Latviešu nacionālajā identitātē un simbolos spēcīgais Raiņa darbs meklē kosmiskos ritus, "Visuma temperamentu" (I. Ziedonis).
Attapīgā spēlmaņa Tota sadursme ar Pazemes Kungu un Trejgalvi ir cīņa starp labo un ļauno, dienu un nakti, gaismu un tumsu.
Komponists Arturs Maskats stāsta, ka koncertuzvedums ir LNO velte komponistam Kalniņam 70 gadu jubilejā. "Šajā pirms trīsdesmit pieciem gadiem tapušajā darbā ir ļoti spēcīga un enerģētiska mūzika, un mums beidzot ir dziedātāji, kas to var pacelt un iznest. Manuprāt, šī opera joprojām saviļņo cilvēkus ar latvisko mītu un simbolu šķietami vienkāršo, bet universālo valodu".
Operas iestudējumu veido diriģents Aleksandrs Viļumanis, režisore Dace Volfarte, scenogrāfs Andris Freibergs, kostīmu māksliniece Kristīne Pasternaka un Gints Gabrāns (lāzerprojekcijas). Tota lomā iejutīsies dziedātājs Andris Ludvigs, Lelde būs šā gada Mūzikas akadēmijas absolvente Silga Tīruma, Trejgalvis - Jānis Aepinis, Ragana - Ilona Bagele; izrādē piedalās arī citi LNO solisti, koris un orķestris.
"Bieži negadās baudīt tādu mākslu, kas prasās apsverama. 28. septembra vakarā bija gan liels baudījums, gan arī vērā ņemams materiāls pārdomām. Arī par Imantu Kalniņu, kurš 70. gadu otrajā pusē savos Vecpiebalgas kalnājos uzbūris mums vienu no visu laiku spēcīgākajiem latviešu mūzikas lieldarbiem.
Uzbūra arī Aleksandrs Viļumanis. Un kā vēl uzbūra! ...vai nu vienkārši profesionālas smadzenes vai tomēr intuitīvi sevišķi pareizi tika būvēta visa tā celtne – operas beigās Baltā nama birģeriskā zāle, pateicoties Viļumanim, kļuva par svētnīcu. Arī patlaban rakstot šo tekstu, divas nedēļas pēc notikuma, varu atsaukt atmiņā to sajūtu, ko mēdz saukt laikam taču par katarsi un kas cilvēka mūžā iespējama vien skaitāmas reizes. Katarse vai varbūt liela laime, kas ļauj vismaz nojaust pilnības aprises, zinot, ka pašu īsto pilnību uz zemes sasniegt nevar," žurnālā "Mūzikas Saule" raksta Orests Silabriedis.