Bijušā Latvijas Nacionālās operas direktora režisora Andreja Žagara nodibinātais kultūras atbalsta un attīstības fonds, kas rudenī rīko dziedātājas Kristīnes Opolais koncertus Rīgā, Liepājā un Rēzeknē, bet augustā monoizrādi "Vēstule cilvēkam" ar baletdejotāju un aktieri Mihailu Barišņikovu, plāno turpmāk rīkot vasaras festivālu, starptautisku vokālistu konkursu, attīstīt mūziķu un mākslinieku izglītības programmas, intervijā stāstīja Žagars.
"Esmu guvis labu pieredzi, ne tikai vadot Latvijas Nacionālo operu, bet arī piesaistot finanšu līdzekļus vērienīgu mākslas projektu realizēšanai. Man atkal radās vēlēšanās rīkot nozīmīgus kultūras notikumus, nepretendējot ne uz valsts, ne uz pašvaldību finansējumu, bet piesaistot galvenokārt privāto sponsoru un uzņēmumu līdzekļus," pastāstīja Žagars.
Viņš grib Latvijā organizēt vasaras festivālu, kas apvienotu akadēmisko un laikmetīgo mūziku un mākslu, laikmetīgo deju un dramatisko teātri. Nākotnē tiek plānots sadarboties ar nozīmīgiem festivāliem ārzemēs, veidojot kopīgus projektus. "Uzskatu, ka fonds ir labākais veids, kā, piesaistot finansējumu no dažādiem avotiem, veicināt un attīstīt augstas raudzes kultūras projektus, īpaši izceļot mūzikas un mākslas nozares," uzsvēra Žagars.
Žagars atzina, ka fonda darbības sākumam bija vajadzīgs kāds nozīmīgs notikums, tāpēc ar operdziedātāju Kristīni Opolais tika panākta vienošanās par koncertu sēriju šoruden Rīgā, Liepājā un Rēzeknē. Viņam bija svarīgi, lai Opolais pēc piecu gadu pārtraukuma uzstātos ne tikai Rīgā, bet arī jaunajās reģionālajās koncertzālēs. 30. septembrī koncerts notiks Liepājā koncertzālē "Lielais dzintars", 2. oktobrī - Opolais dzimtajā Rēzeknē, Latgales vēstniecībā "Gors", bet 4. oktobrī - Latvijas Nacionālajā operā, pastāstīja Žagars.
Koncertos Opolais muzicēs kopā ar Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri itāļu diriģenta Sesto Kvatrīni vadībā. Solokoncertu programmā iekļauta Džuzepes Verdi, Pjetro Maskanji, Kamila Sensānsa, Frančesko Čileas, Alfredo Katalāni un Džakomo Pučīni mūzika.
Ar monoizrādi "Vēstule cilvēkam" Nacionālajā operā no 3. līdz 7. augustam viesosies pasaulslavenais baletdejotājs un aktieris, bijušais rīdzinieks Mihails Barišņikovs. Iestudējums tapis kopdarbībā ar pasaulslaveno režisoru, amerikāņu avangarda klasiķi Robertu Vilsonu. Izrādē Barišņikovs atveido 20. gadsimta izcilāko baletdejotāju Vāclavu Ņižinski. Tā nav biogrāfiska izrāde par Ņižinski. Izrāde ir par cilvēka pārdzīvojumiem un attiecībām ar viņa mākslu, Dievu, ģimeni un dvēseliskajām dilemmām. Šī būs teātra izrāde, nevis dejas izrāde. Tajā nav horeogrāfijas, kaut gan no sākuma līdz beigām tā ir piepildīta ar kustību. Skanēs ļoti daudz ierakstītu balsu, mākslinieka paša balsi dzirdēsim divās valodās - angļu un krievu. Iestudējums ir tehniski sarežģīts, daļu skatuves aprīkojuma nāksies nomāt kaimiņvalstīs, jo Latvijā tāda nav.
Andreja Žagara kultūras atbalsta un attīstības fonds gatavo vēl vairākus citus nozīmīgus kultūras projektus. Žagara sapnis un lielais mērķis ir nākotnē izveidot starpžanru mākslas festivālu, kurā apvienotos un integrētos dažādas skatuves mākslas formas un nozares, kas būtu balstīts uz starptautisku festivālu dalībniekiem - jauniem, spilgtiem kolektīviem un konkursu laureātiem, jaunajām uzlecošajām zvaigznēm.
Žagars arī uzskata, ka Rīgai ir laiks veidot jaunu vokālistu konkursu. "Es ļoti gribētu sarīkot šādu starptautisku konkursu. Uzskatu, ka Latvijas tēlu pasaulē spilgti veido mūsu izcilie dziedāji, šāds konkurss varētu piesaistīt daudz jauno talantīgo dalībnieku no dažādām valstīm un veidot starptautisku rezonansi," uzsvēra Žagars.
Uz Latviju tiek regulāri vestas nozīmīgas izrādes no Krievijas akadēmiskajiem teātriem. Pēc Žagara domām, patlaban trūkst spilgtu, alternatīvu un laikmetīgu citu Eiropas valstu dramatisko teātru viesizrāžu. "Šādas viesizrādes es gribētu organizēt Rīgā un iekļaut arī festivāla programmā. Cerams, ka šī ideja īstenosies. Ir ieinteresēti cilvēki, kas šādas viesizrādes ir gatavi sponsorēt," pastāstīja Žagars.
Viņš noteikti sola uzaicināt "Teatr nowy" no Varšavas, kura mākslinieciskais vadītājs ir izcilais teātra un operas režisors, domātājs, filozofs Kšištofs Varļikovskis. Viņa skatuves darbi vienmēr apbur, pārsteidz, saviļņo un iedvesmo, rada lielu līdzpārdzīvojumu. Katrs Varļikovska iestudējums ir kā sprādziens teātra un operas pasaulē, tie ir drosmīgi un laikmetīgi. Viņa teātris ir kā sabiedrisks forums, kritisks instruments, pilsonisks un radošs institūts, kurš nav domāts izklaidei un baudas sniegšanai.
Žagars iecerējis aicināt viesizrādēs uz Rīgu arī laikmetīgās dejas kompānijas no Eiropas un Izraēlas. Tiek plānots sadarbības projekts ar izcilo grieķu horeogrāfu un režisoru Dimitri Papajoannu.
Tiek strādāts pie vēl viena vērienīga projekta. Plasido Domingo ir Kristīnes Opolais talanta apburts un vēlas uzstāties ar viņu kopīgā koncertā Rīgā. Viņš ilgstoši vērojis mākslinieces radošo izaugsmi. Kad viņa šogad Ņujorkas Metropolitēna teātrī uzstājās divās operās - "Manona Lesko" un "Madame Butterfly" -, Domingo uzaicinājis viņu uz sadarbību.
Starptautisko Rīgas vokālistu konkursu Žagars iecerējis sarīkot 2018. gadā, jo tam ir ļoti nopietni jāgatavojas. Jāuzaicina ietekmīga un profesionāla žūrija un jāatlasa talantīgi konkursa dalībnieki. "Man ir uzkrāta vērtīga pieredze, strādājot dažādos starptautiskos vokālistu konkursos Eiropā. Ir jāizvērtē, kura konkursa nolikums un forma vislabāk atbilst Latvijas konkursam," norādīja Žagars.
Vasarā, izmantojot Cēsu koncertzāli kā bāzi, plānots rīkot meistarklases jaunajiem solistiem no Latvijas, Igaunijas un Lietuvas, pieaicināsim arī jaunos māksliniekus no Gruzijas, Armēnijas, kur ir daudz jauno dziedātāju ar izcilu balsi.