Piektdien, 21. jūlijā, kultūras telpā "Hanzas perons" Rīgā ar pirmo un vienīgo koncertu Latvijā viesosies ģitārspēles leģenda Marks Ribo (Marc Ribot) no ASV.
Kā vēsta organizatoru pārstāvis Miks Magone, Marks Ribo ir, iespējams, spilgtākais savas paaudzes amerikāņu ģitārists. Mākslinieks, ar kura vārdu saistās vesels laikmets megapolē Ņujorkā un kura personības starojums un muzikalitāte nenoliedzami ir atbalsojusies krietni plašākās teritorijās. Tieši tāpēc "spilgts" iepretim sāncensīgajiem "labākais" vai "izcilākais", jo jau kopš pusaudža gadiem Marks Ribo ir mirdzējis pats un redzējis sev līdzās uzaustam plejādi mūziķu, bez kuriem visdažādāko žanru jaunāko laiku mūzikas vēsture nebūtu iedomājama, raksta Magone.
Skolojies pie haitiešu izcelsmes ģitārista un komponista, sava aizbildņa Franca Kaseusa (Frantz Casseus), jaunais mūziķis 1978. gadā ieradās Ņujorkā. Vispirms viņš muzicēja kolektīvos "Realtones" un Džona Lūrija (John Lurie) "Lounge Lizards", kam sekoja arvien intensīvāka iesaistīšanās visdažādākajos sastāvos – ar Karlu Tomasi (Carla Thomas), Vilsonu Piketu (Wilson Pickett), Čaku Beriju (Chuck Berry) un daudziem citiem.
Kā atzīmējis žurnāls "Rolling Stone": "Marks Ribo līdz ar Tomu Veitsu un 1985. gada albumu "Rain Dogs" aizsācis tā dēvēto "jauno dīvaino" jeb "new weird Americana" strāvojumu un kļuvis par pirmo mūziķi, pie kura pēc palīdzības, padoma un ar sadarbības piedāvājumiem vērsties teju visiem – Robertam Plāntam (Robert Plant) un Elvisam Kostello (Elvis Costello), Mariannai Feitfulai (Marianne Faithful) un Lorijai Andersonei (Laurie Anderson), Norai Džounsai (Norah Jones) un Alenam Ginsbergam (Allen Ginsberg), un neskaitāmiem citiem".
"Kā daždien mēdz notikt, Marka Ribo sirds, šķiet, īstās mājas atrod solo darbībā vai kolektīvos, kurus vieno gluži vai ģimeniskas saites un kopīgi ideāli, ne tik daudz apspīd spilgtākie starmeši. Viņš mīļuprāt joprojām pulcējas ar kolēģiem trio "Ceramic Dog", atgriežas pie no wave, pankroka un jaunības eksperimentiem trokšņu mūzikā ar grupām "Rootless Cosmopolitans" un "Shrek", cieši draudzējas ar Džonu Zornu (John Zorn), kā arī pēta, piemēram, Alberta Ailera (Albert Ayler) daiļradi," vēsta rīkotāji.
Kā norāda Magone, visticamāk, augstāk minētais ļauj nojaust Rīgas koncertā gaidāmo: "Precīzāk, ļauj atskārst, ka Marka Ribo solo koncerti ir neparedzami notikumi, kuros klausītājiem piedzīvot pa druskai no visa tā, par ko stāsta viņa radošās gaitas, vai arī ko pilnīgi citu. "Un beigu beigās ikviens klausītājs attopas sēžam uz krēsla malas atmiņu, laikmeta gara, brīvās improvizācijas un kā tik vēl ne aizrauts."
"Ribo tovakar muzicēja uz akustiskās ģitāras un, būdams arī elektriskās ģitāras un tās radīto skaņu un vaimanu meistars, neizmantoja ne efektu pedālis. Tiesa, valdošo enerģiju tas nekā neaptumšoja un gaisā nepārtraukti virmoja "kas tālāk?" sajūta," pēc nesena koncerta Londonā recenzijā "Financial Times" rakstīja Maiks Hobarts (Mike Hobart). "Priekšnesums sākās ar diviem klusiem akordiem. Tad pauze. Tad īpatnējs blūza ģitāras kauciens. Ņirbošie pirksti vibrato noveda līdz galējībai, tikko jaušams bass apņēmīgi soļoja fonā un Ribo, pilnībā ierauts mūzikas radīšanā, līdzi aizrāvis arī savu publiku."
Kopā ar Marku Ribo uz Rīgu ceļos arī komponiste, klasiskās un flamenko ģitārspēles meistare Anna Garano (Anna Garano), lai ar solo uznācienu ievadītu sava partnera mūzikā un arī dzīvē koncertu. Mūziķe, kura akadēmisko izglītību ieguvusi ne tikai instrumenta spēlē, bet arī muzikoloģijā un mūzikas vēsturē, jau vairākas desmitgades ir aktīva Itālijas mūzikas dzīves dalībniece. Radot un izpildot autormūziku, sadarbojoties ar citiem māksliniekiem un muzicējot dažādos kamersastāvos, Anna Garano ar koncertiem apceļojusi ne tikai Eiropu, bet arī ASV. Viņas pašas smalkās, te dzīvespriecīgās, te apcerīgās kompozīcijas un arī tautas mūzikas aranžijas ir vieta, kurā klausītāji labprāt tiekas ar mākslinieci un dibina paliekošas pazīšanās.
Biļetes uz Marka Ribo un Annas Garano koncertu "Hanzas peronā" nopērkamas "Biļešu paradīzes" kasēs.