Reaģējot uz decembrī izskanējušo Ukrainas kultūras ministra lūgumu, Lietuvā krievu komponistu baleti patlaban netiek izrādīti. Tomēr jautājumi par krievu komponistu baletu atrašanos Latvijas Nacionālā baleta repertuārā medijos ir parādījušies tikai tagad, kad, protestējot pret krievu komponistu mūzikas izpildīšanu, orķestrī "Sinfonietta Rīga" darbu pametusi koncertmeistare un vijolniece Marta Spārniņa.
Žesti, kas pauž politisko nostāju attiecībā pret karu Ukrainā, ir veikti – operas mājaslapā atrodams paziņojums par sadarbības turpināšanu tikai ar tiem viesmāksliniekiem, kuri "skaidri un nepārprotami publiski paudīs nosodījumu Krievijas iebrukumam Ukrainā"; pagājušā gada 24. februāra vakarā izrādes "Trīs draugi" fons tika iekrāsots Ukrainas karoga krāsās; līdz attiecīgās sezonas beigām pirms katras izrādes tika atskaņota Ukrainas himna (izvēle pārtraukt to darīt pamatota ar uzsvaru maiņu tajā, kā tiek izrādīts atbalsts Ukrainai); organizēts labdarības koncerts utt. Tomēr jautājums paliek – vai šie žesti spēj mazināt Čaikovska un citu krievu komponistu baletu politisko raksturu un konotācijas?
Krievijā balets "Gulbju ezers" ieguvis dubultu nozīmi. No vienas puses, 2022. gada septembrī Putins parakstījis "tradicionālās vērtības" nostiprinošu dekrētu, kurā vēstīts, ka krievu kultūra (atsevišķi minēts arī Pēteris Čaikovskis) ir "maigās varas instruments", kas var tikt izmantots, lai "stiprinātu valsts internacionālo stāvokli". No otras – fragmentu no baleta "Gulbju ezers" kā protesta simbolu raidīja arī kanāls "Doždj", kad Krievijā tika bloķēta tā darbība. Lai gan mūsu baleta repertuārā bez "Gulbju ezera" atrodami vēl četri Čaikovska un citu krievu komponistu baleti, neizpratni tieši par "Gulbju ezera" izrādīšanu pauž Dainis Īvāns. Īvāns par politkorektuma kritēriju uzskata attiecīgā mākslas darba konotāciju ar krievu kultūru, nevis mākslinieka tautību, bet Latvijas Nacionālās operas un baleta valdes loceklis Sandis Voldiņš norāda uz Čaikovska neskaidro biogrāfiju un izcelsmi. Politkorektuma kritēriji un to raksturs ir daudzslāņaini un neviennozīmīgi (tieši tādēļ tie ir diskusijas vērti), tomēr Krievijas jautājums ir tikai viens no politkorektuma un baleta attiecību problemātikas aspektiem.