Sestdien, 26. septembrī, Rīgas Domā skanēs "Grammy" balvu ieguvušā Arvo Perta albuma "Adam's Lament" ("Ādama žēlabas") programma. Unikālais koncerts vienlaikus pārstāv divus festivālus – Rudens kamermūzikas festivālu un Borisa un Ināras Teterevu mākslas programmu "Tete-a-tete 2015"
Arvo Perta (1935) albums "Adam's Lament" 2014. gada janvārī saņēmis prestižo mūzikas ierakstu balvu "Grammy" nominācijā "Labākais kormūzikas atskaņojums". Šajā koncertā apvienosies visi balvu ieguvušā albuma dalībnieki - "Sinfonietta Rīga", Latvijas Radio koris, Igaunijas filharmonijas kamerkoris, vokālais ansamblis "Vox Clamantis", Tallinas kamerorķestris, solisti Tui Hirva un Rainers Vilu. Pie diriģenta pults Tenu Kaljuste. "Adam's Lament" ir 2009. gadā komponēts darbs korim un stīginstrumentiem, to pasūtināja Stambula kā Eiropas kultūras galvaspilsēta 2010 un Tallina kā Eiropas kultūras galvaspilsēta 2011.
Perts izmantojis tekstu, ko radījis Svētais Siluans no Atosa kalna (1866-1938), leģendārs pareizticīgo baznīcas pārstāvis, askēts, ko sauca par "visautentiskāko 20. gadsimta mūku". "Šo koncertu izjūtu kā dzimšanas dienas sveicienu lielajam meistaram," saka Latvijas Radio kora mākslinieciskais vadītājs un galvenais diriģents Sigvards Kļava. Šogad pasaulē tiek atzīmēta izcilā igauņu komponista Arvo Perta 80. dzimšanas diena.
Sigvards Kļava stāsta, ka "šis koncerts ir galarezultāts ilglaicīgam ceļam, jo iepriekšējos divos gados šī programma, tiesa, ne kopumā, bet vairāk vai mazāk Latvijā ir atskaņota, klausītājiem tā bijusi pieejama. Šī koncerta virsvērtība - programma tiks atskaņota tieši tāda, ko par labu esam uzskatīja "Grammy" balvas pasniedzēji. Par godu lielajam meistaram Arvo Pertam, kuram [11. septembrī] bija dzimšanas diena, mēs šo programmu atskaņosim vēl vienu reizi".
Tieši pirms gada šī programma pilnībā tika atskaņota Arvo Pertam veltītajā festivālā Tallinā, piedaloties abiem mūsu kolektīviem. Kam pieder iniciatīva šādu koncertu sarīkot arī Rīgā?
Šī ideja jau kādu laiku virmoja, bet bija grūti sabalansēt tos laikus, kad visiem dalībniekiem ir iespējams sabraukt Rīgā un tādā veidā sumināt maestro.
Kā jūs raksturotu šo programmu?
Tas ir vienkāršs jautājums, uz ko nevar sniegt vienkāršu atbildi. Katrā ziņā - kāda nozīmīga laika posma retrospektīva. Arvo Perta muzikālā daiļrade tiek regulāri fiksēta skaņu ierakstos. Paiet zināms laika posms, kad programma sakrājas metrāžā tik liela, lai tā varētu ieraudzīt konceptuālu risinājumu kompaktdiska formātā. Tātad programma ir radošā cikla viens kārtējais ceļrādis.
Programma "Adam's Lament", kas ieguva "Grammy" balvu, ierakstīta pirms četriem gadiem Tallinas Niguliste baznīcā Minhenes prestižajam skaņu ierakstu namam ECM. Tagad to atskaņos tieši tie paši mākslinieki, tomēr - vai tā varētu skanēt citādi?
Nesajūtu šo abu laiku dažādības zīmes, man nav sajūtas, ka programma varētu būt kļuvusi aktuālāka vai tieši otrādi. Manuprāt, šis ir Arvo Perta laiks, un to es saku nevis izejot no tā, ko saka mūzikas zintnieki un pētnieki, bet es to vienkārši sajūtu kā lielu muzikālās auditorijas pieprasījumu - Arvo Perta mūzika joprojām un, ceru, arī ļoti tālā nākotnē būs ļoti pieprasīta. Šī muzikālā rokraksta pieprasījums caurcaurēm sakņojas ne tikai Arvo Perta ģenialitātē, bet arī sabiedrības nepieciešamībā pēc tāda tipa mūzikas, proti, alkās pēc miera, pēc skaidrības, pēc dziļuma. Galu galā - Arvo Perts pēdējā laikā raksta tikai garīgu mūziku.
Ko korim dod "Grammy" balva, izņemot pašapziņas stiprināšanu?
Jebkuram mūziķim ir ārkārtīgi svarīga ne tik daudz balva kā balva, bet balva kā uzmanības apliecinājums, balva kā zīme, ka ir ievērots tavs devums, balva par to, ka jūties vajadzīgs un nepieciešams. "Paldies" mūziķim nekad nebūs par daudz, jo galu galā mūziķis visu to dara tikai un vienīgi savam mīļajam klausītājam. Jebkāds "paldies" no klausītāja mūziķim un, domāju, katram māksliniekam ir vislielākā dāvana. Protams, "Grammy" balva ir ļoti prestiža, un nevienu brīdi negribu noniecināt tās lielumu, bet ir jau daudzas un dažādas balvas, un galu galā mums pašiem ir "Lielā mūzikas balva", tomēr ļoti liela balva ir kādas lauku sievas asaras pēc koncerta. Mana atbilde - saņemt "Grammy" ir aizkustinoši un pacilājoši, bet es nemāku teikt, vai svaru kausos tas ir pats lielākais brīdis.
Vai šī balva atver kādas īpašas durvis, atnes kādas prestižas sadarbības iespējas, pirmatskaņojumu iespējas?
Tas gan - "Grammy" balva atver milzīgas publicitātes durvis. "Grammy" balvas laureāta nosaukums noteikti ir liels kvalitātes apliecinājums, un to var izmantot tie, kas atbild par mārketingu, par mūzikas dzīves plānošanu.
Zināt, kāpēc diriģents Tenu Kaljuste šim ierakstam izvēlējās Latvijas Radio kori un arī "Sinfonietta Riga"?
Apmēram zinu. Kad pirmatskaņojām "Ādama žēlabas" Stokholmā, Arvo Pertam šķitis, ka Radio kora priekšnesums ir salīdzinoši tas, ko viņš vēlējās šajā opusā sadzirdēt. Tā bija ne tikai Tenu Kaljustes, bet arī Arvo Perta vēlme.
Kāpēc kormūzikas projektos latviešiem ar igauņiem saskan vairāk nekā ar lietuviešiem?
Igauņiem un latviešiem kora mūzikas standarts un kora mūzikas tradīcija ir tuvāka un arī izteiktāka; lietuviešiem ir citādas muzikālas prioritātes un aktivitātes, viņi spīd citās jomās. Ļoti būtiska ir muzikālo kolektīvu, diriģentu un komponistu sadarbība. Mums, Latvijas Radio korim, ar Arvo Pertu ir sena muzikāla draudzība, un tāpat ar maestro Tenu Kaljusti. Katrā ziņā - muzikālā garša un izjūta mums ir ļoti tuva ar igauņu kolēģiem un, manuprāt, arī veiksmīga. Tomēr - ja līdzīga kalibra projekti nāktu no lietuviešu puses vai arī no mūsu puses dotos uz lietuviešu pusi, es nesaredzu sevišķus šķēršļus to veiksmīgai realizācijai.
Šoreiz koncertu diriģēs jūsu kolēģis Tenu Kaljuste, bet vai jūs būsit skatītāju vidū?
Es šo programmu esmu diriģējis dažādās kombinācijās, bet kā es varu neiet uz koncertu, ja uzstājas mans mīļais kolektīvs un mani radošie draugi?