Foto: Publicitātes foto
Līdz ar Krievijas nežēlīgo iebrukumu Ukrainā šī Eiropas valsts ir nonākusi pasaules uzmanības centrā. Ukraiņi sevi apliecinājuši kā sīksti un drosmīgi cilvēki, kā nesalaužama un garā spēcīga nācija, taču kā ikvienai spēcīgai nācijai, arī ukraiņu spēks, pirmkārt, ir viņu gara spēks. Un nekas cits neapliecina tautas gara spēku tik labi kā tās nacionālās bagātības. Piedāvājam iepazīties ar 10 Ukrainas plašās un daudzveidīgās kultūras vērtībām: no viduslaiku celtnēm līdz mūsdienu komiķiem.

Svētās Sofijas katedrāle

-

Foto: Imago Images/AP/Scanpix/LETA

Ukraina ir burtiski noklāta ar arhitektūras un kultūras pieminekļiem – neskaitāmi dievnami, seno nocietinājumu fragmenti, skulptūras un daudzas citas liecības ir spējušas pārdzīvot daudzos vēstures satricinājumus un vēstīt par ukraiņu tautas krāšņo vēsturi. Starp daudzajām celtnēm, kas atgādina par kādreizējo Kijevas Krievzemes varenību, kā nozīmīgākā jāizceļ Svētās Sofijas katedrāle Kijivā.

Dievnama būvniecība uzsākta 1037. vai 1011. gadā, tā ilgusi aptuveni 20 gadus. Katedrāles kompleksu veido vairākas celtnes – gan galvenā ēka, palīgēkas, zvanu tornis un Metropolīta māja. Katedrāles nosaukums aizgūts no Svētās Sofijas katedrāles Stambulā. 1934. gadā baznīca kopā ar tai apkārt esošo apbūvi kļuva par muzejrezervātu, bet 1990. gadā kopā ar Kijivas Pečeru klosteri katedrāle tika iekļauta UNESCO Pasaules mantojuma sarakstā – kā pirmie kultūrvēsturiskie pieminekļi Ukrainā.

Odesa

-

Foto: Shutterstock

Šķiet, būs grūti visā Ukrainā atrast leģendārāku vietu par Odesu – kūrortpilsētu pie Melnās jūras, kas slavena ar savu īpatnējo "Odesas humoru", kā arī bagāto mākslas un kultūras dzīvi. Odesu 18. gs. beigās dibināja Krievijas imperatore Katrīna II. Pilsētas vēsturiskais centrs, kurā ietilpst Piejūras bulvāris, Rišeljē laukums un Potjomkina kāpnes, iekļauts UNESCO Pasaules mantojuma kandidātu sarakstā. Uz minētajām kāpnēm tapusi slavenā aina no Sergeja Eizenšteina filmas "Bruņukuģis Potjomkins".

Odesu pamatoti uzskata par vienu no Ukrainas kultūras centriem, šeit dzimuši slavenie satīriķi Ilfs un Petrovs, Ostapa Bendera romānu autori, kā arī ievērojamā dzejniece Anna Ahmatova. Padomju periodā šeit aktīvi darbojās Odesas kinostudija, kurā savas filmas veidoja Pjotrs Todorovskis, Kira Muratova un Staņislavs Govoruhins, kurš Odesas kinostudijas paspārnē filmēja ārkārtīgi populāro kriminālseriālu "Tikšanās vietu mainīt nedrīkst".

Tarass Ševčenko


Foto: Arhīva foto

Tāpat kā Latvijas kultūrai bija Rainis, tā ukraiņiem Tarass Ševčenko (1814-1861) – dzejnieks, mākslinieks, modernās ukraiņu literatūras un valodas pamatlicējs. Sevčenko mācījās Pēterburgas Ķeizariskajā mākslas akadēmijā, ieguva brīvmākslinieka titulu. 1847. gadā viņu apsūdzēja par Ukrainas neatkarības propagandēšanu, dzejas rakstīšanu ukraiņu valodā un ķeizarienes izsmiešanu un par sodu iesauca ķeizariskajā armijā.

Studiju laikā Ševčenko publicēja lielāko daļu no saviem pazīstamākajiem darbiem — krājumus "Kobzars" (1840) un "Haidamaki" (1842). Kritika šos darbus uzņēma diezgan nievājoši, jo ukraiņu valoda netika atzīta par pilnvērtīgu valodu, tomēr pret Ševčenko sirsnīgi attiecās Ukrainā. Pats Ševčenko par kritiķiem teica: "Lai jau sauc mani par zemnieku dzejnieku, lai tikai būtu dzejnieks, vairāk man neko nevajag." 2015. gadā Tarasam Sevčenko tika atklāts piemineklis arī Rīgā, Kronvalda parkā.

Mikola Ļisenko


Foto: Arhīva attēls

Ja Sevčenko varam nosacīti dēvēt par ukraiņu Raini, tad Mikola Ļisenko (1842-1912) visdrīzāk saucams par ukraiņu Jāzepu Vītolu – kā modernās ukraiņu klasiskās mūzikas pamatlicējs. Viņš bija komponists, etnomuzikologs, pianists un diriģents, studēja Harkivas un Kijivas universitātē, kā arī Leipcigas konservatorijā. 1904. gadā Ļisenko nodibināja Mūzikas un drāmas skolu Kijivā.

Komponista pazīstamāko darbu vidū ir opera "Melnās jūras kazaki", trīs operas, kas balstītas uz ukraiņu rakstnieka Mikolas Hohola darbiem – "Ziemassvētku vakars", "Noslīkusī jaunava" un "Tarass Buļba". Papildus darbiem dažādos žanros Ļisenko bija ārkārtīgi ražīgs dziesmu autors – viņa 133 "liriskās dziesmas" atklāj aizraujošu un emocionālu stāstu par dzīvi Eiropā 19. un 20. gadsimta mijā.

Marija Primačenko

Māksliniece Marija Primačenko (1909-1997) savos darbos bagātīgi izmantoja Ukrainas tautas mākslas motīvus un strādāja izteiktā "naivās mākslas" stilā. Primačenko savu arodu apguva pašmācības ceļā, viņa strādāja glezniecības, izšūšanas un keramikas tehnikās. 1966. gadā Primačenko saņēma Tarasa Ševčenko Ukrainas nacionālo apbalvojumu. 2009. gadu UNESCO pasludināja par Marijas Primačenko gadu.

Pablo Pikaso pēc viņas izstādes apmeklējuma Parīzē esot teicis, ka noliec galvu šīs satriecošās ukraiņu mākslinieces mākslas brīnuma priekšā. 2022. gada 28. februārī Ukrainas Ārlietu ministrija sociālajā tīklā "Twitter" informēja, ka Krievijas iebrukuma rezultātā gājušas bojā 25 Marijas Primačenko gleznas, kas atradās Ivankivas novadpētniecības muzejā.

Oleksandrs Dovženko

Ja būtu jānosauc visu laiku nozīmīgākais ukraiņu kinorežisors, tad Oleksandrs Dovženko (1894-1956) noteikti būtu saraksta augšgalā. Viņu uzskata par tikpat nozīmīgu kino pionieri kā Dziga Vertovs un Sergejs Eizenšteins, viņš bija arī viens no padomju montāžas skolas pamatlicējiem. Pēc viņa nāves Dovženko vārdā tika nosaukta Kijevas kinostudija.

Oleksandra Dovženko 1930. gadā radītā filma "Zeme" šodien tiek uzskatīta par vienu no izcilākajām mēmajām filmām kino vēsturē, ko augsti novērtējuši ne tikai krievu kino vēsturnieki, bet arī lietpratēji visā pasaulē. Lai arī "Zemē" attēlota kolektivizācija padomju propagandas tradīcijās, tās vizuālā vēstījuma valoda un izteiksmīgā montāža neatbilda padomju konjunktūras prasībām un tika pamatīgi kritizēta.

Harkivas fotogrāfijas skola

Viena no nozīmīgākajām Ukrainas mākslinieciskajām kustībām, kas aizsākās 20. gs. 60. gados, ir Harkivas fotogrāfijas skola. Tās pamatā bija Harkivas fotogrāfu kopiena, kas sevi dēvēja par "Vremia" jeb laika grupu. To 1971. gadā izveidoja Jurijs Rupins un Jevgeņijs Pavlovs, tajā piedalījās tādi fotogrāfi kā Boriss Mihailovs, Oļegs Maļovanijs un citi. Vēlāk tai pievienojās vēl divas nozīmīgas fotogrāfu grupas: "Gosprom" grupa un "Shilo" grupa.

"Vremia" grupas darbību raksturo atgriešanās pie avangarda tradīcijām un sociālistiskā reālisma apspēlēšana, kas izpaudās kā eksperimenti ar fotogrāfijas tehnoloģijām un uzņemšanas metodēm. Tostarp šī grupa praksē pielietoja arī "sliktās fotogrāfijas" koncepciju, daudzi viņu darbi bija unikāli eksperimenti visas Padomju Savienības kontekstā, kas aizsāka revolūciju Ukrainas fotogrāfijā. 2018. gadā tika atvērts Harkivas fotogrāfijas skolas muzejs.

Romāns Viktjuks


Foto: ITAR TASS/Scanpix/LETA

Ļvivā dzimušais Romāns Viktjuks bija ukraiņu un krievu teātra leģenda, kura karjera aizsākās pagājušā gadsimta 70. gados Ļvivas drāmas teātrī ar Raiņa lugas "Pūt, vējiņi!" iestudējumu, bet plašāku slavu un atzinību gan Krievijā, gan ārpus tās viņš ieguva 1988. gadā ar Žana Ženē lugas "Kalpones" iestudējumu teātrī "Satirikons". 1991. gadā Viktjuks izveidoja savu privāto teātri Maskavā.

2006. gadā viņam tika piešķirts Ukrainas tautas mākslinieka goda nosaukums. Viktjuks strādājis Ļvivas, Tallinas, Viļņas, Minskas, Kijevas, Odesas un Maskavas teātros. 2020. gadā viņš tika hospitalizēts ar Covid-19 komplikācijām un 84 gadu vecumā devās mūžībā kādā no Maskavas slimnīcām.

Kira Muratova

-

Foto: RIA Novosti/Scanpix

Ukrainas kino nebūtu pilnvērtīgs bez neparastās Kiras Muratovas (1934-2018), kura savu karjeru galvenokārt aizvadīja Odesas kinostudijā. Jau padomju periodā Muratova sāka izkopt savu unikālo kinovalodu, kurā liriski motīvi mijās ar sirreālām ainām, kas nebija pieņemami padomju cenzūrai. Viņas filmu "Ilgās atvadas", kas tapa 1971. gadā, atļāva izrādīt tikai 1987. gadā.

Muratova kļuva par kulta režisori un festivālu favorīti pēc "perestroikas" sākuma, īpašu ievērību izpelnījās viņas darbs "Astēniskais sindroms", kas kļuva par vienu no spilgtākajām padomju dzīves absurda un sabrukuma liecībām un saņēma "Sudraba lāci" Berlīnes kinofestivālā. Muratova bija viena no tiem padomju kino autoriem, kas pilnvērtīgi spēja izmantot vārda brīvību – viņas ražīgākais periods bija 90. gadi un 21. gs. sākums, kad tapa lielākais vairums viņas filmu.

'Masku šovs' un Verka Serdjučka

-

Foto: Publicitātes foto

Humors ukraiņiem ir svēta lieta – vai gan citādi viņi par prezidentu būtu ievēlējuši populāra komēdijseriāla aktieri un veidotāju. Tomēr mūsu platuma grādos par Zelenska komiķa talantu, iespējams, labāk pazīstamas būs divi citi ukraiņu komiķu "projekti" – 90. gados ārkārtīgi populārais raidījums "Masku šovs" un Andrija Danilko radītais skatuves tēls "Verka Serdjučka".

"Masku šovu" veidoja tāda paša nosaukuma Odesas komiķu trupa, seriāla veidošana mēmā kino estētikā sākās 1992. gadā un ar pārtraukumiem turpinājās līdz pat 2006. gadam. Arī Verkas Serdjučkas debija notika jau 90. gadu sākumā, bet triumfu piedzīvoja 2007. gadā, kad ar dziesmu "Danzing" uzvarēja nacionālajā Eirovīzijas dziesmu konkursa atlasē un pārstāvēja Ukrainu Helsinkos, kur ieguva otro vietu kopvērtējumā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!