Šī gada augustā atklās trešo Rīgas Starptautisko laikmetīgās mākslas biennāli (turpmāk – RIBOCA), kuras darbība jau kopš pirmā "izlaiduma" 2018. gadā ir raisījusi daudz pretrunīgu viedokļu un kritikas, jo īpaši tās saistības ar Krievijas finansējumu un kolonizējoša rakstura retorikas dēļ.
RIBOCA3 Rīgā vajadzēja notikt jau pagājušā gada vasarā, taču, Krievijai uzsākot karu Ukrainā, organizācija paziņoja, ka pasākumus atceļ. Paziņojums tika izplatīts aizdomīgi ātri, 25. februārī, jau nākamajā dienā pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā, taču Krievijas agresijas nosodīšana tika minēta vēlāk – tikai vienu reizi organizācijas "Facebook" lapā 2022. gada aprīlī. Oficiāls paziņojums par atteikšanos no Krievijas finansējuma gan netika pausts. Izstādes vietā RIBOCA steidzīgi izveidoja biedrību "Common Ground", kas tiek definēta kā sociālās iniciatīvas centrs, lai "sniegtu palīdzību tiem, kuri zaudējuši mājas un bijuši spiesti bēgt". Šobrīd centra izveide tiek izmantota kā ērts vairogs, lai atvairītu jautājumus par biennāles finansējumu.
Biedri no austrumiem, naudas izcelsme neskaidra
Biedrību "Rīgas starptautiskā biennāle" 2016. gadā dibinājusi Agnija Mirgorodska – Krievijas un Lietuvas pilsone, Krievijas magnāta Genādija Mirgorodska meita. Mirgorodskim pieder vairāki biznesi Krievijā, tai skaitā "RusKhim" (ražo ķīmiskās vielas) un tādi milzīgi Krievijas zivrūpniecības uzņēmumi kā "Arkhangelsk Trawl Fleet" (ATF) un "Northwest Fishery Consortium" (SZRK). SZRK jau iepriekš tikusi labvēlīgi atbalstīta no Putinam pietuvinātu cilvēku puses, bet "RusKhim", kur Mirgorodskim pieder 25%, plāno būvēt ķīmijas termināli Arhangeļskas apvidū. Biedrības dibināšanas statūtos parādās gan Agnijas Mirgorodskas, gan viņas tēva vārds, kā arī citi ietekmīgi cilvēki – Sulevs Sepiks (Sulev Seppik, bijušā Igaunijas iekšlietu ministra Aina Sepika dēls), Aleksandrs Gafins – kādreizējais Avena "Alfa bankas" viceprezidents – un Jemeljans Zaharovs (galerijas "Triumf" vadītājs Maskavā). Sepika vārds pēdējā laikā ir saistīts ar naudas atmazgāšanas skandālu Igaunijā, par ko viņš un viņa ģimene ir apsūdzēti.
Interesanti, ka publiski RIBOCA bez Mirgorodskas vārda citus dibinātājus nepiemin. Skopa informācija tiek sniegta arī par viņas tēva biznesiem. Jāpiebilst, ka sākotnēji biennāles darbība bija saistīta vēl ar citiem kultūras mecenātiem no Krievijas, tostarp Latvijas videi jau labi zināmo Pjotru Avenu. 2016. gadā Avens personīgi lūdzis LR Kultūras ministrijai sniegt atbalstu biennālei, un viņa pārvaldītā fonda "Paaudze" sociālo tīklu aktivitātēs RIBOCA pozicionēta kā viens no fonda projektiem. Turklāt RIBOCA šībrīža izpilddirektore Inese Dābola ilgus gadus bijusi Avena fonda "Paaudze" oficiālā pārstāve – vai Dābolas darbošanās abās ar Krievijas finansējumu saistītajās organizācijās ir tikai sagadīšanās? Kādēļ šie cilvēki ir bijuši tik pietuvināti biennāles darbībai, un vai patiešām visas saites tagad ir pārtrauktas?
Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.
Lūdzu, uzgaidi!
Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...
Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv