Pagājušās nedēļas nogalē - 3. oktobrī - Alvis Hermanis debitēja Berlīnes Valsts operā atklājot tās jauno sezonu ar Džakomo Pučīni "Toskas" uzvešanu. Prestižā biznesa pasaules laikraksta "Financial Times" lapās kritiķe Šērlija Aptorpa to jau paspējusi nodēvēt par šausmīgu.
Savu kritiku Aptorpa sāka ar retorisku jautājumu "Kā Vācijas galvaspilsētas opernams var sākt sezonu ar ko tik šausmīgu?" Viņa vēlāk turpina, ka šis uzvedums tikai apstiprina visu to domas, kuri uzskata, ka opera ir pagātnes žanrs.
Tikmēr Hermanis LTV raidījumā "1:1" norādīja, ka citi laikraksti jauno uzvedumu slavē.
"Kaislības ap operu ir lielākas nekā uz skatuves. Cilvēki ir sadalījušies divās frontēs - modernistos un klasiķos. Šāda veida kritika ir nepārtraukta. Latvijā, starp citu, tā ir diezgan maiga, tikmēr Eiropas otrā pusē tā ir kā no smagās artilērijas. Tagad jau esmu uzaudzējis biezāku ādu," smaidot paskaidroja Hermanis.
Hermaņa uzvedums, kurā Florijas Toskas lomu atveido Anja Kampe, Mario Kavaradosi lomu - Fabio Sartori, Skarpijas lomu – Mihaels Volle, scenogrāfiju un tērpus veidos Kristīne Jurjāne, bet diriģē Berlīnes opernama muzikālais vadītājs Daniels Barenboims, Aptropas kritikā izpelnījies virkni neglaimojošu epitetu. Starp tiem latviešu izcilā režisora uzvestā "Toska" nodēvēta par "izklaidi nedomājošajiem", "pārmaksātu mākslinieku vāju spēli", "bezgaumīgu un blāvu".
Savu kritikas daļu saņēmusi arī Jurjāne, kuras scenogrāfijā izmantotie elementi arī esot "slikti izpildīti".
Iepriekš, intervijā "Artteritory" Hermanis sakarā ar gaidāmo debiju Berlīnē stāstīja: "Opera ir kaut kas tāds primitīvāks, brutālāks līmenis. Bet, iespējams, ka tas arī pieder pie operas skaistuma.
Tā vulgaritāte, kas ir operā... Es nezinu, vai tie ir pareizie vārdi, bet tur ir kaut kas tāds... dzīvniecisks. Viņi (dziedātāji) ir kā dzīvnieki - kā lokās, kā vaikstās, lai dabūtu ārā skaņas. Jutekliskums operā ir ļoti fizioloģisks. Tāda zooloģiskā dārza smaka."