Agrā pavasarī, 13. martā, Igaunijas Lietišķās mākslas un dizaina muzejā tika atklāta izstāde "Ornaments un Baltijas modernisma dizains, 1955–1985" ("Ornament ja Balti modernistlik disain, 1955–1985"), taču ārkārtas situācijas dēļ apmeklētājiem tā nebija pieejama. Tagad muzejs atsācis savu publisko darbību, aicinot izjust Baltijas valstu dizaina enerģētiku kopīgā ekspozīcijā, kura būs aplūkojama līdz 14. jūnijam.
Projekta fokusā – triju padomju okupācijas laikā kultūrvēsturiski cieši saistīto Baltijas valstu reģionālā modernisma vēsture ar mērķi parādīt gan apbrīnojamas līdzības, gan atšķirības mākslinieku radošajā pieejā ornamentam, kas izvēlēts par centrālo pētījuma tēmu. Skatītājs tiek iepazīstināts ar lokālā modernisma izpausmēm, kur daudzi prezentētie objekti nesakrīt ar vispārpieņemtajām tradicionālā modernisma paradigmām un tādējādi savulaik iegūla alternatīvās vēstures "lauciņā".
Ornamentam vienmēr bijusi svarīga loma amatniecībā un tautas mākslas jomā, taču vēl interesantāk vērot, kā tas tika izmantots padomju periodā uz racionalizāciju būvētajā ražošanas sistēmā, kur dažbrīd to pat varam uzskatīt par anomāliju. Visaptveroša stāstījuma vietā izstāde piedāvā spilgtākos piemērus un epizodes, salīdzinot tuvas tēmas triju valstu kultūrās.
"Kaut arī pirmajā mirklī šķiet, ka modernismam raksturīgas tīras krāsas un līnijas, iedziļinoties dizaina vēsturē, atklājas daudzveidīgāka un niansētāka aina," stāsta izstādes kuratore Dr. art. Trīna Jerlei (Triin Jerlei). Atrodamas tādas modernisma variācijas, kas var būtiski atšķirties vai pat ir pretrunā ar vispārzināmo un pazīstamo. Skatītājiem tiek pasniegts apjomīgs dizaina priekšmetu klāsts – sākot no rotām līdz keramikai.
Jau pērngad šai izstādei DMDM tika atlasīti 40 izcili izvēlēto periodu raksturojošie keramikas kolekcijas eksponāti, to skaitā arī 20. gadsimta 50. gadu autordarbi, kurus plašākai auditorijai pēdējā laikā nav bijusi iespēja parādīt.
Ekspozīcijā skatāmi objekti no Igaunijas Lietišķās mākslas un dizaina muzeja, LNMM / Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja, Lietuvas Mākslas muzeja kolekcijām.
Izstādes kuratore ir Viļņas Universitātes pētniece Trīna Jerlei, kura 2016. gadā Braitonas Universitātē (Apvienotajā Karalistē) ieguvusi doktora grādu dizaina vēsturē. Publicē rakstus par dizainu un mākslu, lasa lekcijas Igaunijas Mākslas akadēmijas Arhitektūras un dizaina fakultātē, viena no izstādes "Vietējais skaistums. Stikla rūpnīca Tarbeklaas" kuratorēm.