Jurijs Butusovs
Foto: Māris Morkāns

"Manā skatījumā, tā ir humānā un veselā saprāta katastrofa," par Krievijas iebrukumu Ukrainā un tās politiku saka starptautiski augstu novērtētais krievu izcelsmes režisors Jurijs Butusovs. Viņš teic – gribētu dzīvot pasaulē, kurā nav cilvēku, kas var pavēlēt, kas var uzsūtīt karaspēku miermīlīgiem iedzīvotājiem citā valstī. Viņa iestudējums "Gogolis. Portrets" ir šīs sezonas noslēdzošā pirmizrāde Čehova teātrī. Blīvais, simboliem, metaforām un citātiem piesātinātais iestudējums pirmizrādi piedzīvoja pagājušās nedēļas nogalē, 11. maijā.

"Delfi" saruna ar režisoru notiek vēl izrādes mēģinājumu laikā. Top iestudējums, kuru ļoti ir gaidījuši vietējie aktieri. Strādāt ar izcilu režisoru – tā ir liela laime. Taču tas varēja notikt lielas nelaimes dēļ. Pēc Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā Butusovs aizgāja no darba Vahtangova teātrī Maskavā, valsti pameta un šobrīd strādā Eiropā.

Jāatgādina, ka attieksmi pret Krievijas politiku režisors ir paudis jau kopš 2014. gada, kad notika Krimas aneksija. Arī viņa iestudējumi tikuši varas koriģēti. No 2011. līdz 2018. gadam Butusovs bija Ļensoveta teātra Sanktpēterburgā galvenais režisors un mākslinieciskais vadītājs. Viņš amatu pameta, atklātā vēstulē paziņojot, ka teātra administrācija ar pašvaldības kultūras komitejas atbalstu ierobežo viņa darbu. Vēlāk viņu savā paspārnē paņēma Vahtangova teātris un tā mākslinieciskais vadītājs, lietuviešu teātra leģenda Rims Tumins (1952–2024).

2022. gada martā, jau būdams nopietni slims, arī Tumins Krieviju pameta un atgriezās dzimtajā Lietuvā. Tā paša gada septembrī Krieviju pameta arī Butusovs. Viļņā tapa viņa iestudējums "Rozenkrancs un Gildenšterns ir miruši". Kā saka pats režisors, tas bija viņa mēģinājums pašam atbildēt uz jautājumu – kā dzīvot tālāk? Savukārt Krievijā daļu viņa iestudējumu izņēma no teātru repertuāra.

Gogolis ir mistisks autors. Pagājušajā gadā Jaunais Rīgas teātris izziņoja pirmizrādi "Gogolis. Nature Morte" pēc stāsta "Veclaiku muižnieki" motīviem ar Čulpanu Hamatovu vienā no galvenajām lomām. Tomēr dienu pirms pirmizrādes iestudējums tika atcelts. "Sapratām, ka izrādē iecerētais nestrādā tā, kā mēs to bijām domājuši," toreiz skaidroja režisors Uldis Tīrons. Sakiet, kāpēc jūs izvēlējāties Gogoli?

Par šo gadījumu esmu dzirdējis vien garāmejot. Tā mēdz būt, ka izrāde neizdodas. Tas ir absolūti normāli. Man iestudēt Gogoli piedāvāja Čehova teātris. Kāpēc – patiešām nezinu. Taču manā pieredzē Gogoļa ir bijis diezgan daudz. Savukārt es izvēlējos konkrēto darbu – "Portrets". Un teātris manai izvēlei piekrita.

Kādu portretu "gleznosiet"?

Cilvēka dvēseles. Kas ar to notiek. Tostarp šodien. Dvēseļu pirkšana par naudu un citiem labumiem. Stāstu par krāpšanu, kuras dēļ cilvēks ir spējīgs sevi izkropļot, atņemt sev gan seju, gan dvēseli. Tā ir mūžīgā tēma, taču šodien ir īpaši aktuāli saprast, kā palikt cilvēkam un nepārvērsties par dzīvnieku. Kā saglabāt pašcieņu.

Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.

Lūdzu, uzgaidi!

Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...

Loading...

Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv

Nosaki "Delfi" auditorijas mīlētākos autorus "Delfi autoru balsojumā 2024"!Iepazīsties ar visiem autoriem un viņu saturu ŠEIT