Raugoties uz svētku organizāciju, komisija ierosināja svētku pasākumu norises vietās nodrošināt operatīvās vadības grupu, kura ārkārtas situācijās pieņem operatīvus lēmumus un sniedz priekšlikumus rīcības komitejai. Šim nolūkam būtu jāgroza Dziesmu un deju svētku likums.
Rīcības komitejai būtu jāizstrādā prasības visām iesaistītajām pusēm un jāveic pienākumu izpildes kontrole - jāprecizē visu atbildīgo personu pienākumi un atbildība.
Komisija ieteica izveidot un svētkos izmantot statistikas uzskaites un analīzes sistēmu, tostarp ieviest dalībnieku elektroniskās identifikācijas kartes, pilnvērtīgai risku analīzei par bērniem atbilstošu slodžu un dienas režīma nodrošināšanu paaugstināta stresa apstākļos - ilglaicīgā noslodzē, ierobežotā telpā, dažādu meteoroloģisko laika apstākļu ietekmē u.c.
Viens no priekšlikumiem ir ieviest dalībnieku koordinatoru un pavadošo personu elektroniskās apziņošanas sistēmu, tostarp izmantojot to arī preventīvos, informatīvos un operatīvos nolūkos. Vēl svētku sagatavošanas procesā iekšējai un ārējai komunikācijai varētu izstrādāt krīzes komunikācijas plānu, izvērtējot arī sociālo tīklu un mediju ietekmi krīzes situācijās. Būtiski būtu veikt arī pasākumus transporta loģistikas uzlabošanai.
Izvērtējot veselības uzraudzību, komisija rosina svētku noslodzes plānu saskaņot ar pediatru un psihologu profesionālajām asociācijām. Dalībnieku noslodze jāplāno atbilstoši bērnu fizioloģiskām un psiholoģiskām īpatnībām un vajadzībām. Rīcības komitejā būtu jāiekļauj svētku medicīniskās aprūpes kvalitātes nodrošinājuma koordinators, kurš, sadarbojoties ar atbildīgajiem dienestiem, koordinētu medicīnisko pakalpojumu sniegšanu kopumā.
Svētkos jānodrošina atbilstoša dalībnieku ēdināšana, iespēju robežās organizējot ēdināšanu pasākumu norises vietās - īpaši tiem, kuri izmitināti vistālāk. Atbilstoši laikapstākļiem dalībnieki jānodrošina ar siltu tēju vai atvēsinošu dzērienu pasākuma norises vietā.
Plānojot ēdienkarti, jāievēro bērnu vecums un noslodze, paredzot atbilstošu kaloriju skaitu ēdienā, ēdiena pasniegšanas laiku un starplaikus starp ēdienreizēm. Visās ēdienreizēs būtu jānodrošina siltais ēdiens, sausās pārtikas pakas izmantojot tikai ārkārtas gadījumos, tos iepriekš definējot. Komisija rosina pasākuma norises vietā tirgot tikai tādus pārtikas produktus, kurus ļauts tirgot skolās. Organizatoriem, plānojot publisko iepirkumu par ēdināšanu pasākuma norises vietā, tas jāizsludina savlaicīgi, lai pretendenti varētu iegādāties aprīkojumu ēdienu sagatavošanai, uzglabāšanai un pasniegšanai.
Bērnu labsajūtas nodrošināšanai vēcāki aicināmi informēt kolektīvu vadītājus par apstākļiem, kam ir jāpievērš īpaša uzmanība, piemēram, bērna ēšanas paradumiem, miega režīmam, veselības stāvoklim utt.
Rūpējoties par bērnu drošību, ir jānodrošina atbilstoša un kvalitatīva pasākuma norises vietas infrastruktūra. Būtiski ir instruēt dalībniekus un pavadošo personālu par rīcību ārkārtas situācijās, kā arī svētku mēģinājumos iekļaut ārkārtas situāciju modelēšanu, tostarp evakuāciju. Svētku pasākumu norises vietās būtu jānodrošina videonovērošana ar ierakstu, kuram tiešsaistes režīmā seko līdzi svētku operatīvā grupa.
Svētku sagatavošanas procesā ir jānodrošina preventīva izmitināšanas vietu kontrole, lai tā atbilstu ugunsdrošības noteikumu prasībām.
No komisijai pieejamās informācijas secināts, ka viens no galvenajiem iemesliem ir nepareiza dienas režīma ievērošana, kā rezultātā radies nogurums. Par labu nav nācis arī silto pusdienu trūkums, kā arī konstatēta dehidratācija. Skolēnu slikto pašsajūtu izraisīja arī krasā gaisa temperatūras maiņa. Savukārt saspiestība estrādē skolēniem radīja stresu, radot panikas lēkmi.
Ziņots, ka 11. jūlija vakarā, kad Mežaparka estrādē notika XI Latvijas skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku noslēguma koncerta ģenerālmēģinājums, daudziem dziedātājiem kļuva slikti un viņi paģība. Mediķi slimnīcā nogādāja 17 bērnus.
Pēc notikušā izglītības un zinātnes ministre Mārīte Seile izdeva rīkojumu par komisijas izveidi svētku organizācijas izvērtēšanai. Komisijai jāsniedz secinājumi par aizvadītajiem svētkiem un ierosinājumi turpmāko svētku rīkošanai.