un izteikti teksta atkārtojumi kopsummā izmantoti maz un uzskatāmi par akcentiem nevis toņa noteicējiem. Fakta un Kurta sadarbība parāda, ka mūsdienīgam skanējumam nav jāapēd vēstījums, kas šajā gadījumā ir retrospekcija par aizvadīto laiku, pieredzējuša cilvēka secinājumi par piedzīvoto un atgādināšana par savām stiprajām pusēm teksta veidošanā un tā izpildīšanā.
Ne vien skanējums ir laikmetīgs, bet arī albuma viesmākslinieki. Bez jau minētā Fakta, kas ir stabila pašmāju hip-hopa vērtība vairāk nekā 10 gadu, albumā dzirdami pavisam jauni vārdi - reperis Amanito dziesmā "Īsts" un repere BDM gabalā "Crazy".
Dot mikrofonu praktiski nezināmiem izpildītājiem nevis atzītiem vārdiem vai seniem draugiem, ir drosmīgs solis, kas atmaksājies. Amanito un BDM piestāv albuma kopējai noskaņai un katrs sev atvēlētajā laikā komplimentē Kurta pieredzei. Dziesma "Īsts", manuprāt, no albumā iekļautajām, ir vistuvāk plašas auditorijas sasniegšanai. Kā tai veiksies, par to runās klausījumu skaits un rezultāti "Muzikālās bankas" aptaujā, kurā iespējams balsot par Kurta un Amanito kopdarbu.
Kopumā "Laikā" ir spēcīgs atgriešanās albums, kas var kalpot kā pieteikums, kam lielākam, kas būtu ieturēts jau stingrākā saturiskajā rāmī. Skaidrs, ka pirms lielu kalnu gāšanas ir jāiesildās un jāizmēģina dažādas tehnikas, lai justos un skanētu pārliecinoši. Tāpēc tāds albums kā "Laikā", kas nav piesiets vienam jautājumam, ir tam piemērota platforma.
Ja spekulējam par Kurta tālākajiem muzikālajiem soļiem, tas pats "storytelling" stils, kas vienmēr bijusi Kurta vizītkarte, būtu labs virziens kurā doties. Attīstīt albumu šādā tehnikā, būtu izaicinoši un iespaidīgi. Tomēr, ne man lemt par turpmākajām Kurta radošajām gaitām. Šis albums pierāda, ka pieejami dažādi ceļi, kuros doties, un, ka Kurts ir spējīgs piegādāt augstas kvalitātes repus, lai kuru no tiem izvēlētos.