Pirmdien, 13. janvārī, 82 gadu vecumā mūžībā devies itāļu fotogrāfs Olivers Toskani (Oliviero Toscani). Viņa radītās provokatīvās un daudznozīmīgās fotogrāfijas 80. un 90. gados padarīja slavenu zīmolu "Benetton".
Ziņu par mākslinieka aiziešanu medijiem apstiprinājusi Toskani ģimene – sieva un trīs bērni. Fotogrāfs esot ticis nogādāt slimnīcā piektdien, 10. janvārī, jau esot smagā stāvoklī, bezsamaņā. Tur pēc dažām dienām viņš devies mūžībā.
Toskani 2024. gada augustā kādā intervijā bija atklājis, ka sirgst ar amiloidozi – retu vielmaiņas slimību, kas rada dažādu dzīvībai svarīgu orgānu darbības traucējumus.
Olivers Toskani (1942-2025) sekoja sava tēva pēdās un kļuva par fotogrāfu. Studējis fotomākslu Cīrihē, Šveicē, strādājis vairākos nozīmīgos modes žurnālos, kā "Vogue", "Elle" un "Harper’s Bazaar", aizsākot un veidojot vēlāk slavenu modeļu, piemēram, Monikas Beluči, karjeru.
Tomēr visplašāko slavu Toskani guva ar zīmolam "Benetton" radītajām reklāmas fotogrāfijām, kas izaicina un liek domāt plašāk joprojām. 80. gados viņš kļuva par Ziemļitālijā bāzētā ģimenes uzņēmuma – apģērbu veikalu ķēdes "Benetton" radošo direktoru, padarot tā kampaņas par īpašiem, visā pasaulē atpazīstamiem fotomākslas notikumiem.
Viņš uz reklāmas plakātiem lika no AIDS mirstošu slimnieku, Bosnijā krituša kareivja asiņaino apģērbu, mācītāju un mūķeni, kas skūpstās, tumšādainu sievieti, kura zīda gaišu mazuli un citas fotogrāfijas, kas pārkāpa tabu, mudināja domāt gan par pasaules aktualitātēm, gan vienlīdzību.
Fotogrāfs pameta zīmolu 2000. gadā, pēc tam, kad plašas diskusijas izraisīja viņa iecere "Benetton" kampaņā izmantot 26 uz nāvi notiesātu amerikāņu cietumnieku fotogrāfijas.
"Es izmantoju apģērbu, lai runātu par sociālām problēmām," tā savulaik intervijā "Reuters" bija teicis Toskani.
"Tradicionālā reklāma mums stāsta, ka, ja pērc konkrētu produktu, tad būsi skaists, seksīgs un panākumiem bagāts. Visas tās muļķības, kas neeksistē," pauda fotogrāfs.
Toskani atsāka sadarbību ar zīmolu 2017. gadā, tomēr "Benetton" pārtrauca to 2020. gadā, pēc fotogrāfa komentāriem par 2018. gada traģēdiju Dženovā, kur sabruka tilts un bojā gāja 43 cilvēki. Tobrīd ar tilta uzturēšanā bija iesaistīts ar Benetonu ģimeni saistīts uzņēmums.
Toskani darbi 2024. gadā bija aplūkojami Cīrihes dizaina muzejā, izstādē "Photography and Provocation".