web 2022 Vasks LNSO - 092
Foto: Anete Rudmieze
Nedēļas nogalē Koncertzālē "Cēsis" noslēdzās ik pavasara festivāls "Pētera Vaska mūzikas aprīlis", kas šogad ilga no 16. līdz 23. aprīlim.

Trīs koncerti ar daudzšķautņainām programmām klausītājiem atklāja ne tikai labi zināmus un pavisam jaunus komponista Pētera Vaska skaņdarbus, bet arī viņa domubiedru – latviešu komponistu mūziku, ukraiņu un pasaules klasiku.

Lieldienu sestdienā, 16. aprīlī, tieši Pētera Vaska dzimšanas dienā, izskanēja festivāla atklāšanas koncerts, kura īpašie viesi bija viens no šobrīd pasaulē atzītākajiem stīgu ansambļiem – "Modigliani Quartet", no Francijas. Programmā dzirdējām Vaska Sesto stīgu kvartetu un Franča Šūberta Piecpadsmito stīgu kvartetu.

Pirmajā "Pētera Vaska mūzikas aprīļa" vakarā tika atklāta arī jaunākā Koncertāles "Cēsis" vizuālās mākslas izstāde – gleznotājas Vijas Zariņas "Ainavas kods".

Kā norāda organizatori, koncertzāle vienmēr centusies mākslas izstādes pieskaņot lielākajiem mūzikas notikumiem savā repertuārā, tādēļ arī Vijas Zariņas izstāde festivāla laikā nav nejaušība. Tajā skatāmi jaunākie Vijas darbi, kas atklāj mežu, pļavu un lauku ainavisko burvību. Arī komponista Pētera Vaska viens no būtiskākajiem iedvesmas avotiem ir Latvijas daba, tādēļ šī izstāde spilgti papildināja festivāla emocionālo noskaņu.

Vijas Zariņas darbu izstāde koncertzālē būs skatāma līdz pat 26. jūnijam.

Foto: Anete Rudmieze

Festivāls turpinājās aizvadītajā nedēļas nogalē. Piektdien, 22. aprīlī, izskanēja pianista Reiņa Zariņa solokoncerts "Pavasara pulss", kas noritēja sadarbībā ar Latvijas Komponistu savienības festivālu "Latviešu jaunās mūzikas dienas".

Tajā skanēja mūzika, ko radījuši trīs komponisti domubiedri: Pēteris Vasks, Arturs Maskats un Andrejs Selickis. Klausītājiem vienā vakarā bija iespēja piedzīvot trīs šo komponistu jaundarbu pasaules pirmatskaņojumus.

Koncerta otrajā daļā uz skatuves kāpa kamerorķestris "Kijivas solisti". Sākoties karam Ukrainā, mūziķi atradās viesturnejā un, nespējot šobrīd atgriezties dzimtenē, turpina sniegt koncertus Eiropā, klausītājus iepazīstinot ar ukraiņu komponistu mūziku. Arī Koncertzāle "Cēsis" rada iespēju uzņemt šos pašaizliedzīgos mūziķus, iekļaujot viņu programmu Pētera Vaska festivālā. Auditorijā klātesot gan uzticamajiem koncertzāles apmeklētājiem, gan Ukrainas pilsoņiem, kas, bēgot no kara dzimtenē, mājvietu uz laiku raduši Latvijā, gan brīvprātīgajiem, kas Cēsu novadā palīdz darbā ar bēgļiem, koncertā izskanēja Valentīna Silvestrova, Maksima Berezovska, Oleksandra Šimko mūzika un ukraiņu tautas dziesmas pārlikums orķestrim.

Foto: Anete Rudmieze

Savukārt festivāla noslēguma koncertā, 23. aprīlī, tagadne sastapās ar klasiskām vērtībām - pasaulē atzītākais un biežāk atskaņotais latviešu komponists Pēteris Vasks līdzās Vīnes dižgaram Ludvigam van Bēthovenam.

Koncertā Igaunijas Nacionālā simfoniskā orķestra pirmās vijoles Trīnas Rūbelas interpretācijā skanēja Pētera Vaska vijolkoncerts "Tālā gaisma". Emocionālais un spožais sniegums aizkustināja un saviļņoja gan klausītājus zālē, gan pašu komponistu, vēsta festivāla rīkotāji.

Programmā skanēja arī Pētera Vaska garīgā domubiedra Erki SvenaTīra vienu no jaunākajiem opusiem "Phantasma".

Koncerta otrajā daļā Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris diriģentes Kristīnas Poskas vadībā atskaņoja Ludviga van Bēthovena Ceturto simfoniju Sibemolmažorā, kas, dzīvi apliecinošas enerģijas pārpilns un meistarīgi interpretēts, izvērtās par spožu festivāla "Pētera Vaska mūzikas aprīlis" noslēgumu.

Ievērojot festivāla tradīcijas tuvināt kluasītājus izpildītājiem, pirms koncertiem interesentiem bija iespēja piedalīties muzikologa Oresta Silabrieža vadītās Pirmskoncerta sarunās ar festivāla komponistiem un mūziķiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!