Otrdien, 26. novembrī, apaļu 50 gadu jubileju svin latviešu teātra un kino aktieris Andris Keišs. Svētku vakarā viņš būs uz skatuves Mūzikas namā "Dailes" īpašā jubilejas uzvedumā "Starpbrīdis". Sveicot aktieri dzimšanas dienā, piedāvājam atskatīties uz viņa spilgtākajām lomām teātrī un kino, kā arī citiem mirkļiem 50 fotogrāfijās.
Andris Keišs (1974) ir viens no vadošajiem Jaunā Rīgas teātra (JRT) aktieriem, kurš spēlējis daudzas nozīmīgas lomas teātra mākslinieciskā vadītāja Alvja Hermaņa iestudējumos.
"Jaunā Rīgas teātra aktiera Andra Keiša personības dominanti veido šķietami nesavienojamas īpašības: vīrišķība un labsirdīgs maigums. Teju arhetipisks stalts varonis ar skaidru sirdi, Lāčplēsis un Jērs Maigums vienā personā, ko apvieno iedzimta organika un humora izjūta," tā par Keišu grāmatā "100 izcili Latvijas aktieri" raksta teātra zintniece un kritiķe Guna Zeltiņa.
Keišs ir viens no 90. gadu sākumā Latvijas Kultūras akadēmijā uzņemtā apvienotā režisoru un aktieru kursa, ko vadīja Pēteris Krilovs. Keiša kurasabiedri ir aktieri Artūrs Skrastiņš, Ģirts Ēcis, Baiba Broka, Kaspars Znotiņš un Māris Liniņš, kā arī režisori Regnārs Vaivars, Viesturs Kairišs, Gatis Šmits un Dž. Dž. Džilindžers.
Kurss absolvēja LKA 1997. gadā ar Latvijas teātra vēsturē jau leģendas statusu ieguvušo iestudējumu "Brāļi Karamazovi" Pētera Krilova režijā. Keišs tajā nospēlēja Smerdjakova lomu.
Uzreiz pēc studiju pabeigšanas Keišs kļuva par JRT aktieri, debitējot ar titullomu Hermaņa iestudējumā "Mans nabaga Marats". Kopš tā laika aktieris JRT nospēlējis ap 70 lomu, tai skaitā daudzos teātra "zelta fonda" iestudējumos – "Arkādija" (1997), "Revidents" (1998), "Latviešu stāsti" (2004), "Latviešu mīlestība" (2006), "Divpadsmit krēsli" (2014) un daudzās citās. Tāpat Keišs nospēlējis nozīmīgas lomas Māras Ķimeles, Viestura Kairiša, Vladislava Nastavševa, Ineses Mičules un citu režisoru iestudējumos. Līdz šim jaunākā Andra Keiša loma JRT ir izbijušais bende Harijs Veidss Alvja Hermaņa iestudējumā "Lai Dievs tev stāv klāt, tu, nabaga cietēj" pēc Mārtina Makdonas lugas "Bendes".
Andris Keišs atsevišķas lomas spēlējis arī Latvijas Nacionālajā teātrī, Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī, studijteātrī "Skatuve", kā arī "Nepanesamā teātra artelī", ko 90. gados izveidoja režisori Viesturs Kairišs, Dž. Dž. Džilindžers un Gatis Šmits.
Andris Keišs ir viens no pieprasītākajiem pašmāju kino aktieriem, kura lomu skaits filmās un seriālos sniedzas vairākos desmitos. Starp spilgtākajiem ekrāna darbiem minamas lomas "Seržanta Lapiņa atgriešanās" (rež. Gatis Šmits, 2010). "Kolka Cool" (rež. Juris Poškus, 2011), "Homo Novus" (rež. Anna Viduleja, 2018), "Nekas mūs neapturēs" (rež. Andris Gauja, 2019) un daudzās citās. Keišs redzams arī jaunākajās pašmāju daudzsēriju filmās "Padomju džinsi" (rež. Staņislavs Tokalovs, Juris Kursietis, 2023) un "Asistente" (rež. Liene Linde, Alise Zariņa, 2024), kā arī nule uz ekrāniem nonākušajā Māra Martinsona filmā "Zeme, kas dzied" (2024).
Aktieris filmējies arī starptautiskos projektos. Kā nozīmīgākais jāmin krievu režisora Andreja Zvjaginceva filma "Nemīlestība" (2017), kas saņēma vairākas starptautiski nozīmīgas godalgas un nomināciju "Oskara" balvai.
Andris Keišs vairākkārt bijis nominēts "Spēlmaņu nakts" balvai kategorijā "Gada aktieris", divas reizes to saņēmis – par galvenajām lomām Māras Ķimeles iestudējumos "Otello" (2011) un "Mēnesis uz laukiem" (2005). Tāpat aktieris divkārt saņēmis "Spēlmaņu nakts" skatītāju balvu.
Nacionālā kino balva "Lielais Kristaps" Andrim Keišam piešķirta četras reizes – par darbu filmās "Ausma" (rež. Laila Pakalniņa, 2016), "Pa Pa" (rež. V. Oļehno, 2015), "Seržanta Lapiņa atgriešanās" (rež. Gatis Šmits, 2012), "Kāzas" (rež. Viesturs Kairišs, 2000).
Andris Keišs ir IV šķiras Triju Zvaigžņu ordeņa virsnieks (2015) un Harija Liepiņa balvas laureāts (2017). Iekļauts Silvijas Radzobes veidotajā grāmatā "100 izcili Latvijas aktieri".