Kunsthaus Graz, view from the Schloßberg Copyright Maleen Diestel
Foto: Maleen Diestel
Ik vienas valsts mākslas dzīvē neatsverama nozīme ir muzejiem, kas darbojas ne vien kā satikšanās vieta māksliniekiem un mākslas baudītājiem, bet nereti kļūst arī par katras attiecīgās pilsētas vizītkarti.

Vai tā būtu Luvra Parīzē, Valsts Ermitāža Sanktpēterburgā vai Ufici Galerija Florencē – veiksmīgi īstenots muzejs spēj nesaraujami saplūst ar savas mājvietas identitāti. It sevišķi – reizēs, kad muzeja ēka pati tiek uzskatīta par vērtīgu mākslas darbu, kā tas bieži raksturīgs arī laikmetīgās mākslas muzejiem. Nupat – jūnija mēnesī – skaidrāka kļuva Latvijas Laikmetīgās mākslas muzeja (LLMM) nākotne, žūrijai metu konkursā par atbilstošāko piedāvājumu topošā muzeja veidolam atzīstot Lielbritānijas arhitektu biroja "Adjaye Associates" un viņu Latvijas partneru "AB3D" tandēmā radīto darbu.

Paredzams, ka līdz 2016. gada beigām Latvijas Laikmetīgās mākslas muzeja fonds (LLMMF) slēgs līgumu ar konkursa uzvarētājiem, lai 2017. gadā sāktu darbu pie muzeja projekta izstrādes un 2018. gadā "New Hanza City" teritorijā sāktu muzeja ēkas būvniecību, savukārt muzeju paredzēts atklāt 2021. gadā.

Gaidot iespēju tuvāk iepazīt Latvijas pirmo laikmetīgās mākslas muzeju, portāls "Delfi" piedāvā aplūkot desmit dažādas pasaules laikmetīgās mākslas muzeju celtnes, kuru arhitektūra vai ekspozīcijas izpelnījušās starptautisku interesi un novērtējumu.

Māksla ienāk spēkstacijā – 'Tate Modern'

Foto: www.flickr.com/xiquinhosilva

Sarakstu sākam ar pasaulē apmeklētāko modernās mākslas muzeju – "Tate Modern" jeb Teita modernās mākslas muzeju.

Kaut arī muzejs, kā redzams nosaukumā, orientējas uz moderno mākslu, pastāvīgajā ekspozīcijā aptverot teju visu modernisma strāvojumu darbus, galerija sarakstā iekļauta, jo kopš 2000. gada tā bijusi ļoti nozīmīga telpa arī laikmetīgajai mākslai. Turklāt ievērības cienīgs ir arī Teita muzeja ēkas liktenis.

Oriģinālās ēkas arhitekts bijis Gails Gilberts Skots, kurš tās projektu izveidoja 20. gadsimta 40. gados. Aptuveni trīs dekādes ēka funkcionējusi kā spēkstacija, līdz 1981. gadā – norakstīta un pārtraukusi darbību. Savukārt deviņdesmitajos gados Šveices arhitektu birojs "Herzog & de Meuron" sāka darbu pie nolaistās industriālās celtnes pārveidošanu, un jau 2000. gadā tā vēra durvis kā jaunais Teita muzeja mājoklis.

Šveiciešu arhitektiem izdevies radīt laikmetīgu publisku telpu, neizjaucot ēkas vēsturisko šarmu. Kopš 21. gadsimta sākuma masīvā spēkstacija kļuvusi par kultūras ikonu, katru gadu piesaistot vairākus miljonus apmeklētāju un iedzīvinot agrāk rūpniecisko apkārtni.

Graciozi izliekumi – Gugenheima muzejs Bilbao

Foto: Aquarian @TW / cc

Šis muzejs, ko projektējis pazīstamais arhitekts Frenks Gerijs, tika atklāts 1997. gadā Basku Zemes autonomajā teritorijā Bilbao, Spānijā.

Foto: Shutterstock

Ēka celta pie upes, un veroties no apakšpuses, tā atgādina futūristisku, mirdzošu un stūrainu laivu. Titāna, akmens un stikla liekumi ēku padara vizuāli iespaidīgu un pēdējo gadu laikā piesaistījuši vairākus miljonus tūristu no visas pasaules.

Muzejs galvenokārt izstāda laikmetīgās mākslas mākslinieku lielformāta darbus un instalācijas, kurām nozīmīga izstādīšanas vieta ("site-specific").

Izcils kontrastu piemērs – Laikmetīgās Mākslas muzejs Sidnejā

Foto: Vida Press

Kaimiņzemes dārgums – Kumu Mākslas muzejs Igaunijā

Foto: DELFI

Igaunijas Kumu Mākslas muzejas Tallinā izceļas gan ar augstvērtīgu ekspozīciju, gan aizraujošu arhitektūru.

Lai gan šis muzejs arī nav pilnībā veltīts laikmetīgajai mākslai, tajā atvēlēta īpaša vieta mūsdienu Igaunijas mākslinieku darbiem.

Foto: DELFI

Muzeja galvenajā kolekcijā apkopoti padomju laika sociālā reālisma darbi, kas lieliski "saspēlējas" ar attiecīgā laika posma nonkonformistu mākslu.

Lidojošais šķīvītis Rio – Niterojas Laikmetīgās mākslas muzejs

Foto: Reuters/Scanpix

Niteroja – teritorija Brazīlijas Riodežaneiro štatā – ir atrašanās vieta vienai no savdabīgākajām muzeju celtnēm pasaulē.

Niterojas Laikmetīgās mākslas muzeja arhitekts ir pasaulslavenais Oskars Neimeijers, kurš ēku deviņdesmito gadu vidū projektēja kopā ar inženieri Bruno Kontarini. Celtne tika pabeigta 1996. gadā.

Foto: RIA Novosti/Scanpix

Pastāvīgo muzeja ekspozīciju veido viena no pasaulē lielākajām laikmetīgās mākslas kolekcijām. 16 metru augsto ēku iespējams viegli atpazīt pēc lidojošajam šķīvītim līdzīgā kupola, kura diametris ir 50 metri.

Filantropi Brodi – 'The Broad' Losandželosā un Mičiganā

Foto: Vida Press

Filantropa Eli Broda vārdā nosauktais muzejs atrodas ASV Losandželosā un ir viens no nesenākajiem sava mēroga muzejiem – apmeklētājiem jaunā ēka kļuva pieejama vien pagājušā gada septembrī.

"The Broad" Laikmetīgās mākslas muzejs, kura kolekcijā ir gandrīz 2000 vienību, ir arhitektu firmas "Diller Scofidio + Renfro" un inženieru uzņēmuma "Leslie E. Robertson Associates" kopdarbs. Tā āriene tiek raksturota kā šūnveida, caurumota un poraina, kas nodrošina savdabīga veida gaismas filtrēšanu un krišanu uz iekštelpās esošajiem mākslas darbiem.

Foto: Vida Press

Savukārt otrs Broda muzejs, kas nodēvēts viņa un viņa sievas Edītes vārdā, atrodas ASV Mičiganas štatā. Lai arī šai muzejā laikmetīgā māksla veido vien daļu no ekspozīcijas, muzejs ir pieminēšanas vērts, galvenokārt, jo tas veidots pēc pasaulē labi zināmās arhitektes Zahas Hadidas projekta.

Pļauka maņām – S.M.A.K. Beļģijā

Foto: Vida Press

Beļģijas pilsētā Gentē (jeb Ģentē) esošais Valsts Laikmetīgās mākslas muzejs, saīsinājumā – S.M.A.K. (no "Stedelijk Museum voor Actuele Kunst"), ir atvērts kopš 1999. gada.

Pirms ēkā ievācās muzejs, tajā darbojies kazino un, lai arī tā ēka neizceļas ar inovatīviem arhitektoniskiem risinājumiem, muzeju vērts pieminēt tā rīkoto izstāžu dēļ.

Tā nosaukums, kas pēc skanējuma vairākās valodās līdzinās vārdam "pļauka", atbilst pēdējos gados rīkoto ekspozīciju iedabai – tās mēdz būt izaicinošas, drosmīgas un bieži vien tiek novērtētas kā "spēcīgs sitiens pa maņām".

Foto: Vida Press

S.M.A.K. izstāžu zālēs ar bijuš skatāmi, piemēram, Endija Vorhola, Marinas Abramovičas un Īrijā dzimušā angļu mākslinieka Frānsisa Bēkona darbi.

Muzejs pie upes jeb Museum aan de Stroom

Foto: Vida Press

Vēl viens muzejs, kura nosaukumā ietverta atslēga uz tā iepazīšanu, ir Beļģijas pilsētā Antverpenē esošais "Museum aan de Stroom" ("Muzejs pie upes"), kas tik tiešām atrodas teiksmainās Šeldas krastā.

Lēmums par muzeja celtniecību tika pieņemts 1998. gadā, taču pamati likti vien 2006. gadā, un muzejs apmeklētājiem atvērts 2011. gadā, kļūdams par Antverpenes lielāko muzeju.

Līdzīgi kā daži citi sarakstā iekļautie muzeji, arī šis muzejs oficiāli neskaitās veltīts laikmetīgajai mākslai – tā galvenais fokuss ir vērsts uz Antverpeni un pilsētas dažādajām šķautnēm , tomēr muzeja īpatnējā arhitektūra noteikti ir uzmanības vērta.

Foto: Vida Press

Villema Jana Noitelinga projektētā deviņstāvu ēka ļauj apmeklētājiem gandrīz no jebkuras telpas vērties skaistajā Antverpenes panorāmā.

MAXXI – 21. gadsimta mākslas muzejs Romā

Foto: Reuters/Scanpix

"MAXXI Museum of XXI Century Arts" ir pirmā valsts iestāde Itālijā, kas veltīta tikai laikmetīgajai mākslai.

Jau minētās Zahas Hadidas projektētā centrālā muzeja ēka atrodas Romā, Flaminio kvartālā, un ir viena no arhitektes labāk zināmajām būvēm.

Foto: Jan Martin

30 000 kvadrātmetru lielā ēka pabeigta 2009. gadā. MAXXI notiek gan izstādes, gan radošās darbnīcas, gan konferences un izglītojoši projekti, gan citas aktivitātes.

Celtne-būtne jeb 'Kunsthaus' Grācā

Foto: AFP/Scanpix

Viens no neparastākajiem modernās arhitektūras pieminekļiem ir Austrijas pilsētā Grācā esošais Laikmetīgās Mākslas muzejs jeb "The Kunsthaus Graz".

Pārsteidzošais celtnes ārienes noformējums, kā esot sacījuši ēkas veidotāji, atgādina "draudzīgu citplanētieti".

Foto: 2003 Landesmuseum Joanneum

Ēka uzcelta 2003. gadā, kad Grāca bija uzņēmusies Eiropas Kultūras galvaspilsētas pienākumus. Pie muzeja projekta strādājusi arhitektu komanda, kas lietojusi paņēmienus, kas raksturīgi tā dēvētajai "blob" arhitektūrai jeb blobitektūrai.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!