"Esmu saposusies, tikai nav kurp doties manā krāšņajā @fyodorgolan mētelī," tā 2017. gada nogalē "Instagram" rakstīja popmūzikas karaliene Madonna. Viņa ir viena no Londonā bāzētā modes zīmola "Fyodor Golan" apģērbu valkātājām. Ne katrs zina, ka popmūzikas zvaigžņu iecienītā zīmola tērpi tiek ražoti – šūti – Latvijā, bet viens no zīmola radītājiem, modes mākslinieks Fjodors Podgornijs nāk no Ventspils un pēc daudziem gadiem Londonā patlaban ir atgriezies dzimtenē. Turklāt jau drīzumā Rīgā būs skatāma "Fyodor Golan" retrospektīva izstāde "Sadursmes harmonija", kas daudzslāņaini, niansēti runās par modi un apdzīvos Muzeju krātuves telpas Pulka ielā 8, netālu no Dzegužkalna.
"Sadursme ir mans paņēmiens. Te ir kontrasts starp mani un klasisko muzeju. Kad man parādīja šo vietu, uzreiz bija skaidrs, ka izstāde ir jātaisa šeit," stāsta mākslinieks. Šī nav pirmā reize, kas košie "Fyodor Golan" tērpi tiek izrādīti muzejā – 2012. gadā zīmola kolekcija "Holy Mountain" tika prezentēta Viktorijas un Alberta muzejā Londonā skašu sērijā "Fashion in Motion".
"Cilvēki, ar kuriem esmu sadarbojies, ir ļoti dažādi. Gan no popkultūras, gan operas un klasiskās mūzikas vides, no laikmetīgās mākslas, ir jaunieši – skeiteri. Man patīk daudzveidība un saiknes, kas to visu vieno. Man vienmēr ir bijis svarīgi, ka zīmolam ir plašs vēriens Tas izstādē būs redzams," saka mākslinieks.
Cik personiski jāpazīst cilvēks, lai atrastu viņam ideālo tērpu?
Ar latviešu personībām ar katru iepazīstos. Var teikt – kļūstam par draugiem. Īpaši tādi esam ar Kristīni un Margaritu Balanas. Katru reizi, kad viņas brauc uz Latviju un uzstājas, zvana. Tad uztaisām tērpu vai saģērbjam. Esmu viņas ģērbis arī Berlīnes koncertiem. Savukārt Kristīne Opolais ir daudz arī nopirkusi. Pārsvarā redzu, ka viņa manus tērpus velk Grieķijā un citās dienvidu zemēs.
Latvijā tomēr ir diezgan viegli iepazīties un veidot dialogu ar dažādām mākslas personībām – mūziķiem, operas zvaigznēm. Taču jūsu tērpus ir valkājušas Madonna, Rianna, Lady Gaga, Ariana Grande... Ar tāda mēroga zvaigznēm nevar tik ātri sadraudzēties.
Jā. Nevar. Mēs sākām savu zīmolu pirms sociālo mediju laikmeta. Tie ļoti ir mainījuši uztveri un veidu, kā cilvēki tiek pie drēbēm, kā redz, kas notiek pasaulē. Iepriekš bija modes nedēļas un žurnāli. Tas bija veids, kā mode nonāca pie cilvēkiem. Šobrīd ikviens pats var redzēt, kas notiek modes pasaulē, bez redaktora rediģēšanas.
Bez tam modes nedēļās jau automātiski ir auditorija, kas meklē kaut ko unikālu skatuves māksliniekiem, kurus viņi ģērbj. Ir mainījušās paaudzes, stilisti vairāk sākuši eksperimentēt. Šis ir bijis mums dizaineriem labs laiks. Vispirms viens uzvelk, tad otrs. Viens stilists pazīst otru, iesaka. Ne jau viņi visi atnāca vienā reizē – bet pakāpeniski. Lady Gaga, Dženifera Lopesa, Rianna, Madonna... tādi nice drops.
Esat absolvējis Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolu un uzreiz devies studēt uz ārzemēm. Iepriekš teicāt – uzreiz sapratāt, ka Latvijā modes jomā nevarēsiet strādāt. Kāpēc tā?
Biju uzaudzis ar modes žurnāliem. Jau no kāda septiņu, astoņu gadu vecuma jau zināju, ka gribu strādāt modē. Starp citu, man visi šie žurnāli joprojām eksistē. Tā ir tāda liela bibliotēka, kas ir pa šie gadiem sakrājusies.
Jau daudz biju izzinājis pasaules līmeni. Mācoties jau zināju vairāk nekā mani skolotāji Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolā.
Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.
Lūdzu, uzgaidi!
Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...
Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv